ÚVOD-Teoretická část definuje pojmy stáří, demence, diagnostika a dělení demencí, rozlišení nejčastějších typů demencí, rozdíl mezi vaskulární demencí a Alzheimerovou nemocí. Následně jsou popsány možnosti v léčbě (vaskulárních) demencí. CÍLE PRÁCE-Hlavním cílem bakalářské práce je přispění k problematice (vaskulárních) demencí pomocí ergoterapeutických postupů a metod. Vedlejším cílem je přispět pomocí vlastní ergoterapeutické intervence ke zlepšení vnímání klientky a pozitivně ovlivnit kvalitu jejího života. METODY-V hlavní části je podrobně rozepsána kazuistika klientky s vaskulární demencí ve stádiu mírné až střední demence. Hlavní metodou bylo hodnocení klientky pomocí standardizovaných kognitivních testů - MoCA, ACER. ZÁVĚR-cíl práce byl dle autora splněn i s vedlejším cílem - pomocí vlastní ergoterapeutické intervence přivést klientku ke zlepšení vnímání a pozitivně ovlivnit kvalitu jejího života, klientka si díky ergoterapeutickým intervencím a kompenzační pomůcce - dřevěnému kalendáři, lépe uvědomuje orientační přehled, také se více zapojuje do ADL a snaží se být více soběstačná.
Anotace v angličtině
INTRODUCTION-The theoretical part defines the concepts of old age, dementia, diagnosis and classification of dementias, the distinction of the most common types of dementia, the difference between vascular dementia and Alzheimer's disease. Subsequently, the possibilities in the treatment of (vascular) dementias are described. GOALS OF THE WORK-The main goal of the bachelor thesis is to contribute to the issue of (vascular) dementia using occupational therapy procedures and methods. The secondary goal is to contribute to the improvement of the client's perception and positively influence the quality of her life through her own occupational therapy intervention. METHODS-In the practical part, the case report of a client with vascular dementia in the stage of mild to moderate dementia is described in detail. The main method was the examination of the client using standardized cognitive tests - MoCA, ACER. CONCLUSION-The aim of this bachelor thesis is to contribute to the issue of (vascular) dementia using occupational therapy procedures and methods. According to the author, this goal was met with a secondary goal - with the help of her own occupational therapy intervention to bring the client to improve perception and positively affect her quality of life, thanks to occupational therapy interventions and compensatory aid - wooden calendar, better aware of the orientation, she also becomes more involved in ADL and tries to be more self-sufficient.
ÚVOD-Teoretická část definuje pojmy stáří, demence, diagnostika a dělení demencí, rozlišení nejčastějších typů demencí, rozdíl mezi vaskulární demencí a Alzheimerovou nemocí. Následně jsou popsány možnosti v léčbě (vaskulárních) demencí. CÍLE PRÁCE-Hlavním cílem bakalářské práce je přispění k problematice (vaskulárních) demencí pomocí ergoterapeutických postupů a metod. Vedlejším cílem je přispět pomocí vlastní ergoterapeutické intervence ke zlepšení vnímání klientky a pozitivně ovlivnit kvalitu jejího života. METODY-V hlavní části je podrobně rozepsána kazuistika klientky s vaskulární demencí ve stádiu mírné až střední demence. Hlavní metodou bylo hodnocení klientky pomocí standardizovaných kognitivních testů - MoCA, ACER. ZÁVĚR-cíl práce byl dle autora splněn i s vedlejším cílem - pomocí vlastní ergoterapeutické intervence přivést klientku ke zlepšení vnímání a pozitivně ovlivnit kvalitu jejího života, klientka si díky ergoterapeutickým intervencím a kompenzační pomůcce - dřevěnému kalendáři, lépe uvědomuje orientační přehled, také se více zapojuje do ADL a snaží se být více soběstačná.
Anotace v angličtině
INTRODUCTION-The theoretical part defines the concepts of old age, dementia, diagnosis and classification of dementias, the distinction of the most common types of dementia, the difference between vascular dementia and Alzheimer's disease. Subsequently, the possibilities in the treatment of (vascular) dementias are described. GOALS OF THE WORK-The main goal of the bachelor thesis is to contribute to the issue of (vascular) dementia using occupational therapy procedures and methods. The secondary goal is to contribute to the improvement of the client's perception and positively influence the quality of her life through her own occupational therapy intervention. METHODS-In the practical part, the case report of a client with vascular dementia in the stage of mild to moderate dementia is described in detail. The main method was the examination of the client using standardized cognitive tests - MoCA, ACER. CONCLUSION-The aim of this bachelor thesis is to contribute to the issue of (vascular) dementia using occupational therapy procedures and methods. According to the author, this goal was met with a secondary goal - with the help of her own occupational therapy intervention to bring the client to improve perception and positively affect her quality of life, thanks to occupational therapy interventions and compensatory aid - wooden calendar, better aware of the orientation, she also becomes more involved in ADL and tries to be more self-sufficient.
