Zkoumanou problematikou této bakalářské práce jsou aktivizující metody a jejich uplatnění při poznávání přírody v předškolním vzdělávání. Práce se zabývá výzkumným problémem, jaké jsou využívány aktivizující metody v mateřské škole a důvody jejich využití při poznávání přírody. Výzkumný projekt byl realizován jako případová studie na souboru dvou učitelů rozdílného pohlaví, věku a praxe v běžné mateřské škole.
Výsledky práce ukázaly, že v mateřské škole jsou využívány aktivizující metody diskuse, experiment a didaktická hra. Uvedenými důvody k využití těchto aktivizujících metod byla podpora a rozvoj motivace, tvořivosti, aktivity a dětské soustředěnosti na výuku. Z analýzy dat se ukázalo, že do rozhodování o využití aktivizujících metod vstupovaly také dílčí výukové cíle a témata činností. Možné využití těchto výsledků je popsáno v diskusi práce.
Anotace v angličtině
The curent thesis focused on the use of inquiry-based learning instructional methods in teaching nature scienceat a preschool level. More specifically, theconducted research investigated what inquiry based learning methods were typically used in classrooms and the teachers reasons for their implementation. The research was conducted in the form of a case study, two preschool teachers varying ingender, age, and teaching experience were purposefully selected as the study participants. The results showes that the teachers demonstrated discussion, experimentation, and play as their inqury-based learning instruktions of choice. The provided reasons for the use of these methods were promoting motivation, creativity, engagement, and focused-concentration on instructions. The data interpratation revealed that the instructional aims and content topic were important indicators forselecting inquiry based methods in classroms. The implications of the results are discussed.
Inquiry-based learning, pre-school education, case study, teaching nature science
Rozsah průvodní práce
44
Jazyk
CZ
Anotace
Zkoumanou problematikou této bakalářské práce jsou aktivizující metody a jejich uplatnění při poznávání přírody v předškolním vzdělávání. Práce se zabývá výzkumným problémem, jaké jsou využívány aktivizující metody v mateřské škole a důvody jejich využití při poznávání přírody. Výzkumný projekt byl realizován jako případová studie na souboru dvou učitelů rozdílného pohlaví, věku a praxe v běžné mateřské škole.
Výsledky práce ukázaly, že v mateřské škole jsou využívány aktivizující metody diskuse, experiment a didaktická hra. Uvedenými důvody k využití těchto aktivizujících metod byla podpora a rozvoj motivace, tvořivosti, aktivity a dětské soustředěnosti na výuku. Z analýzy dat se ukázalo, že do rozhodování o využití aktivizujících metod vstupovaly také dílčí výukové cíle a témata činností. Možné využití těchto výsledků je popsáno v diskusi práce.
Anotace v angličtině
The curent thesis focused on the use of inquiry-based learning instructional methods in teaching nature scienceat a preschool level. More specifically, theconducted research investigated what inquiry based learning methods were typically used in classrooms and the teachers reasons for their implementation. The research was conducted in the form of a case study, two preschool teachers varying ingender, age, and teaching experience were purposefully selected as the study participants. The results showes that the teachers demonstrated discussion, experimentation, and play as their inqury-based learning instruktions of choice. The provided reasons for the use of these methods were promoting motivation, creativity, engagement, and focused-concentration on instructions. The data interpratation revealed that the instructional aims and content topic were important indicators forselecting inquiry based methods in classroms. The implications of the results are discussed.
Inquiry-based learning, pre-school education, case study, teaching nature science
Zásady pro vypracování
1.1 Předmět práce: Bakalářská práce se bude zabývat mírou využití aktivizujících výukových metod při poznávání přírody v předškolním vzdělávání. 1.2 Rešerše recentních zdrojů - cíl a jeho odůvodnění Aktivizující výukové metody jsou v současné době stále více aktuálním tématem, zejména pak v souvislosti s požadavkem individualizace v předškolním vzdělávání (Krejčová a kol., 2015). Již J. A. Komenský preferoval přirozenou metodu, odvozenou z poznávání přírody a jejího napodobování, jak uvádí Zormanová (2012), která zároveň výzkumem dokazuje, že děti mají nejraději výukové metody, při nichž se projevují aktivně a tvořivě. Podle Maňáka a Švece (2003) využívají inovačních a aktivizujících postupů zejména alternativní školy. Oba autoři zároveň předpokládají využití aktivizujících výukových metod až od prvního stupně ZŠ. Ve vzdělávacím programu Začít spolu dle Gardošové a Dujkové (2003) je však využití aktivizujících metod v předškolním vzdělávání klíčové, neboť dítěti předškolního věku je vlastní se učit na základě prožitku a zkušenosti. V současné pedagogické praxi chybí přehled, který by hodnotil do jaké míry se aktivizující metody využívají v předškolním vzdělávání. Tato práce si klade za cíl, stanovit si jasná kritéria použití aktivizujících metod a následně zhodnotit jejich využití učiteli v mateřské škole. 