Tato práce zkoumá, zda a jak zřizovatelé základních škol podporují formování a utváření regionální identity u žáků prvního i druhého stupně základní školy. Porovnává zda, je přístup českých a německých obcí ve východní části Montanregionu Krušné hory/Erzgebirge stejný nebo alespoň z části podobný, či každý využívá své přístupy. Dále si práce klade za cíl vypracovat vlastní návrhy vzdělávacích materiálů vhodných k výuce dle RVP ZV. Zjišťování proběhlo ve třech českých a třech německých obcích formou rozhovorů se zástupci vybraných obcí, pracovníky informačních center s cílem zjistit jejich nabídky základním školám a strategii formování regionálního vědomí. Práce přináší návrhy pracovních sešitů, které by měly obcím sloužit jako vzor vzdělávacího materiálu pro rozvoj regionální identity u žáků základních škol na jejich území.
Anotace v angličtině
This work examines whether and how the founders of primary schools support the formation and formation of regional identity in pupils in first and second degree of primary school. It compares, whether the approach of Czech and German municipalities in the eastern part of the Ore Mountains / Erzgebirge Montanregion is the same or at least partially similar, or does everyone use their own approaches. Next one of aim of thesis to develop their own proposals for educational materials suitable for teaching according to RVP ZV. The survey was made in three Czech and three German municipalities in the form of interviews with representatives of selected municipalities, employees of information centers in order to find out their offers to primary schools and the strategy of forming regional identity. The thesis brings proposals for workbooks, which should serve municipalities as a model of educational material for the development of regional identity for primary school pupils in their territory.
Klíčová slova
regionální identita, Bloomova taxonomie, didaktický materiál, pracovní sešit, základní škola, zřizovatel, Montanregion Krušné hory/Erzgebirge
Tato práce zkoumá, zda a jak zřizovatelé základních škol podporují formování a utváření regionální identity u žáků prvního i druhého stupně základní školy. Porovnává zda, je přístup českých a německých obcí ve východní části Montanregionu Krušné hory/Erzgebirge stejný nebo alespoň z části podobný, či každý využívá své přístupy. Dále si práce klade za cíl vypracovat vlastní návrhy vzdělávacích materiálů vhodných k výuce dle RVP ZV. Zjišťování proběhlo ve třech českých a třech německých obcích formou rozhovorů se zástupci vybraných obcí, pracovníky informačních center s cílem zjistit jejich nabídky základním školám a strategii formování regionálního vědomí. Práce přináší návrhy pracovních sešitů, které by měly obcím sloužit jako vzor vzdělávacího materiálu pro rozvoj regionální identity u žáků základních škol na jejich území.
Anotace v angličtině
This work examines whether and how the founders of primary schools support the formation and formation of regional identity in pupils in first and second degree of primary school. It compares, whether the approach of Czech and German municipalities in the eastern part of the Ore Mountains / Erzgebirge Montanregion is the same or at least partially similar, or does everyone use their own approaches. Next one of aim of thesis to develop their own proposals for educational materials suitable for teaching according to RVP ZV. The survey was made in three Czech and three German municipalities in the form of interviews with representatives of selected municipalities, employees of information centers in order to find out their offers to primary schools and the strategy of forming regional identity. The thesis brings proposals for workbooks, which should serve municipalities as a model of educational material for the development of regional identity for primary school pupils in their territory.
Klíčová slova
regionální identita, Bloomova taxonomie, didaktický materiál, pracovní sešit, základní škola, zřizovatel, Montanregion Krušné hory/Erzgebirge
Cílem práce je zjistit zda a jakým způsobem přispívají vybrané obce východní části Montanregionu Krušné hory/Erzgebirge k regionálnímu vědomí u žáků v jimi zřizovaných základních školách. Vedlejšími cíli jsou: 1) vyhledat vzdělávací materiály vydávané vybranými obcemi, které primárně míří na žáky ZŠ, 2) porovnat přístup českých a německých obcí v regionu, 3) analyzovat vybrané vzdělávací materiály z hlediska jejich atraktivnosti a didaktické funkce a 4) vypracovat vlastní návrh vzdělávacího materiálu, který by mohl sloužit jako vzor pro obce k tvorbě podobných materiálů vhodných k výuce dle RVP ZV.
Výzkumné otázky a hypotézy
Podporují zřizovatelé škol vzdělávání v oblasti vztahu žáků k místnímu regionu?
Mají partnerská města na české a německé straně stejný přístup a strategie k podpoře regionální identity u žáků?
Existuje materiál, který zřizovatel nabízí škole a je tento materiál didakticky použitelný v souladu s RVP ZV ?
Zřizovatelé podporují regionální identitu kulturními akcemi a vydávají materiály, které však primárně nemíří jako pomůcka pro výuku na ZŠ.
