Diplomová práce je zaměřena na vliv různých metod pro rozvoj reakční doby na úroveň této proměnné u studentů s oborem tělesná výchova a sport. V teoretické části práce jsou vysvětleny a popsány základní pojmy související s daným tématem. Úvod teoretické části práce je zaměřen na motorické schopnosti a jejich dělení. Dále jsem se zaměřila na centrální nervový systém a řízení pohybu. V další části jsem se zabývala analyzátory lidského těla a reakční dobou. V závěru teoretické části práce je pozornost věnována podobným výzkumům v řešené problematice. Praktická část práce byla zaměřena na samotné měření probandů. Výzkumného šetření se zúčastnili studenti KTVS UJEP. Při zjišťování úrovně reakční doby na vizuální podnět byl použit reaktometr a k tomu příslušný software. Cílem práce bylo zjistit, zda je možné prostřednictvím některé z námi použitých metod ovlivnit úroveň reakční doby u studentů s oborem tělesná výchova a sport. Na základě naměřených a zpracovaných výsledků jsem došla k závěru, že jednotlivé metody mohou pozitivním způsobem ovlivnit úroveň reakční doby. Největší efekt byl zaznamenán po absolvování třetí metody, která se ukázala efektivní v největším počtu případů.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on effectiveness of different methods on development of reaction time to an extend on students with specialization in physical education and sport. In the theoretic part there are explained and described basic concepts relating to the particular topic. The introduction of the theoretic part is focused on motor skills and its division. Then I focused on the central nervous system and motor control. In the next part I dealt with human body analyzers and reaction time. In the end of the theoretic part attention is paid to similar researches in this problematics. The practical part of the thesis was focused on measuring probands. Students of KTVS UJEP were involved in the research investigation. To determine the level of response to a visual stimulus was used a reactometer and then appropriate software. The aim of the thesis was to find out if it is possible through some of used methods influence the level of reaction time of students with specialization in physical education and sport. Based on measured and processed results I came to the conclusion that individual methods can influence our reaction time in a positive way. The biggest effect was registered after completing the third method, this method showed up as effective in most cases.
Klíčová slova
Reakční doba jednoduchá, reakční doba složitá, vizuální podnět, tréninkové metody reakční doby
Klíčová slova v angličtině
Simple reaction time, complex reaction time, visual stimulus, training methods for reaction time
Rozsah průvodní práce
72 s. (85 685 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na vliv různých metod pro rozvoj reakční doby na úroveň této proměnné u studentů s oborem tělesná výchova a sport. V teoretické části práce jsou vysvětleny a popsány základní pojmy související s daným tématem. Úvod teoretické části práce je zaměřen na motorické schopnosti a jejich dělení. Dále jsem se zaměřila na centrální nervový systém a řízení pohybu. V další části jsem se zabývala analyzátory lidského těla a reakční dobou. V závěru teoretické části práce je pozornost věnována podobným výzkumům v řešené problematice. Praktická část práce byla zaměřena na samotné měření probandů. Výzkumného šetření se zúčastnili studenti KTVS UJEP. Při zjišťování úrovně reakční doby na vizuální podnět byl použit reaktometr a k tomu příslušný software. Cílem práce bylo zjistit, zda je možné prostřednictvím některé z námi použitých metod ovlivnit úroveň reakční doby u studentů s oborem tělesná výchova a sport. Na základě naměřených a zpracovaných výsledků jsem došla k závěru, že jednotlivé metody mohou pozitivním způsobem ovlivnit úroveň reakční doby. Největší efekt byl zaznamenán po absolvování třetí metody, která se ukázala efektivní v největším počtu případů.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on effectiveness of different methods on development of reaction time to an extend on students with specialization in physical education and sport. In the theoretic part there are explained and described basic concepts relating to the particular topic. The introduction of the theoretic part is focused on motor skills and its division. Then I focused on the central nervous system and motor control. In the next part I dealt with human body analyzers and reaction time. In the end of the theoretic part attention is paid to similar researches in this problematics. The practical part of the thesis was focused on measuring probands. Students of KTVS UJEP were involved in the research investigation. To determine the level of response to a visual stimulus was used a reactometer and then appropriate software. The aim of the thesis was to find out if it is possible through some of used methods influence the level of reaction time of students with specialization in physical education and sport. Based on measured and processed results I came to the conclusion that individual methods can influence our reaction time in a positive way. The biggest effect was registered after completing the third method, this method showed up as effective in most cases.
