Informace o kvalifikační práci Terapie rozvoje verbálního chování s využitím aplikované behaviorální analýzy u předškolních dětí s poruchami autistického spektra
Diplomová práce se zabývá praktickým využitím rozvoje verbálního chování v terapii u předškolního dítěte s poruchou autistického spektra. Přináší vhled do aplikované behaviorální analýzy (ABA), konkrétně přístupu rozvoje Verbálního chování (VB-ABA), která slouží jako úspěšná intervence při výchově a vzdělávání u dětí s poruchami autistického spektra (PAS).
Teoretická část popisuje jednotlivé poruchy autistického spektra, vývoj aplikované behaviorální analýzy a její historii. Empirická část se zaměřuje na vyhodnocení terapie verbálního chování s využitím aplikované behaviorální analýzy u předškolních dětí s poruchami autistického spektra.
Anotace v angličtině
The following diploma thesis with focuses on practical application of verbal behavioral development in therapy of preschool child with autism. It brings insights of the Applied Behavioral Analysis (ABA), more specifically Verbal Behavior Approach (VB-ABA), which represents successful intervention in education of children with Autism Spectrum Disorders (ASD).
The theoretical part of this thesis presents particular Autism Spectrum Disorders, development and history of the Applied Behavioral Analysis. The empirical part focuses on the evaluation of the therapy of Verbal Behavior based on the Applied Behavioral Analysis by preschool children with Autism Spectrum Disorders.
Klíčová slova
Aplikovaná behaviorální analýza (ABA), Verbální chování (VB-ABA), Individuální terapie, Poruchy autistického spektra (PAS), Autismus
Diplomová práce se zabývá praktickým využitím rozvoje verbálního chování v terapii u předškolního dítěte s poruchou autistického spektra. Přináší vhled do aplikované behaviorální analýzy (ABA), konkrétně přístupu rozvoje Verbálního chování (VB-ABA), která slouží jako úspěšná intervence při výchově a vzdělávání u dětí s poruchami autistického spektra (PAS).
Teoretická část popisuje jednotlivé poruchy autistického spektra, vývoj aplikované behaviorální analýzy a její historii. Empirická část se zaměřuje na vyhodnocení terapie verbálního chování s využitím aplikované behaviorální analýzy u předškolních dětí s poruchami autistického spektra.
Anotace v angličtině
The following diploma thesis with focuses on practical application of verbal behavioral development in therapy of preschool child with autism. It brings insights of the Applied Behavioral Analysis (ABA), more specifically Verbal Behavior Approach (VB-ABA), which represents successful intervention in education of children with Autism Spectrum Disorders (ASD).
The theoretical part of this thesis presents particular Autism Spectrum Disorders, development and history of the Applied Behavioral Analysis. The empirical part focuses on the evaluation of the therapy of Verbal Behavior based on the Applied Behavioral Analysis by preschool children with Autism Spectrum Disorders.
Klíčová slova
Aplikovaná behaviorální analýza (ABA), Verbální chování (VB-ABA), Individuální terapie, Poruchy autistického spektra (PAS), Autismus
Tématem diplomové práce bude terapie rozvoje verbálního chování s využitím aplikované behaviorální analýzy u předškolních dětí s poruchami autistického spektra. Práce bude rozdělena do dvou stěžejních částí, a to část teoretickou a výzkumnou. Teoretická část bude zaměřena na témata vztahující se k problematice poruch autistického spektra, komunikačních technik a jejich využití v rámci aplikované behaviorální analýzy. Cílem výzkumné části bude analýza terapie rozvoje verbálního chování u předškolních dětí s poruchami autistického spektra. Výzkumný vzorek bude obsahovat 5 dětí s poruchami autistického spektra předškolního věku. Pro kvalitativní výzkum bude použita metoda otevřeného kódování, edukačně hodnotící profil dítěte s poruchami autistického spektra do 7 let, screeningový dotazník hodnocení verbálního chování a dokumentace. Výsledky šetření budou použity pro konkrétní závěry a doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Tématem diplomové práce bude terapie rozvoje verbálního chování s využitím aplikované behaviorální analýzy u předškolních dětí s poruchami autistického spektra. Práce bude rozdělena do dvou stěžejních částí, a to část teoretickou a výzkumnou. Teoretická část bude zaměřena na témata vztahující se k problematice poruch autistického spektra, komunikačních technik a jejich využití v rámci aplikované behaviorální analýzy. Cílem výzkumné části bude analýza terapie rozvoje verbálního chování u předškolních dětí s poruchami autistického spektra. Výzkumný vzorek bude obsahovat 5 dětí s poruchami autistického spektra předškolního věku. Pro kvalitativní výzkum bude použita metoda otevřeného kódování, edukačně hodnotící profil dítěte s poruchami autistického spektra do 7 let, screeningový dotazník hodnocení verbálního chování a dokumentace. Výsledky šetření budou použity pro konkrétní závěry a doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKER, J., RIES, L. Applied Behavior Analysis (ABA) in der Therapie von Kindern mit Autismus. 1. Auflage. Stuttgart, 2017. ISBN 978-3-17-029093-8.
BARBERA, M.L., RASMUSSEN, T. Rozvoj verbálního chování. Vyd.1. Brno: Masarykova univerzita, 2018. ISBN 978-80-210-9212-9.
BERNARD-OPITZ, V. Visuelle Methoden in der Autismus ? specifischen Verhaltenstherapie (AVT). 1 Auflage. Stuttgart, 2014. ISBN 978-3-17-23875-6.
BONDY, A., FROST, L. Vizuální komunikační strategie v autismu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2053-1.
ČADILOVÁ, V. ŽAMPACHOVÁ, Z., Metodika práce se žákem s poruchami autistického spektra. Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3309.