Diplomová práce s názvem "Materiály v pracovních činnostech na 1. st. ZŠ na Litoměřicku" se zabývá využíváním materiálů učiteli v pracovních činnostech na 1. stupni základních škol a jejich zdrojem čerpání. Zkoumá i hlediska, která mohou ovlivňovat výběr materiálů pro pracovní činnosti. Teoretická část je zaměřena na pracovní činnosti na základní škole, popisuje vyučovací proces a obecné zásady při přípravě na vyučovací hodinu, jsou zde zmíněna průřezová témata, bezpečnost a hygiena práce. Teoretické poznatky se dále zaměřují na druhy materiálů, které je možno využívat při pracovních činnostech, jejich výčet, pracovní techniky při práci s nimi a pracovní nástroje potřebné pro jejich zpracovávání. Praktická část se zaobírá zkoumáním využívaných materiálů v praktických činnostech na 1. stupni ZŠ, jejich zdrojem užívání a co ovlivňuje učitele při výběru materiálů, popisuje průběh a výsledky výzkumu. Cílem práce bylo získání a zjištění příčin ovlivňujících výběr materiálů pro hodinu pracovních činností na základních školách 1. stupně na Litoměřicku.
Anotace v angličtině
Diploma thesis entitled "Materials in work activities in elementary school in Litomerice region"deals with the use of materials by teachers in work activities in elementary schools and their source. It also examines aspects that may influence the choice of materials for work activities. The theoretical part is focused on work activities in elementary school, describes the teaching process and general principles in preparation for the lesson, there are mentioned cross-sectional topics, occupational safety and hygiene. Theoretical knowledge also focuses on the types of materials that can be used in work activities, their enumeration, work techniques in working with them and work tools needed for their processing. The practical part deals with the study of materials used in practical activities in elementary school, their source of use and what influences teachers in the selection of materials, describes the course and results of research. The aim of the work was to obtain and determine the causes influencing the selection of materials for an hour of work activities in elementary schools in Litomerice region.
Klíčová slova
pracovní činnosti, materiály, učitelé, vyučovací hodina, bezpečnost práce, průřezová témata, základní školy
Klíčová slova v angličtině
work activities, materials, teachers, lesson, work safety, cross-cutting themes, primary school
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem "Materiály v pracovních činnostech na 1. st. ZŠ na Litoměřicku" se zabývá využíváním materiálů učiteli v pracovních činnostech na 1. stupni základních škol a jejich zdrojem čerpání. Zkoumá i hlediska, která mohou ovlivňovat výběr materiálů pro pracovní činnosti. Teoretická část je zaměřena na pracovní činnosti na základní škole, popisuje vyučovací proces a obecné zásady při přípravě na vyučovací hodinu, jsou zde zmíněna průřezová témata, bezpečnost a hygiena práce. Teoretické poznatky se dále zaměřují na druhy materiálů, které je možno využívat při pracovních činnostech, jejich výčet, pracovní techniky při práci s nimi a pracovní nástroje potřebné pro jejich zpracovávání. Praktická část se zaobírá zkoumáním využívaných materiálů v praktických činnostech na 1. stupni ZŠ, jejich zdrojem užívání a co ovlivňuje učitele při výběru materiálů, popisuje průběh a výsledky výzkumu. Cílem práce bylo získání a zjištění příčin ovlivňujících výběr materiálů pro hodinu pracovních činností na základních školách 1. stupně na Litoměřicku.
Anotace v angličtině
Diploma thesis entitled "Materials in work activities in elementary school in Litomerice region"deals with the use of materials by teachers in work activities in elementary schools and their source. It also examines aspects that may influence the choice of materials for work activities. The theoretical part is focused on work activities in elementary school, describes the teaching process and general principles in preparation for the lesson, there are mentioned cross-sectional topics, occupational safety and hygiene. Theoretical knowledge also focuses on the types of materials that can be used in work activities, their enumeration, work techniques in working with them and work tools needed for their processing. The practical part deals with the study of materials used in practical activities in elementary school, their source of use and what influences teachers in the selection of materials, describes the course and results of research. The aim of the work was to obtain and determine the causes influencing the selection of materials for an hour of work activities in elementary schools in Litomerice region.
Klíčová slova
pracovní činnosti, materiály, učitelé, vyučovací hodina, bezpečnost práce, průřezová témata, základní školy
Klíčová slova v angličtině
work activities, materials, teachers, lesson, work safety, cross-cutting themes, primary school
Zásady pro vypracování
1. Prostudování a dodržování zásad dle směrnice č. 5A/2019 s názvem Vedení, psaní a odevzdáníkvalifikačních prací na PF UJEP.
2. Studium literatury a ostatních zdrojů zabývajících se problematikou materiálů v pracovních činnostech na 1. stupni základní školy a metodologiemi kvantitativníhovýzkumu.
3. Vymezení teoretického rámce práce a stanovení cílů.
4. Zpracování získaných informací o dané problematice, návrh metodologie výzkumu, stanovení hypotéz.
5. Provedení výzkumu, statistické zpracování dat a diskuze získaných výsledků.
7. Vyvození závěrů, zhodnocení dosažení cílů.
Zásady pro vypracování
1. Prostudování a dodržování zásad dle směrnice č. 5A/2019 s názvem Vedení, psaní a odevzdáníkvalifikačních prací na PF UJEP.
2. Studium literatury a ostatních zdrojů zabývajících se problematikou materiálů v pracovních činnostech na 1. stupni základní školy a metodologiemi kvantitativníhovýzkumu.
3. Vymezení teoretického rámce práce a stanovení cílů.
4. Zpracování získaných informací o dané problematice, návrh metodologie výzkumu, stanovení hypotéz.
5. Provedení výzkumu, statistické zpracování dat a diskuze získaných výsledků.
7. Vyvození závěrů, zhodnocení dosažení cílů.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2. vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-3357-9.
HONZÍKOVÁ, Jarmila. Materiály pro pracovní činnosti na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita, 2006, 115 s. ISBN 80-704-3453-8.
JANOVEC, Jan. Technické materiály v primárním a preprimárním vzdělávání. 1. vyd. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta, 2013, 78 s. ISBN 978-80-7414-596-4
KOCIÁNOVÁ, Ludmila. Praktické činnosti pro 1. - 5. ročník základních škol. Praha: Fortuna, 1997, 168 s. ISBN: 80-7168-441-4.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2. vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-3357-9.
HONZÍKOVÁ, Jarmila. Materiály pro pracovní činnosti na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita, 2006, 115 s. ISBN 80-704-3453-8.
JANOVEC, Jan. Technické materiály v primárním a preprimárním vzdělávání. 1. vyd. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta, 2013, 78 s. ISBN 978-80-7414-596-4
KOCIÁNOVÁ, Ludmila. Praktické činnosti pro 1. - 5. ročník základních škol. Praha: Fortuna, 1997, 168 s. ISBN: 80-7168-441-4.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007.