Bakalářská práce hodnotí dopad změny zákona na financování klasických základních škol a malotřídních základních škol zřizovaných krajem, obcí či svazkem obcí v České republice. Záměrem realizace této reformy byla eliminace nerovného postavení škol, nepředvídatelnosti normativů v čase, rozdílné úrovně platů pedagogů a nezohledňování rozsahu přímé pedagogické práce.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis evaluates the impact of a law reform on the funding systém for primary schools and small primary schools in the Czech Republic. Aim of this reform was to eliminate the unequal position of schools, the unpredictability of normatives during a time, different category salaries of teachers and failure verifying the scope of teacher´s work with students.
Klíčová slova
Regionální školství, PHmax, normativ, základní školy, malotřídní školy, reforma, šablony
Klíčová slova v angličtině
Regional education, PHmax, normative, primary schools, small schools, reform, unit costs
Rozsah průvodní práce
59 s. (72 378)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce hodnotí dopad změny zákona na financování klasických základních škol a malotřídních základních škol zřizovaných krajem, obcí či svazkem obcí v České republice. Záměrem realizace této reformy byla eliminace nerovného postavení škol, nepředvídatelnosti normativů v čase, rozdílné úrovně platů pedagogů a nezohledňování rozsahu přímé pedagogické práce.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis evaluates the impact of a law reform on the funding systém for primary schools and small primary schools in the Czech Republic. Aim of this reform was to eliminate the unequal position of schools, the unpredictability of normatives during a time, different category salaries of teachers and failure verifying the scope of teacher´s work with students.
Klíčová slova
Regionální školství, PHmax, normativ, základní školy, malotřídní školy, reforma, šablony
Klíčová slova v angličtině
Regional education, PHmax, normative, primary schools, small schools, reform, unit costs
Zásady pro vypracování
Práce bude hodnotit dopad změny zákona na financování klasických základních a malotřídních základních škol zřizovaných krajem, obcí či svazkem obcí v České republice. Záměrem realizace této reformy je eliminace nerovného postavení škol, nepředvídatelnosti normativů v čase, rozdílné úrovně platů pedagogů a nezohledňování rozsahu přímé pedagogické práce. Prostřednictvím dotazníkového šetření bude zjišťováno, s jakými problémy v oblasti financování se školy skutečně potýkají a zda jsou tyto problémy v souladu s problémy definovanými v důvodové zprávě pro změnu zákona. Poté budou sběrem sekundárních dat získány údaje o poměru malých škol v jednotlivých krajích, průměrném počtu pedagogů, délky praxe a průměrné výši jejich mezd. Srovnáním částky, kterou školy obdrží po změně legislativy, a částky, kterou by obdržely dle původního znění zákona, bude zjištěno, zda došlo ke snížení diskriminace financování malotřídních základních škol a škol s vyšší průměrnou praxí pedagogického sboru. Cílem práce je zhodnocení, jestli byly naplněny očekávané přínosy a porovnání reálného dopadu změny financování na malotřídní základní školy a klasické základní školy. Výsledky práce mohou být využity především Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, které připravuje strategii a koncepci školského systému v České republice.
Zásady pro vypracování
Práce bude hodnotit dopad změny zákona na financování klasických základních a malotřídních základních škol zřizovaných krajem, obcí či svazkem obcí v České republice. Záměrem realizace této reformy je eliminace nerovného postavení škol, nepředvídatelnosti normativů v čase, rozdílné úrovně platů pedagogů a nezohledňování rozsahu přímé pedagogické práce. Prostřednictvím dotazníkového šetření bude zjišťováno, s jakými problémy v oblasti financování se školy skutečně potýkají a zda jsou tyto problémy v souladu s problémy definovanými v důvodové zprávě pro změnu zákona. Poté budou sběrem sekundárních dat získány údaje o poměru malých škol v jednotlivých krajích, průměrném počtu pedagogů, délky praxe a průměrné výši jejich mezd. Srovnáním částky, kterou školy obdrží po změně legislativy, a částky, kterou by obdržely dle původního znění zákona, bude zjištěno, zda došlo ke snížení diskriminace financování malotřídních základních škol a škol s vyšší průměrnou praxí pedagogického sboru. Cílem práce je zhodnocení, jestli byly naplněny očekávané přínosy a porovnání reálného dopadu změny financování na malotřídní základní školy a klasické základní školy. Výsledky práce mohou být využity především Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, které připravuje strategii a koncepci školského systému v České republice.
Seznam doporučené literatury
Adámková, P. (2007) Reforma veřejné správy na úseku školství a problematika financování školství v obecných otázkách. In Dny veřejného práva, Sborník abstraktů příspěvků z mezinárodní konference (s. 333-342). Brno: Masarykova univerzita. Dostupné z: https://www.law.muni.cz/sborniky/Days-of-public-law/files/pdf/Souhrn_Final.pdf
Baidak, N., De Coster, I., Riheläinen, J. M., Mc Namee, A. (2014) Financing Schools in Europe: Mechanism, Methods and Criteria in Public Funding (104 s.) Brussels: Eurydice. Dostupné z: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/170EN.pdf
Greger, D., Gröschlová, A., Ježková, V. (2006) Analýza školního vzdělávání ve vybraných zemích EU. In Orbis scholare 1/2006 (s. 30-45). Praha: Univerzita Karlova. Dostupné z: http://www.cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=105470
Pokorná, K. (2016) Dopady zavedení služebního zákona na konkrétní úřad. (Diplomová práce). Brno: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/r3gzc/DP_Kristyna_Pokorna_FINAL_tvogucpm.pdf
Vlčková, K. (2006) Charakteristiky a vývojové trendy školství a vzdělávání v zemích EU. Elportál 1 (1), 32-63. Dostupné z: https://is.muni.cz/do/1499/el/estud/lf/js06/mfpe0821/EU_skolstvi_trendy_2006.pdf
Walterová, E., Greger, D. (2006) Transformace vzdělávacích systémů zemí Visegrádské skupiny: srovnávací analýza. Dostupné z: http://www.cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=105470
Seznam doporučené literatury
Adámková, P. (2007) Reforma veřejné správy na úseku školství a problematika financování školství v obecných otázkách. In Dny veřejného práva, Sborník abstraktů příspěvků z mezinárodní konference (s. 333-342). Brno: Masarykova univerzita. Dostupné z: https://www.law.muni.cz/sborniky/Days-of-public-law/files/pdf/Souhrn_Final.pdf
Baidak, N., De Coster, I., Riheläinen, J. M., Mc Namee, A. (2014) Financing Schools in Europe: Mechanism, Methods and Criteria in Public Funding (104 s.) Brussels: Eurydice. Dostupné z: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/170EN.pdf
Greger, D., Gröschlová, A., Ježková, V. (2006) Analýza školního vzdělávání ve vybraných zemích EU. In Orbis scholare 1/2006 (s. 30-45). Praha: Univerzita Karlova. Dostupné z: http://www.cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=105470
Pokorná, K. (2016) Dopady zavedení služebního zákona na konkrétní úřad. (Diplomová práce). Brno: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/r3gzc/DP_Kristyna_Pokorna_FINAL_tvogucpm.pdf
Vlčková, K. (2006) Charakteristiky a vývojové trendy školství a vzdělávání v zemích EU. Elportál 1 (1), 32-63. Dostupné z: https://is.muni.cz/do/1499/el/estud/lf/js06/mfpe0821/EU_skolstvi_trendy_2006.pdf
Walterová, E., Greger, D. (2006) Transformace vzdělávacích systémů zemí Visegrádské skupiny: srovnávací analýza. Dostupné z: http://www.cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=105470