Diplomová práce pojednává o pohybové aktivitě či inaktivitě žáků, kteří navštěvují druhý stupeň základní školy. V teoretické části se zaměřujeme na pohybovou aktivitu a inaktivitu ve vztahu ke zdravému životnímu stylu. Také zmiňujeme důležité vlivy, které přináší škola či rodina, ontogenetická období zkoumaného souboru a vybrané způsoby sledování a hodnocení pohybových aktivit. Na závěr teoretické části jsme se soustředili na charakteristiku námi vybrané základní školy a šetření v dané oblasti. V hlavní části zkoumáme pohybovou aktivitu a inaktivitu žáků na ZŠ a MŠ Nová.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issue of the movement, activity or inactivity of pupils that are currently in secondary school. As a theoretical part, we focus on movement activity and inactivity in relation to a healthy lifestyle. We also mention the important influences that are brought by the school or family, and the ontogenetic periods of the used sample. We also mention the selected means of observation and evaluation of the movement activities. As a final part of the theory, we focused on the characteristics of the selected school and the research in the mentioned area. In the main part, we researched the movement patterns, activites, or inactivity of the pupils in the elementary school and kindergarten Nová.
Klíčová slova
pohybová aktivita, pohybová inaktivita, zdraví, zdravý životní styl
Klíčová slova v angličtině
movement activity, movement inactivity, health, healhty lifestyle
Rozsah průvodní práce
72
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o pohybové aktivitě či inaktivitě žáků, kteří navštěvují druhý stupeň základní školy. V teoretické části se zaměřujeme na pohybovou aktivitu a inaktivitu ve vztahu ke zdravému životnímu stylu. Také zmiňujeme důležité vlivy, které přináší škola či rodina, ontogenetická období zkoumaného souboru a vybrané způsoby sledování a hodnocení pohybových aktivit. Na závěr teoretické části jsme se soustředili na charakteristiku námi vybrané základní školy a šetření v dané oblasti. V hlavní části zkoumáme pohybovou aktivitu a inaktivitu žáků na ZŠ a MŠ Nová.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issue of the movement, activity or inactivity of pupils that are currently in secondary school. As a theoretical part, we focus on movement activity and inactivity in relation to a healthy lifestyle. We also mention the important influences that are brought by the school or family, and the ontogenetic periods of the used sample. We also mention the selected means of observation and evaluation of the movement activities. As a final part of the theory, we focused on the characteristics of the selected school and the research in the mentioned area. In the main part, we researched the movement patterns, activites, or inactivity of the pupils in the elementary school and kindergarten Nová.
Klíčová slova
pohybová aktivita, pohybová inaktivita, zdraví, zdravý životní styl
Klíčová slova v angličtině
movement activity, movement inactivity, health, healhty lifestyle
Zásady pro vypracování
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP a doporučeními pracoviště. Postupovat v souladu s dodržováním autorského zákona, zásadami na ochranu osobních údajů a dodržování etických norem. Vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Cílem práce bude stanovit ukazatele charakterizující pohybovou aktivitu a inaktivitu, jejich objem a celkový vztah žáků základní školy k pohybové činnosti na 2. stupni ZŠ. Prostřednictvím práce se pokusíme rovněž specifikovat důvody, které žáky vedou k necvičení. Šetření bude realizováno aplikací pedometrů a záznamových archů s dotazníkem. K vyhodnocení dat bude použit Microsoft Excel 2016 a software STATISTICA 12, přičemž získaná data budou ošetřena běžnými a adekvátními statistickými postupy pro parametrické či neparametrické hodnoty (zřejmě t-test pro nezávislé výběry popř. Mann Whitney test, modus, medián, směrodatná odchylka a rozptyl). Závěry a přijatá doporučení by měla směřovat k pracovníkům v systému výchovy a vzdělávání.
Zásady pro vypracování
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP a doporučeními pracoviště. Postupovat v souladu s dodržováním autorského zákona, zásadami na ochranu osobních údajů a dodržování etických norem. Vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Cílem práce bude stanovit ukazatele charakterizující pohybovou aktivitu a inaktivitu, jejich objem a celkový vztah žáků základní školy k pohybové činnosti na 2. stupni ZŠ. Prostřednictvím práce se pokusíme rovněž specifikovat důvody, které žáky vedou k necvičení. Šetření bude realizováno aplikací pedometrů a záznamových archů s dotazníkem. K vyhodnocení dat bude použit Microsoft Excel 2016 a software STATISTICA 12, přičemž získaná data budou ošetřena běžnými a adekvátními statistickými postupy pro parametrické či neparametrické hodnoty (zřejmě t-test pro nezávislé výběry popř. Mann Whitney test, modus, medián, směrodatná odchylka a rozptyl). Závěry a přijatá doporučení by měla směřovat k pracovníkům v systému výchovy a vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
Hainerov, A. (2009). Dětská obezita: průvodce ošetřujícího lékaře. Praha: Maxdorf.
Steiger B., & Steiger S. (2000). Aktivně proti nadváze. Praha: I. Železný.
Frömel, K., Novosad, J., & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého.
Hendl, J., & Dobrý, L. (2011). Zdravotní benefity pohybových aktivit: monitorování, intervence, evaluace. Praha: Karolinum.
Měkota, K. & Cuberek, R. (2007). Pohybové dovednosti, činnosti, výkony. Olomouc: Univerzita Palackého.
Slepičková, I. (2005). Sport a volný čas. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Seznam doporučené literatury
Hainerov, A. (2009). Dětská obezita: průvodce ošetřujícího lékaře. Praha: Maxdorf.
Steiger B., & Steiger S. (2000). Aktivně proti nadváze. Praha: I. Železný.
Frömel, K., Novosad, J., & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého.
Hendl, J., & Dobrý, L. (2011). Zdravotní benefity pohybových aktivit: monitorování, intervence, evaluace. Praha: Karolinum.
Měkota, K. & Cuberek, R. (2007). Pohybové dovednosti, činnosti, výkony. Olomouc: Univerzita Palackého.
Slepičková, I. (2005). Sport a volný čas. Praha: Univerzita Karlova v Praze.