2. Výzkumný problém Navrhovaný kvalifikační projekt se bude zabývat výzkumným problémem formulovaným otázkou: Jaké aktivizující metody využívá učitel v mateřské škole při poznávání přírody? 3. Návrh struktury kvalifikační práce včetně metodologického rámce Studium literatury z oblasti pedagogiky, psychologie a vývojové psychologie. V teoretické části budou popsány aktivizující výukové metody, poodhaleny kořeny těchto metod a odraz pojetí výuky formou aktivizujících metod v pedagogické praxi v předškolním vzdělávání. V praktické části bude stanoven cíl práce, výzkumné otázky a charakteristika výzkumného souboru. Provedení kvalitativního výzkumu s využitím metody pozorování a interview. Data budou zpracována, analyzována a interpretována (diskuse, závěry). Metodologický rámec - typ výzkumného plánu - případová studie v rámci kvalitativního přístupu - metoda výběru souboru - prostý záměrný výběr - metoda sběru dat - pozorování, interview - metoda zpracování dat - přepis zápisků z pozorování, převedení audiozáznamu z interview do písemné podoby - metoda analýzy dat - kódování zápisků z pozorování, podrobná deskripce - metoda validace výsledků - triangulace Výsledky Diskuse - teoreticko-kritická syntéza výsledků projektu a dosavadního poznání Souhrn
Zásady pro vypracování
1.1 Předmět práce: Bakalářská práce se bude zabývat mírou využití aktivizujících výukových metod při poznávání přírody v předškolním vzdělávání. 1.2 Rešerše recentních zdrojů - cíl a jeho odůvodnění Aktivizující výukové metody jsou v současné době stále více aktuálním tématem, zejména pak v souvislosti s požadavkem individualizace v předškolním vzdělávání (Krejčová a kol., 2015). Již J. A. Komenský preferoval přirozenou metodu, odvozenou z poznávání přírody a jejího napodobování, jak uvádí Zormanová (2012), která zároveň výzkumem dokazuje, že děti mají nejraději výukové metody, při nichž se projevují aktivně a tvořivě. Podle Maňáka a Švece (2003) využívají inovačních a aktivizujících postupů zejména alternativní školy. Oba autoři zároveň předpokládají využití aktivizujících výukových metod až od prvního stupně ZŠ. Ve vzdělávacím programu Začít spolu dle Gardošové a Dujkové (2003) je však využití aktivizujících metod v předškolním vzdělávání klíčové, neboť dítěti předškolního věku je vlastní se učit na základě prožitku a zkušenosti. V současné pedagogické praxi chybí přehled, který by hodnotil do jaké míry se aktivizující metody využívají v předškolním vzdělávání. Tato práce si klade za cíl, stanovit si jasná kritéria použití aktivizujících metod a následně zhodnotit jejich využití učiteli v mateřské škole. 2. Výzkumný problém Navrhovaný kvalifikační projekt se bude zabývat výzkumným problémem formulovaným otázkou: Jaké aktivizující metody využívá učitel v mateřské škole při poznávání přírody? 3. Návrh struktury kvalifikační práce včetně metodologického rámce Studium literatury z oblasti pedagogiky, psychologie a vývojové psychologie. V teoretické části budou popsány aktivizující výukové metody, poodhaleny kořeny těchto metod a odraz pojetí výuky formou aktivizujících metod v pedagogické praxi v předškolním vzdělávání. V praktické části bude stanoven cíl práce, výzkumné otázky a charakteristika výzkumného souboru. Provedení kvalitativního výzkumu s využitím metody pozorování a interview. Data budou zpracována, analyzována a interpretována (diskuse, závěry). Metodologický rámec - typ výzkumného plánu - případová studie v rámci kvalitativního přístupu - metoda výběru souboru - prostý záměrný výběr - metoda sběru dat - pozorování, interview - metoda zpracování dat - přepis zápisků z pozorování, převedení audiozáznamu z interview do písemné podoby - metoda analýzy dat - kódování zápisků z pozorování, podrobná deskripce - metoda validace výsledků - triangulace Výsledky Diskuse - teoreticko-kritická syntéza výsledků projektu a dosavadního poznání Souhrn
Seznam doporučené literatury
BRENNEMAN, K. (2011) Assessment for Preschool Science Learning and Learning Environments. Volume 13. 2011. GARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. (2003) Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál. GAVORA, P. (2010) Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vydání. Brno: Paido. KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J., SYSLOVÁ, Z. (2015) Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (2003) Výukové metody. Brno: Paido. NOVÁKOVÁ, J. (2014) Aktivizující metody výuky. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta. OPRAVILOVÁ, E. (2016) Předškolní pedagogika. Praha: Grada. ZORMANOVÁ, L. (2012) Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
BRENNEMAN, K. (2011) Assessment for Preschool Science Learning and Learning Environments. Volume 13. 2011. GARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. (2003) Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál. GAVORA, P. (2010) Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vydání. Brno: Paido. KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J., SYSLOVÁ, Z. (2015) Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (2003) Výukové metody. Brno: Paido. NOVÁKOVÁ, J. (2014) Aktivizující metody výuky. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta. OPRAVILOVÁ, E. (2016) Předškolní pedagogika. Praha: Grada. ZORMANOVÁ, L. (2012) Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada.