Diplomová práce je zaměřena na problematiku sekundárního vzdělávání romských žáků žijících v sociálně vyloučené lokalitě Předlice. Teoretická část diplomové práce pojednává o problematice vzdělávání romských žáků v podmínkách českého školství, o kariérovém poradenství a specifikách sociálně vyloučených lokalit. Empirická část diplomové práce si klade za cíl analyzovat příčiny školního neúspěchu v oblasti sekundárního vzdělávání, které vedly k předčasnému ukončení studia. Výzkum je realizován kvalitativní formou. Jako výzkumný nástroj jsme použili polostrukturovaný rozhovor. Cílem diplomové práce byla identifikace, charakteristika a následná deskripce příčin školního neúspěchu romských žáků v sekundárním vzdělávání.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the issue of secondary education of Roma pupils living in the socially excluded locality Předlice. The theoretical part of the thesis deals with the issue of education of Roma pupils in the conditions of Czech education, career guidance and the specifics of socially excluded localities. The empirical part of the thesis aims to analyse the causes of school failure in the field of secondary education, which led to early school leaving. The research is carried out in a qualitative form. We used a semi-structured interview as a research tool. The aim of the thesis was to identify, characterize and describe the causes of school failure of Roma pupils in secondary education.
Klíčová slova
kariérové poradenství, předčasné ukončení studia, sociální vyloučení, sociální znevýhodnění, střední školy
Klíčová slova v angličtině
career guidance, prematurely finish study, social exclusion, social disadvantage, secondary schools
Rozsah průvodní práce
89 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na problematiku sekundárního vzdělávání romských žáků žijících v sociálně vyloučené lokalitě Předlice. Teoretická část diplomové práce pojednává o problematice vzdělávání romských žáků v podmínkách českého školství, o kariérovém poradenství a specifikách sociálně vyloučených lokalit. Empirická část diplomové práce si klade za cíl analyzovat příčiny školního neúspěchu v oblasti sekundárního vzdělávání, které vedly k předčasnému ukončení studia. Výzkum je realizován kvalitativní formou. Jako výzkumný nástroj jsme použili polostrukturovaný rozhovor. Cílem diplomové práce byla identifikace, charakteristika a následná deskripce příčin školního neúspěchu romských žáků v sekundárním vzdělávání.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the issue of secondary education of Roma pupils living in the socially excluded locality Předlice. The theoretical part of the thesis deals with the issue of education of Roma pupils in the conditions of Czech education, career guidance and the specifics of socially excluded localities. The empirical part of the thesis aims to analyse the causes of school failure in the field of secondary education, which led to early school leaving. The research is carried out in a qualitative form. We used a semi-structured interview as a research tool. The aim of the thesis was to identify, characterize and describe the causes of school failure of Roma pupils in secondary education.
Klíčová slova
kariérové poradenství, předčasné ukončení studia, sociální vyloučení, sociální znevýhodnění, střední školy
Klíčová slova v angličtině
career guidance, prematurely finish study, social exclusion, social disadvantage, secondary schools
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na problematiku sekundárního vzdělávání romských žáků žijících v sociálně vyloučené lokalitě Předlice. Teoretická část diplomové práce bude pojednávat o problematice vzdělávání romských žáků v podmínkách českého školství, o karierním poradenství a specifikách sociálně vyloučených lokalit. Empirická část diplomové práce si klade za cíl analyzovat příčiny školního neúspěchu v oblasti sekundárního vzdělávání, které vedly k předčasnému ukončení studia. Výzkum bude realizován kvalitativní formou. Jako výzkumný nástroj bude použit polostrukturovaný rozhovor. Cílem diplomové práce bude identifikace, charakteristika a následná deskripce příčin školního neúspěchu romských žáků v sekundárním vzdělávání.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na problematiku sekundárního vzdělávání romských žáků žijících v sociálně vyloučené lokalitě Předlice. Teoretická část diplomové práce bude pojednávat o problematice vzdělávání romských žáků v podmínkách českého školství, o karierním poradenství a specifikách sociálně vyloučených lokalit. Empirická část diplomové práce si klade za cíl analyzovat příčiny školního neúspěchu v oblasti sekundárního vzdělávání, které vedly k předčasnému ukončení studia. Výzkum bude realizován kvalitativní formou. Jako výzkumný nástroj bude použit polostrukturovaný rozhovor. Cílem diplomové práce bude identifikace, charakteristika a následná deskripce příčin školního neúspěchu romských žáků v sekundárním vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
Balvín, J. Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka. Praha: Radix, 2008. ISBN 978-80-86031-83-5.
Balvín, J. a kol. Romové a pedagogika: 15. setkání Hnutí R na Technické univerzitě v Liberci 24.-25. března 2000. Ústí nad Labem: Hnutí R, 2000. ISBN 80-902461-3-3.
FISCHER, S., ŠKODA J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ I. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
Hoferková, S., Kraus, B., Bělík, V. Sociální patologie a prevence pro studenty učitelských oborů. Hradec Králové: Gaudeamus, 2017. ISBN 978-80-7435-686-5.
KALEJA, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
NAVRÁTIL, P. Romové v české společnosti: jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-741-8.
PRŮCHA, J. ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese / Marie Vágnerová. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
Seznam doporučené literatury
Balvín, J. Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka. Praha: Radix, 2008. ISBN 978-80-86031-83-5.
Balvín, J. a kol. Romové a pedagogika: 15. setkání Hnutí R na Technické univerzitě v Liberci 24.-25. března 2000. Ústí nad Labem: Hnutí R, 2000. ISBN 80-902461-3-3.
FISCHER, S., ŠKODA J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ I. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
Hoferková, S., Kraus, B., Bělík, V. Sociální patologie a prevence pro studenty učitelských oborů. Hradec Králové: Gaudeamus, 2017. ISBN 978-80-7435-686-5.
KALEJA, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
NAVRÁTIL, P. Romové v české společnosti: jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-741-8.
PRŮCHA, J. ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese / Marie Vágnerová. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.