Tato bakalářská práce je zaměřena především na metodiku výuky hry na ukulele v zařízeních pro mimoškolní zájmovou činnost.
Zmiňuje se o základní charakteristice nástroje, možných způsobech ladění, stavbě nástroje a různých typech ukulelí. Nachází se zde přehled učiva pro první rok studia hry na nástroj, možné metodické postupy od prvotního uchopení nástroje, přes následný nácvik akordů a rytmických patternů až po celé písničky. Zároveň se věnuje problematice různých typů vybrnkávání - akordickému i melodickému a nácviku akordů s hmatem barré.
Práce je prostoupena komparací různých postupů při výuce hry na kytaru a jejich odlišnostem oproti výuce hry na ukulele.
Závěrečná část práce je věnována polemice nad zapojením výuky hry na ukulele do hodin hudební výchovy na druhém stupni základních škol a na středních školách.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused mainly on the methodology of learning how to play ukulele in recreational facilities.
It mentions basic characteristic of the instrument, tunning possibilities, the overall build and different types of ukuleles. It contains an overview of curriculum for the first year of learning how to play the instrument, possible methodical approaches from the first grip of the instrument, over learning the chords, rhythmical patterns to playing whole songs. It is also dedicated to different kinds of picking - chordal and melodic, and learning barre chords.
The thesis also compares different approaches to the methodology of learning how to play guitar and their differences from learning how to play ukulele.
The last part of the thesis is dedicated to the possibility of learning how to play ukulele at middle school and high school in music classes.
Tato bakalářská práce je zaměřena především na metodiku výuky hry na ukulele v zařízeních pro mimoškolní zájmovou činnost.
Zmiňuje se o základní charakteristice nástroje, možných způsobech ladění, stavbě nástroje a různých typech ukulelí. Nachází se zde přehled učiva pro první rok studia hry na nástroj, možné metodické postupy od prvotního uchopení nástroje, přes následný nácvik akordů a rytmických patternů až po celé písničky. Zároveň se věnuje problematice různých typů vybrnkávání - akordickému i melodickému a nácviku akordů s hmatem barré.
Práce je prostoupena komparací různých postupů při výuce hry na kytaru a jejich odlišnostem oproti výuce hry na ukulele.
Závěrečná část práce je věnována polemice nad zapojením výuky hry na ukulele do hodin hudební výchovy na druhém stupni základních škol a na středních školách.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused mainly on the methodology of learning how to play ukulele in recreational facilities.
It mentions basic characteristic of the instrument, tunning possibilities, the overall build and different types of ukuleles. It contains an overview of curriculum for the first year of learning how to play the instrument, possible methodical approaches from the first grip of the instrument, over learning the chords, rhythmical patterns to playing whole songs. It is also dedicated to different kinds of picking - chordal and melodic, and learning barre chords.
The thesis also compares different approaches to the methodology of learning how to play guitar and their differences from learning how to play ukulele.
The last part of the thesis is dedicated to the possibility of learning how to play ukulele at middle school and high school in music classes.
Vyhledání dostupné literatury a intermetových zdrojů
Pravidelné konzultace s vedoucím práce
Empirické ověřování hypotéz při vlastní výukové činnosti v DDM
Úprava a kompletace výukových materiálů pro ukulele
Vytvoření doplňujících materiálů
Kompletace bakalářské práce
Zásady pro vypracování
Vyhledání dostupné literatury a intermetových zdrojů
Pravidelné konzultace s vedoucím práce
Empirické ověřování hypotéz při vlastní výukové činnosti v DDM
Úprava a kompletace výukových materiálů pro ukulele
Vytvoření doplňujících materiálů
Kompletace bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
ZEMAN, Petr. Ukulele v české škole. V Ústí nad Labem: AOS Publishing, 2017.
ŠÁREK, Ondřej. Škola hry na ukulele. Cheb: G W, 2008.
ANDERSON, Ben. Ukulele krok za krokem: učebnice pro začátečníky. Únětice: Ben Anderson, 2016. ISBN 978-80-270-0573-4.
PRŮŠEK, Ladislav. Srovnání metodických postupů při výuce elektrické kytary. 2013. Bakalářské práce. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Katedra hudební výchovy. Vedoucí práce Luboš Hána.
HÁNA, Luboš. Folková kytara a folková hudba na základní škole, střední škole a ve volném čase. 1999. Diplomové práce. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Katedra hudební výchovy. Vedoucí práce Jan Kyslík.
Seznam doporučené literatury
ZEMAN, Petr. Ukulele v české škole. V Ústí nad Labem: AOS Publishing, 2017.
ŠÁREK, Ondřej. Škola hry na ukulele. Cheb: G W, 2008.
ANDERSON, Ben. Ukulele krok za krokem: učebnice pro začátečníky. Únětice: Ben Anderson, 2016. ISBN 978-80-270-0573-4.
PRŮŠEK, Ladislav. Srovnání metodických postupů při výuce elektrické kytary. 2013. Bakalářské práce. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Katedra hudební výchovy. Vedoucí práce Luboš Hána.
HÁNA, Luboš. Folková kytara a folková hudba na základní škole, střední škole a ve volném čase. 1999. Diplomové práce. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Katedra hudební výchovy. Vedoucí práce Jan Kyslík.