Bakalářská práce se bude zabývat tématikou volnočasových aktivit z pohledu prevence rizikového chování. Teoretická část bude zaměřena na význam volného času v životě člověka a jeho význam při utváření osobnosti. Bude popisovat rizikové chování a faktory, které mají vliv na vznik tohoto chování. Empirická část bude tvořena přípravou průzkumu, sběrem dat, interpretací a vyhotovením dat a formulací závěrů, vycházejících z dotazníkového šetření.
Cílem bakalářské práce bude zjišťování, jak žáci tráví svůj volný čas, zda jeho struktura ovlivňuje vznik rizikového chování a jaká skupina žáků je ohrožena. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelné v praxi speciální pedagogiky.
Anotace v angličtině
Bachelor theses is going to be discusing free time activities as prevention of risky behaviour. Theoretical part is focused on the meaning of free time in persons life and its influence in ones upbringing. Then it will be discrebing risky behaviour and factors affecting start of this behaviour. The practical part consists of preparation for research, collecting data, interpretation and evaluation of colllected data and lastly wording of conclusion.
Purpose of this bachelor these is to discover how targeted group is spending their free time and if the structre of free time is affecting start of risky behaviour. Collected data and conlusions could be used in special education.
Klíčová slova
starší školní věk, rizikové chování, volný čas, šikana, zneužívání návykových látek, záškoláctví
Klíčová slova v angličtině
school-aged children, risk behaviour, free time, bullying, substance abuse, truancy
Rozsah průvodní práce
52 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se bude zabývat tématikou volnočasových aktivit z pohledu prevence rizikového chování. Teoretická část bude zaměřena na význam volného času v životě člověka a jeho význam při utváření osobnosti. Bude popisovat rizikové chování a faktory, které mají vliv na vznik tohoto chování. Empirická část bude tvořena přípravou průzkumu, sběrem dat, interpretací a vyhotovením dat a formulací závěrů, vycházejících z dotazníkového šetření.
Cílem bakalářské práce bude zjišťování, jak žáci tráví svůj volný čas, zda jeho struktura ovlivňuje vznik rizikového chování a jaká skupina žáků je ohrožena. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelné v praxi speciální pedagogiky.
Anotace v angličtině
Bachelor theses is going to be discusing free time activities as prevention of risky behaviour. Theoretical part is focused on the meaning of free time in persons life and its influence in ones upbringing. Then it will be discrebing risky behaviour and factors affecting start of this behaviour. The practical part consists of preparation for research, collecting data, interpretation and evaluation of colllected data and lastly wording of conclusion.
Purpose of this bachelor these is to discover how targeted group is spending their free time and if the structre of free time is affecting start of risky behaviour. Collected data and conlusions could be used in special education.
Klíčová slova
starší školní věk, rizikové chování, volný čas, šikana, zneužívání návykových látek, záškoláctví
Klíčová slova v angličtině
school-aged children, risk behaviour, free time, bullying, substance abuse, truancy
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat tématikou volnočasových aktivit z pohledu prevence rizikového chování. Teoretická část bude zaměřena na význam volného času v životě člověka a jeho význam při utváření osobnosti. Bude popisovat rizikové chování a faktory, které mají vliv na vznik tohoto chování. Empirická část bude tvořena přípravou průzkumu, sběrem dat, interpretací a vyhotovením dat a formulací závěrů, vycházejících z dotazníkového šetření. Cílem bakalářské práce bude zjišťování, jak žáci tráví svůj volný čas, zda jeho struktura ovlivňuje vznik rizikového chování a jaká skupina žáků je ohrožena. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelné v praxi speciální pedagogiky.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat tématikou volnočasových aktivit z pohledu prevence rizikového chování. Teoretická část bude zaměřena na význam volného času v životě člověka a jeho význam při utváření osobnosti. Bude popisovat rizikové chování a faktory, které mají vliv na vznik tohoto chování. Empirická část bude tvořena přípravou průzkumu, sběrem dat, interpretací a vyhotovením dat a formulací závěrů, vycházejících z dotazníkového šetření. Cílem bakalářské práce bude zjišťování, jak žáci tráví svůj volný čas, zda jeho struktura ovlivňuje vznik rizikového chování a jaká skupina žáků je ohrožena. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelné v praxi speciální pedagogiky.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil, ŠKODA, Jiří. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
KABÍČEK, Pavel, CSÉMY, Ladislav, HAMANOVÁ, Jana. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-793-4.
MATOUŠEK, Oldřich, MATOUŠKOVÁ, Andrea. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
NAVRÁTIL, Stanislav, MATTIOLI, Jan. Problémové chování dětí a mládeže: [jak mu předcházet, jak ho eliminovat]. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3672-3.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-666-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie pro obor speciální pedagogika - vychovatelství. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2008. ISBN 978-80-7372-306-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil, ŠKODA, Jiří. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
KABÍČEK, Pavel, CSÉMY, Ladislav, HAMANOVÁ, Jana. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-793-4.
MATOUŠEK, Oldřich, MATOUŠKOVÁ, Andrea. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
NAVRÁTIL, Stanislav, MATTIOLI, Jan. Problémové chování dětí a mládeže: [jak mu předcházet, jak ho eliminovat]. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3672-3.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-666-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie pro obor speciální pedagogika - vychovatelství. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2008. ISBN 978-80-7372-306-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.