Diplomová práce se zabývá úrovní kreativního myšlení u tří věkově rozdílných skupin a jejich vzájemné porovnání. Ve výzkumu jsme se zaměřili na zjištění úrovně kreativního myšlení pomocí Urbanova figurálního testu tvořivého myšlení. Práci jsme rozdělili na teoretickou část a na praktickou část. V teoretické části jsme se zaměřili na celkový vývoj člověka, a to v období od mladšího školního věku až po střední dospělost. Také jsme si v teoretické části naší práce blíže charakterizovali náš výzkumný nástroj a několik dalších často používaných testů, a nakonec jsme si uvedli několik výzkumu na poli kreativního myšlení. V praktické části jsme se zabývali samotným výzkumem a zpracováním dat z našeho výzkumu.
Anotace v angličtině
My diploma thesis is dealing with level of creative thinking at three different groups and their mutual comparasing. In this research (study) we focused on finding out the level of creative thinking by helping (using) Urban´s figural test of creative thinking. We devided this work into a theoretical and practical parts. In the theoretical one we aimed at general human evolution, and that from the period of junior age to middle adulthood. In this part we closer defined our research implement too and some other most often used tests. At the end we gave several researches in the field of creative thinking. In practical work we followed up the real survey and dates processing.
Klíčová slova
kreativní myšlení, tvořivost, mladší školní věk, dospělost, měření kreativního myšlení
Klíčová slova v angličtině
creative thinking, creativity, younger school age, adulthood, measurement of creative thinking
Rozsah průvodní práce
58
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá úrovní kreativního myšlení u tří věkově rozdílných skupin a jejich vzájemné porovnání. Ve výzkumu jsme se zaměřili na zjištění úrovně kreativního myšlení pomocí Urbanova figurálního testu tvořivého myšlení. Práci jsme rozdělili na teoretickou část a na praktickou část. V teoretické části jsme se zaměřili na celkový vývoj člověka, a to v období od mladšího školního věku až po střední dospělost. Také jsme si v teoretické části naší práce blíže charakterizovali náš výzkumný nástroj a několik dalších často používaných testů, a nakonec jsme si uvedli několik výzkumu na poli kreativního myšlení. V praktické části jsme se zabývali samotným výzkumem a zpracováním dat z našeho výzkumu.
Anotace v angličtině
My diploma thesis is dealing with level of creative thinking at three different groups and their mutual comparasing. In this research (study) we focused on finding out the level of creative thinking by helping (using) Urban´s figural test of creative thinking. We devided this work into a theoretical and practical parts. In the theoretical one we aimed at general human evolution, and that from the period of junior age to middle adulthood. In this part we closer defined our research implement too and some other most often used tests. At the end we gave several researches in the field of creative thinking. In practical work we followed up the real survey and dates processing.
Klíčová slova
kreativní myšlení, tvořivost, mladší školní věk, dospělost, měření kreativního myšlení
Klíčová slova v angličtině
creative thinking, creativity, younger school age, adulthood, measurement of creative thinking
Zásady pro vypracování
1. Rešerše literatury a seznámení s dostupným materiálem minimálně 40 zdrojů 2. Vypracování teoretických východisek diplomové práce (kreativní myšlení, možnosti testování kreativního myšlení, výzkumy na poli kreativního myšlení, vymezení věkové skupiny) 3. Vypracování metodologie (výzkumná otázka, cíle, hypotézy) 4. Realizace sběru dat v pátých ročnících základních škol 5. Deskriptivní analýza + induktivní analýza 6. Zpracování práce dle výše zmíněné metodologie. Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP č. 5/2019. 7. Vyhodnocení výzkumu, zodpovězení hypotéz. 8. Diskuze, závěr. 9. Práce bude odevzdána vedoucímu práce ve finální podobě nejdéle měsíc před řádným termínem odevzdání.
Zásady pro vypracování
1. Rešerše literatury a seznámení s dostupným materiálem minimálně 40 zdrojů 2. Vypracování teoretických východisek diplomové práce (kreativní myšlení, možnosti testování kreativního myšlení, výzkumy na poli kreativního myšlení, vymezení věkové skupiny) 3. Vypracování metodologie (výzkumná otázka, cíle, hypotézy) 4. Realizace sběru dat v pátých ročnících základních škol 5. Deskriptivní analýza + induktivní analýza 6. Zpracování práce dle výše zmíněné metodologie. Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP č. 5/2019. 7. Vyhodnocení výzkumu, zodpovězení hypotéz. 8. Diskuze, závěr. 9. Práce bude odevzdána vedoucímu práce ve finální podobě nejdéle měsíc před řádným termínem odevzdání.
Seznam doporučené literatury
Königová, M. (1999). Tvořivost = kreativita. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta.
Tan, A.-G., & Perleth, C. (Eds.). (2015). Creativity, Culture, and Development. Creativity in the Twenty First Century. doi:10.1007/978-981-287-636-2
Vygotsky, L. S. (2004). Imagination and creativity in childhood. Journal of Russian and East European Psychology, 42(1), 7?97. doi: 10.1080/10610405.2004.11059210
Weisberg, R. W. (2006). Creativity: Understanding innovation in problem solving, science, invention, and the arts. PsycCRITIQUES, 52(17), 3.
Besançon, M., & Lubart, T. (2008). Differences in the development of creative competencies in children schooled in diverse learning environments. Learning and Individual Differences, 18(4), 381?389. doi:10.1016/j.lindif.2007.11.009
Fleith, D.S. (2000) Teacher and student perception of creativity in the classroom environment. Roeper Review, 22, 148?153.
Tan, A.G. (2001) Singaporean teachers? perception of activities useful for fostering creativity?. Journal of Creative Behaviour, 35, 131?148.
Simplicio, J.S.C. (2000) Teaching classroom educators how to be more effective and creative teachers. Education, 120, 675?680
Strom, R.D. & Strom, P.S. (2002) Changing the rules: education for creative thinking. Journal of Creative Behaviour, 36, 183?200
Seznam doporučené literatury
Königová, M. (1999). Tvořivost = kreativita. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta.
Tan, A.-G., & Perleth, C. (Eds.). (2015). Creativity, Culture, and Development. Creativity in the Twenty First Century. doi:10.1007/978-981-287-636-2
Vygotsky, L. S. (2004). Imagination and creativity in childhood. Journal of Russian and East European Psychology, 42(1), 7?97. doi: 10.1080/10610405.2004.11059210
Weisberg, R. W. (2006). Creativity: Understanding innovation in problem solving, science, invention, and the arts. PsycCRITIQUES, 52(17), 3.
Besançon, M., & Lubart, T. (2008). Differences in the development of creative competencies in children schooled in diverse learning environments. Learning and Individual Differences, 18(4), 381?389. doi:10.1016/j.lindif.2007.11.009
Fleith, D.S. (2000) Teacher and student perception of creativity in the classroom environment. Roeper Review, 22, 148?153.
Tan, A.G. (2001) Singaporean teachers? perception of activities useful for fostering creativity?. Journal of Creative Behaviour, 35, 131?148.
Simplicio, J.S.C. (2000) Teaching classroom educators how to be more effective and creative teachers. Education, 120, 675?680
Strom, R.D. & Strom, P.S. (2002) Changing the rules: education for creative thinking. Journal of Creative Behaviour, 36, 183?200