Klíčová slova
Reakční doba jednoduchá, reakční doba složitá, vizuální podnět, tréninkové metody reakční doby
Klíčová slova v angličtině
Simple reaction time, complex reaction time, visual stimulus, training methods for reaction time
Zásady pro vypracování
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště. 2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů. 3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí ,,Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP". 4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování. 5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání. 6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu. Cílem práce je ověřit účinnost senzorické metody při rozvoji reakční doby. Předpokládáme změnu dosažené úrovně reakční doby. Ke zpracování všech získaných výsledků bude použito statistické vyhodnocení. Součástí práce bude zodpovězení jednotlivých hypotéz, závěr, doporučení pro další výzkumnou praxi a diskuze.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště. 2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů. 3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí ,,Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP". 4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování. 5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání. 6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu. Cílem práce je ověřit účinnost senzorické metody při rozvoji reakční doby. Předpokládáme změnu dosažené úrovně reakční doby. Ke zpracování všech získaných výsledků bude použito statistické vyhodnocení. Součástí práce bude zodpovězení jednotlivých hypotéz, závěr, doporučení pro další výzkumnou praxi a diskuze.
Seznam doporučené literatury
Bartůňková, S. (2013). Fyziologie pohybové zátěže. Praha: Fakulta tělesné výchovy a sportu Univerzita Karlova., Ganong, W. F. (2005). Přehled lékařské fyziologie. Praha: Galén., Havel, Z., & Hnízdil, J. (2010). Rozvoj a diagnostika rychlostních schopností. Ústí nad Labem: PF UJEP., Dovalil, J. (2009). Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia., Měkota, K., & Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého., Perič, T. & Dovalil, J. (2010). Sportovní trénink. Praha: Grada Publishing., Naňka, O., & Elišková, M. (2009). Přehled anatomie. Praha: Galén., Raczek, J. (2002). Ksztaltowanie, diagnozowanie koordynacyjnych zdolnósci motorycznych. Katowice: Akademia Wychowania Fizycznego., Schmidt, R. A. (1991). Motor learning and performance. A situation - based approach. Champaigh IL: Human Kinetics., Perič, T. (2008). Sportovní příprava dětí. Praha: Grada Publishing., Moravec, R. (2007). Téoria a didaktika výkonnostného a vrcholového športu. Bratislava: Univerzita Komenského.
Seznam doporučené literatury
Bartůňková, S. (2013). Fyziologie pohybové zátěže. Praha: Fakulta tělesné výchovy a sportu Univerzita Karlova., Ganong, W. F. (2005). Přehled lékařské fyziologie. Praha: Galén., Havel, Z., & Hnízdil, J. (2010). Rozvoj a diagnostika rychlostních schopností. Ústí nad Labem: PF UJEP., Dovalil, J. (2009). Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia., Měkota, K., & Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého., Perič, T. & Dovalil, J. (2010). Sportovní trénink. Praha: Grada Publishing., Naňka, O., & Elišková, M. (2009). Přehled anatomie. Praha: Galén., Raczek, J. (2002). Ksztaltowanie, diagnozowanie koordynacyjnych zdolnósci motorycznych. Katowice: Akademia Wychowania Fizycznego., Schmidt, R. A. (1991). Motor learning and performance. A situation - based approach. Champaigh IL: Human Kinetics., Perič, T. (2008). Sportovní příprava dětí. Praha: Grada Publishing., Moravec, R. (2007). Téoria a didaktika výkonnostného a vrcholového športu. Bratislava: Univerzita Komenského.