Teoretická analýza odborné literatury shrnující možnosti ergoterapie a kognitivní rehabilitace seniorů s demencí. Uvedení kazuistiky klienta s vaskulární demencí. Ergoterapeutické hodnocení (Montrealský kognitivní test, Addenbrookský kognitivní test, Barthel index). Stanovení cílů ergoterapie. Návrh krátkodobého ergoterapeutického plánu. Zhodnocení plnění ergoterapeutického plánu a jeho přínos pro další život klienta. Stanovení dlouhodobého ergoterapeutického plánu. Vyhodnocení plnění cíle, úkolů práce a vypracování doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Teoretická analýza odborné literatury shrnující možnosti ergoterapie a kognitivní rehabilitace seniorů s demencí. Uvedení kazuistiky klienta s vaskulární demencí. Ergoterapeutické hodnocení (Montrealský kognitivní test, Addenbrookský kognitivní test, Barthel index). Stanovení cílů ergoterapie. Návrh krátkodobého ergoterapeutického plánu. Zhodnocení plnění ergoterapeutického plánu a jeho přínos pro další život klienta. Stanovení dlouhodobého ergoterapeutického plánu. Vyhodnocení plnění cíle, úkolů práce a vypracování doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KLUSOŇOVÁ, E., 2011. Ergoterapie v praxi. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. ISBN 978-80-7013-535-8. PIDRMAN, V., 2007. Demence. Praha: Grada, Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1490-5. JIRÁK, R., I. HOLMEROVÁ a C. BORZOVÁ., 2009. Demence a jiné poruchy paměti: komunikace a každodenní péče. Praha: Grada. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-2454-6. BARTOŠ, A. a M. RAISOVÁ., 2015. Testy a dotazníky pro vyšetřování kognitivních funkcí, nálady a soběstačnosti. Praha: Mladá fronta. Aeskulap. ISBN 978-80-204-3491-3. KALVACH, Z., 2004. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada. ISBN 80-247-0548-6.
Seznam doporučené literatury
KLUSOŇOVÁ, E., 2011. Ergoterapie v praxi. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. ISBN 978-80-7013-535-8. PIDRMAN, V., 2007. Demence. Praha: Grada, Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1490-5. JIRÁK, R., I. HOLMEROVÁ a C. BORZOVÁ., 2009. Demence a jiné poruchy paměti: komunikace a každodenní péče. Praha: Grada. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-2454-6. BARTOŠ, A. a M. RAISOVÁ., 2015. Testy a dotazníky pro vyšetřování kognitivních funkcí, nálady a soběstačnosti. Praha: Mladá fronta. Aeskulap. ISBN 978-80-204-3491-3. KALVACH, Z., 2004. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada. ISBN 80-247-0548-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Kognitivní rehabilitace v ergoterapii seniorů s demencí." Hlavním cílem studentky bylo přispět k problematice vaskulárních demencí pomocí ergoterapeutických postupů a metod. Vedlejším cílem bylo přispět pomocí vlastní ergoterapeutické intervence ke zlepšení vnímání klientky a pozitivně ovlivnit kvalitu života této klientky. V teoretické části studentka vysvětlila pojmy stáří, demence, diagnostika a dělení demencí, rozlišení nejčastějších typů demencí, rozdíl mezi vaskulární demencí a Alzheimerovou nemocí. Následně popsala možnosti v léčbě vaskulárních demencí. V hlavní části zpracovala studentka kazuistiku 86 leté klientky s vaskulární demencí ve stádiu mírné až střední demence. Studentka využila metody standardizovaných kognitivních testů - MoCA, ACER. V závěru obhajoby shrnula studentka výsledky a popsala cíle dlouhodobého ergoterapeutického plánu.
+ otázky vedoucího práce:
1.Vysvětlete pojmy jako kognitivní rehabilitace, kognitivní terapie, kognitivní trénink, cvičení paměti. Jedná se o totožné pojmy?
2.Shrňte zásady práce ergoterapeuta s pacienty s demencí v pozdější fázi.
+ otázky oponenta:
1.Jaké znáte moderní přístupy v terapii osob trpících demencí?
2.Na co je nutné brát zřetel při práci s jedinci trpících demencí?
Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce a oponenta výborně. Prokázala erudovanost v dané problematice. Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou výborně.