Postup práce
Rozhovory se zástupci vybraných obcí a s pracovníky informačních center daných obcí s cílem zjištění jejich nabídky základním školám a strategii formování regionálního vědomí. Sběr materiálů, které obce vydávají a cílí s nimi na žáky ZŠ. Obsahová analýza vybraných materiálů. Zhodnocení daných materiálů z hlediska didaktické využitelnosti a vizuální podoby. Porovnání přístupů české a německé strany. Návrh a vypracování vlastního materiálu, který by mohl sloužit jako vzor pro obce k tvorbě podobných materiálů vhodných k výuce dle RVP ZV.
Zásady pro vypracování
Cíle práce
Cílem práce je zjistit zda a jakým způsobem přispívají vybrané obce východní části Montanregionu Krušné hory/Erzgebirge k regionálnímu vědomí u žáků v jimi zřizovaných základních školách. Vedlejšími cíli jsou: 1) vyhledat vzdělávací materiály vydávané vybranými obcemi, které primárně míří na žáky ZŠ, 2) porovnat přístup českých a německých obcí v regionu, 3) analyzovat vybrané vzdělávací materiály z hlediska jejich atraktivnosti a didaktické funkce a 4) vypracovat vlastní návrh vzdělávacího materiálu, který by mohl sloužit jako vzor pro obce k tvorbě podobných materiálů vhodných k výuce dle RVP ZV.
Výzkumné otázky a hypotézy
Podporují zřizovatelé škol vzdělávání v oblasti vztahu žáků k místnímu regionu?
Mají partnerská města na české a německé straně stejný přístup a strategie k podpoře regionální identity u žáků?
Existuje materiál, který zřizovatel nabízí škole a je tento materiál didakticky použitelný v souladu s RVP ZV ?
Zřizovatelé podporují regionální identitu kulturními akcemi a vydávají materiály, které však primárně nemíří jako pomůcka pro výuku na ZŠ.
Postup práce
Rozhovory se zástupci vybraných obcí a s pracovníky informačních center daných obcí s cílem zjištění jejich nabídky základním školám a strategii formování regionálního vědomí. Sběr materiálů, které obce vydávají a cílí s nimi na žáky ZŠ. Obsahová analýza vybraných materiálů. Zhodnocení daných materiálů z hlediska didaktické využitelnosti a vizuální podoby. Porovnání přístupů české a německé strany. Návrh a vypracování vlastního materiálu, který by mohl sloužit jako vzor pro obce k tvorbě podobných materiálů vhodných k výuce dle RVP ZV.
Seznam doporučené literatury
BLOOM, B. (1956): Taxonomy of Educational Objectives. Cognitive Domain. č. 1, New York.
CHROMÝ, P. (2003): Formování regionální identity: nezbytná součást geografických výzkumů. In: Jančák, V., Chromý, P., Marada, M. (eds.): Geografie na cestách poznání. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Praha, s. 163?178. ISBN 80-86561-10-0
PAASI, A. (2003): Region and place: regional identity in question. Progress in Human Geography, 28, č. 4, s. 475-485. ISSN 1477-0288
PETTY, G. (2008): Moderní vyučování. Portál, Praha, 5. Vydání, 380 s. ISBN 978-80-7367-427-4.
SEDLACEK, S. (2009). Regional identity: a key to overcome structural weaknesses in peripheral rural regions?, European Countryside, 1, č. 4, Brno, s. 180-201. Dostupné online: https://doi.org/10.2478/v10091-009-0015-3
ŠOBÁŇOVÁ, P. (2012): Muzejní edukace. Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc. ISBN 978-80-244-3003-4.
Seznam doporučené literatury
BLOOM, B. (1956): Taxonomy of Educational Objectives. Cognitive Domain. č. 1, New York.
CHROMÝ, P. (2003): Formování regionální identity: nezbytná součást geografických výzkumů. In: Jančák, V., Chromý, P., Marada, M. (eds.): Geografie na cestách poznání. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Praha, s. 163?178. ISBN 80-86561-10-0
PAASI, A. (2003): Region and place: regional identity in question. Progress in Human Geography, 28, č. 4, s. 475-485. ISSN 1477-0288
PETTY, G. (2008): Moderní vyučování. Portál, Praha, 5. Vydání, 380 s. ISBN 978-80-7367-427-4.
SEDLACEK, S. (2009). Regional identity: a key to overcome structural weaknesses in peripheral rural regions?, European Countryside, 1, č. 4, Brno, s. 180-201. Dostupné online: https://doi.org/10.2478/v10091-009-0015-3
ŠOBÁŇOVÁ, P. (2012): Muzejní edukace. Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc. ISBN 978-80-244-3003-4.