Informace o kvalifikační práci Marketing a zprostředkování umění v kontextu muzea a galerie v ČR / Analýza současné situace a návrh optimalizace na případové studii
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Marketing a zprostředkování umění v kontextu muzea a galerie v ČR /Analýza současné situace a návrh optimalizace na případové studii
Hlavní téma v angličtině
Marketing and mediation of art in the context of museum and gallery in the Czech Republic / Analysis of the current situation and optimization proposal on a case study
Název dle studenta
Marketing a zprostředkování umění v kontextu muzea a galerie v ČR / Analýza současné situace a návrh optimalizace na případové studii
Název dle studenta v angličtině
Marketing and mediation of art in the context of museum and gallery in the Czech Republic / Analysis of the current situation and optimization proposal on a case study
Tato disertační práce se pokouší poskytnout pohled na marketing a zprostředkování umění v muzeích a galeriích, proniknout do komplexního světa muzejního marketingu - specifické disciplíny marketingu umění a kulturního dědictví. Jejím cílem je identifikovat a objasnit některé hlavní výzvy a příležitosti, jakož i hrozby, jimž soudobá muzea a galerie čelí při plnění svého poslání, funkcí a cílů. Tato práce představuje, shrnuje a analyzuje současné poznatky o implementaci, procesech, technikách a nástrojích muzejního marketingu, strategického marketingového plánování a marketingové komunikace.
Anotace v angličtině
This dissertation thesis attempts to provide an overview of the marketing and mediation of art in museums and galleries, to penetrate the complex world of museum marketing - a specific discipline of arts marketing and cultural heritage. Its aim is to identify and explicate some of the main challenges and opportunities, as well as the threats faced by contemporary museums and galleries in fulfilling their mission, functions and goals. This thesis presents, summarizes and analyzes a current knowledge about implementation, processes, techniques and tools of the museum marketing, strategic marketing planning and marketing communication.
Klíčová slova
muzeum, galerie, umění, zprostředkování umění, marketing umění, marketing kulturního dědictví, muzejní marketing, marketingová strategie a komunikace, marketingový komunikační mix
Klíčová slova v angličtině
museum, gallery, art, art mediation, arts marketing, cultural heritage marketing, museum marketing, marketing strategy and communication, marketing communication mix
Rozsah průvodní práce
179 s. (277 099 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato disertační práce se pokouší poskytnout pohled na marketing a zprostředkování umění v muzeích a galeriích, proniknout do komplexního světa muzejního marketingu - specifické disciplíny marketingu umění a kulturního dědictví. Jejím cílem je identifikovat a objasnit některé hlavní výzvy a příležitosti, jakož i hrozby, jimž soudobá muzea a galerie čelí při plnění svého poslání, funkcí a cílů. Tato práce představuje, shrnuje a analyzuje současné poznatky o implementaci, procesech, technikách a nástrojích muzejního marketingu, strategického marketingového plánování a marketingové komunikace.
Anotace v angličtině
This dissertation thesis attempts to provide an overview of the marketing and mediation of art in museums and galleries, to penetrate the complex world of museum marketing - a specific discipline of arts marketing and cultural heritage. Its aim is to identify and explicate some of the main challenges and opportunities, as well as the threats faced by contemporary museums and galleries in fulfilling their mission, functions and goals. This thesis presents, summarizes and analyzes a current knowledge about implementation, processes, techniques and tools of the museum marketing, strategic marketing planning and marketing communication.
Klíčová slova
muzeum, galerie, umění, zprostředkování umění, marketing umění, marketing kulturního dědictví, muzejní marketing, marketingová strategie a komunikace, marketingový komunikační mix
Klíčová slova v angličtině
museum, gallery, art, art mediation, arts marketing, cultural heritage marketing, museum marketing, marketing strategy and communication, marketing communication mix
Zásady pro vypracování
Teoretická část: vymezení tématu disertační práce, úvod do problematiky, definice problému a zásadních východisek, studium teoretického materiálu, rešerše odborné literatury, sběr dat, konzultace s odborníky, teoretický výklad: muzea a galerie - exkurs do historie, instituce muzea a galerie v kontextu obecné historie a dějin umění, poslání, esenciální úloha a ústřední funkce muzea/galerie jeko sbírkotvorné, prezentační, badatelské a edukační instituce, muzeum a galerie - prostor pro marketing, zprostředkování, prezentaci a edukaci v umění, prostředí, architektura a design muzea/galerie, nová média a technologie ve vztahu k marketingu a zprostředkování umění v muzeích a galeriích, shrnutí získaných poznatků, hypotéza - teoretická východiska, propojení teoretické části s navazující praktickou částí disertační práce, závěr, bibliografické zdroje/použitá literatura.
