Teoretická část diplomové práce si klade za cíl vymezit konstruktivistickou a heuristickou výuku. Praktická část popisuje didaktický potenciál vybraných děl - Most do země Terabithia a Volání netvora: příběh života. Práce si klade za cíl vytvořit konstruktivisticky laděné aktivity, které mají seznámit žáky s tematikou smrti a motivovat je k práci s textem a četbě jako celku. Aktivity byly zrealizovány v hodinách literární výchovy na základní škole. Aktivity byly zakončeny reflexemi, které jsou také součástí praktické části práce.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis focuses on the topic of constructivist and heuristic approach in teaching and learning. The main focus of the practical part is to define the didactic potential of chosen books - Bridge to Terabithia and A Monster Calls. The main goal of the thesis is to create activities based on constructivist teaching, to introduce the topic of death in children literature through these activities and to emphasise students´ motivation for reading and text-based work in literature lessons. The practical part of this diploma thesis also provides reflective papers of created activities.
Klíčová slova
Tematika smrti, smrt v literární výchově, smrt v literatuře pro děti a mládež, literatura pro děti a mládež, smysluplné vyučování, smysluplná literární výchova, práce s textem
Klíčová slova v angličtině
The theme of death, the theme of death within literature lessons, death in children's literature, children's literature, meaningful education, meaningful literature lessons, text-based work
Rozsah průvodní práce
104 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část diplomové práce si klade za cíl vymezit konstruktivistickou a heuristickou výuku. Praktická část popisuje didaktický potenciál vybraných děl - Most do země Terabithia a Volání netvora: příběh života. Práce si klade za cíl vytvořit konstruktivisticky laděné aktivity, které mají seznámit žáky s tematikou smrti a motivovat je k práci s textem a četbě jako celku. Aktivity byly zrealizovány v hodinách literární výchovy na základní škole. Aktivity byly zakončeny reflexemi, které jsou také součástí praktické části práce.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis focuses on the topic of constructivist and heuristic approach in teaching and learning. The main focus of the practical part is to define the didactic potential of chosen books - Bridge to Terabithia and A Monster Calls. The main goal of the thesis is to create activities based on constructivist teaching, to introduce the topic of death in children literature through these activities and to emphasise students´ motivation for reading and text-based work in literature lessons. The practical part of this diploma thesis also provides reflective papers of created activities.
Klíčová slova
Tematika smrti, smrt v literární výchově, smrt v literatuře pro děti a mládež, literatura pro děti a mládež, smysluplné vyučování, smysluplná literární výchova, práce s textem
Klíčová slova v angličtině
The theme of death, the theme of death within literature lessons, death in children's literature, children's literature, meaningful education, meaningful literature lessons, text-based work
Zásady pro vypracování
1. Práce bude mít didaktické zaměření.
2. Práce bude mít teoretickou a praktickou část. V praktické části bude uplatněn kvalitativní přístup.
3. Součástí praktické části bude reflektovaný a v praxi ověřený návrh činností zaměřený na základní školy, konkrétně na druhý stupeň ZŠ.
4. Z empirické části budou odvozeny dílčí závěry a dále i celkový závěr práce.
Zásady pro vypracování
1. Práce bude mít didaktické zaměření.
2. Práce bude mít teoretickou a praktickou část. V praktické části bude uplatněn kvalitativní přístup.
3. Součástí praktické části bude reflektovaný a v praxi ověřený návrh činností zaměřený na základní školy, konkrétně na druhý stupeň ZŠ.
4. Z empirické části budou odvozeny dílčí závěry a dále i celkový závěr práce.
Seznam doporučené literatury
Čapek, Robert: Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada Publishing, 2015 Homlová, Landová, Prázová, Richter. České děti jako čtenáři. Host, 2015 Hník Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2014 Šubrtová, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2007 Vala, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky literární výchovy. Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, 2014 Zormanová, Lucie. Výukové metody v pedagogice: s praktickými ukázkami. Grada, 2012
Seznam literatury bude rozšířen.
Seznam doporučené literatury
Čapek, Robert: Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada Publishing, 2015 Homlová, Landová, Prázová, Richter. České děti jako čtenáři. Host, 2015 Hník Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2014 Šubrtová, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2007 Vala, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky literární výchovy. Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, 2014 Zormanová, Lucie. Výukové metody v pedagogice: s praktickými ukázkami. Grada, 2012