Praktická část: stanovení výzkumného vzorku - případové studie (výběr instituce - muzea/galerie), popis poslání, úlohy a funkce, hlavní a vedlejší činnosti instituce vybrané pro případovou studii, provedení analýzy současné situace - působení instituce v oblasti marketingu a zprostředkování umění, uplatňování marketingových nástrojů a postupů, marketingové strategie a systému komunikace, forem a způsobů zprostředkování umění ve vybrané instituci, výstup praktické části: analýza současné situace a návrh optimalizace - konkrétní možnosti řešení, nástroje, postupy a metody pro úspěšné působení vybraní instituce, shrnutí praktické části, závěr.
Zásady pro vypracování
Teoretická část: vymezení tématu disertační práce, úvod do problematiky, definice problému a zásadních východisek, studium teoretického materiálu, rešerše odborné literatury, sběr dat, konzultace s odborníky, teoretický výklad: muzea a galerie - exkurs do historie, instituce muzea a galerie v kontextu obecné historie a dějin umění, poslání, esenciální úloha a ústřední funkce muzea/galerie jeko sbírkotvorné, prezentační, badatelské a edukační instituce, muzeum a galerie - prostor pro marketing, zprostředkování, prezentaci a edukaci v umění, prostředí, architektura a design muzea/galerie, nová média a technologie ve vztahu k marketingu a zprostředkování umění v muzeích a galeriích, shrnutí získaných poznatků, hypotéza - teoretická východiska, propojení teoretické části s navazující praktickou částí disertační práce, závěr, bibliografické zdroje/použitá literatura.
Praktická část: stanovení výzkumného vzorku - případové studie (výběr instituce - muzea/galerie), popis poslání, úlohy a funkce, hlavní a vedlejší činnosti instituce vybrané pro případovou studii, provedení analýzy současné situace - působení instituce v oblasti marketingu a zprostředkování umění, uplatňování marketingových nástrojů a postupů, marketingové strategie a systému komunikace, forem a způsobů zprostředkování umění ve vybrané instituci, výstup praktické části: analýza současné situace a návrh optimalizace - konkrétní možnosti řešení, nástroje, postupy a metody pro úspěšné působení vybraní instituce, shrnutí praktické části, závěr.
Seznam doporučené literatury
BAČUVČÍK, R.: Muzea a galerie. Nákupní chování na trzích kulturních produktů 2012. 1. vyd., Zlín: VeRBuM, 2013, ISBN 978-80-87500-34-7
BARTLOVÁ, M. (ed): Dějiny umění v české společnosti: otázky, problémy, výzvy. Praha: Argo, 2004, ISBN 978-80-7203-624-0
BENEŠ, J.: Základy muzeologie. Opava: Open Education and Sciences, 1997, ISBN 80-901974-3-4
BENEŠ, J.: Kulturně výchovná činnost muzeí. 1. vyd., Praha: SPN, 1981
BENEŠ, J.: Muzeum a výchova. 1. vyd. Praha: Ústav pro informace a řízení v kultuře, 1980
BENEŠ, J.: Muzeologický slovník,. Praha: Národní muzeum, 1978
BENNETT, T.: The Birth of the Museum. London: Routledge, 1995, ISBN 0-415-05387-0
BERNARD, P., FABRE, P.: Muzea pro všechny: příručka k fyzické a smyslové dostupnosti muzeí. Praha: Český výbor ICOM a AGM ČR, 2003, ISBN 80-86611-03-5
BRABCOVÁ, A.: Brána muzea otevřená. 1. vyd., Náchod: Nakladatelství JUKO, 2003, ISBN 80-86213-28-5
DEAN, D.: Museum exhibition theory and practice. London: Routledge, 1994, ISBN 978-020-3039-366
FASSATI, T.: Skupinové a individuální aktivity učí návštěvníka muzea interpretaci umění. Praha: Asociace českých a moravskoslezských muzeí a galerií, 1998
GREENHILL, E.: The Educational Role of the Museum. 2nd ed., New York: Routledge, 1999, ISBN 04-151-9827-5
HORÁČEK, R.: Galerijní animace a zprostředkování umění: Poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. 1. vyd., Brno: CERM, 1998, ISBN 80-720-4084-7
HORÁK, O. (ed.) Místa počinu. Praha: Komunikační prostor Školská 28, 2010, ISBN 978-80-254-8775-4
JOHNOVÁ, R.: Marketing kulturního dědictví a umění. Praha: Grada Publishing, 2008, ISBN 978-80-247-2724-0
KESNER, L.: Historie geografie umění v uměleckém muzeu. (online) 2006 (cit. 5. ledna 2011). Dostupné - zdroj: http://www.cultropa.cz/dox/121_130.pdf
KESNER, L.: Katedrály kulturního průmyslu. In: časopis Architekt. Praha: Obec architektů , 2006, s.2, ISSN 0862-7010
KESNER, L.: Marketing a management muzeí a památek. Praha: Grada Publishing, 2005, ISBN 80-247-1104-4
KESNER, L.: Vizuální teorie. Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. Praha: H+H, 2005, ISBN 80-7319-054-0
KESNER, L.: Expozice jako prostor aktivního vnímání: teoretická východiska, strategie, realizace. In: Bulletin Moravské galerie v Brně č. 58/59, Brno: Moravská galerie, 2003, s. 97-98
KESNER, L.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo, 2000,ISBN 80-7203-252-683
KORECKÝ, D. (ed.): Médium kurátor: Role kurátora v současném českém umění. Praha: Agite/Fra ve spolupráci s VŠUP Praha, 2009, ISBN 978-80-86603-51-3
KOTTOVÁ, K.: Demokratizace umění. (online) 2010 (cit. 2013-23). Dostupné - zdroj: http://clanky.rvp.cz/clanek/o/g/13933/DEMOKRATIZACE-UMENI.html/
OBRIST, H. U.: A Brief History of Curating. Zurich: JRP Ringier, 2014, ISBN 978-3-905829-55-6
O´DOHERTY, B.: Inside the White Cube. The Ideology of the Gallery Space. San Francisco: University of California Press, 1999, ISBN 978-0-520-22040-9
O´DOHERTY, B.: Inside the White Cube: Notes on the Gallery Space (online). The Society of Control, 1976. Dostupné - zdroj: http://www.societyofcontrol.com/whitecube/insidewc.html
ORIŠKOVÁ, M. (ed.): Efekt múzea: predmety, praktiky, publikum. Bratislava: Afad Pres, 2006, ISBN 80-89259-08
PACHMANOVÁ, M.: Mít a být, sběratelství jako kumulace, recyklace a obsese. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2008,ISBN 978-80-86863-25-2
POSPISZYL, T. (ed.): Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky. Praha: OSVU, 1998, ISBN 80-238-12-86-6
Sborník z mezinárodní konference Muzeum a změna/The Museum and Change. Praha: Asociace muzeí a galerií ČR, 2003, ISBN 80-86611-04-3
ŠOBÁŃOVÁ, P.: Muzejní edukace, 1.vyd., Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, ISBN 978-802-4430-034
V
Seznam doporučené literatury
BAČUVČÍK, R.: Muzea a galerie. Nákupní chování na trzích kulturních produktů 2012. 1. vyd., Zlín: VeRBuM, 2013, ISBN 978-80-87500-34-7
BARTLOVÁ, M. (ed): Dějiny umění v české společnosti: otázky, problémy, výzvy. Praha: Argo, 2004, ISBN 978-80-7203-624-0
BENEŠ, J.: Základy muzeologie. Opava: Open Education and Sciences, 1997, ISBN 80-901974-3-4
BENEŠ, J.: Kulturně výchovná činnost muzeí. 1. vyd., Praha: SPN, 1981
BENEŠ, J.: Muzeum a výchova. 1. vyd. Praha: Ústav pro informace a řízení v kultuře, 1980
BENEŠ, J.: Muzeologický slovník,. Praha: Národní muzeum, 1978
BENNETT, T.: The Birth of the Museum. London: Routledge, 1995, ISBN 0-415-05387-0
BERNARD, P., FABRE, P.: Muzea pro všechny: příručka k fyzické a smyslové dostupnosti muzeí. Praha: Český výbor ICOM a AGM ČR, 2003, ISBN 80-86611-03-5
BRABCOVÁ, A.: Brána muzea otevřená. 1. vyd., Náchod: Nakladatelství JUKO, 2003, ISBN 80-86213-28-5
DEAN, D.: Museum exhibition theory and practice. London: Routledge, 1994, ISBN 978-020-3039-366
FASSATI, T.: Skupinové a individuální aktivity učí návštěvníka muzea interpretaci umění. Praha: Asociace českých a moravskoslezských muzeí a galerií, 1998
GREENHILL, E.: The Educational Role of the Museum. 2nd ed., New York: Routledge, 1999, ISBN 04-151-9827-5
HORÁČEK, R.: Galerijní animace a zprostředkování umění: Poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. 1. vyd., Brno: CERM, 1998, ISBN 80-720-4084-7
HORÁK, O. (ed.) Místa počinu. Praha: Komunikační prostor Školská 28, 2010, ISBN 978-80-254-8775-4
JOHNOVÁ, R.: Marketing kulturního dědictví a umění. Praha: Grada Publishing, 2008, ISBN 978-80-247-2724-0
KESNER, L.: Historie geografie umění v uměleckém muzeu. (online) 2006 (cit. 5. ledna 2011). Dostupné - zdroj: http://www.cultropa.cz/dox/121_130.pdf
KESNER, L.: Katedrály kulturního průmyslu. In: časopis Architekt. Praha: Obec architektů , 2006, s.2, ISSN 0862-7010
KESNER, L.: Marketing a management muzeí a památek. Praha: Grada Publishing, 2005, ISBN 80-247-1104-4
KESNER, L.: Vizuální teorie. Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. Praha: H+H, 2005, ISBN 80-7319-054-0
KESNER, L.: Expozice jako prostor aktivního vnímání: teoretická východiska, strategie, realizace. In: Bulletin Moravské galerie v Brně č. 58/59, Brno: Moravská galerie, 2003, s. 97-98
KESNER, L.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo, 2000,ISBN 80-7203-252-683
KORECKÝ, D. (ed.): Médium kurátor: Role kurátora v současném českém umění. Praha: Agite/Fra ve spolupráci s VŠUP Praha, 2009, ISBN 978-80-86603-51-3
KOTTOVÁ, K.: Demokratizace umění. (online) 2010 (cit. 2013-23). Dostupné - zdroj: http://clanky.rvp.cz/clanek/o/g/13933/DEMOKRATIZACE-UMENI.html/
OBRIST, H. U.: A Brief History of Curating. Zurich: JRP Ringier, 2014, ISBN 978-3-905829-55-6
O´DOHERTY, B.: Inside the White Cube. The Ideology of the Gallery Space. San Francisco: University of California Press, 1999, ISBN 978-0-520-22040-9
O´DOHERTY, B.: Inside the White Cube: Notes on the Gallery Space (online). The Society of Control, 1976. Dostupné - zdroj: http://www.societyofcontrol.com/whitecube/insidewc.html
ORIŠKOVÁ, M. (ed.): Efekt múzea: predmety, praktiky, publikum. Bratislava: Afad Pres, 2006, ISBN 80-89259-08
PACHMANOVÁ, M.: Mít a být, sběratelství jako kumulace, recyklace a obsese. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2008,ISBN 978-80-86863-25-2
POSPISZYL, T. (ed.): Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky. Praha: OSVU, 1998, ISBN 80-238-12-86-6
Sborník z mezinárodní konference Muzeum a změna/The Museum and Change. Praha: Asociace muzeí a galerií ČR, 2003, ISBN 80-86611-04-3
ŠOBÁŃOVÁ, P.: Muzejní edukace, 1.vyd., Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, ISBN 978-802-4430-034
V
Přílohy volně vložené
CD ROM, tabulky, plány, audiovizuální ilustrace, schémata, dokumentace projektu