Diplomová práce se zabývá problematikou inkluzivního vzdělávání na málotřídní škole. Cílem práce je posoudit kvalitu inkluzivního vzdělávání na málotřídní základní škole. Zjistit, jakými prostředky je této kvality dosahováno a rozpoznat okolnosti, které mohou proces inkluze ovlivňovat. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se skládá z několika kapitol, ve kterých jsou definovány pojmy jako inkluze, inkluzivní vzdělávání nebo žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Velká část je věnována také charakteristice málotřídních škol a jejich specifikům. Praktická část je založena na kvalitativním výzkumu a to pozorováním, rozhovory s vedením školy, pedagogy, zákonnými zástupci žáků a analýzou školské dokumentace a žákovských prací. Šetření probíhalo na jedné konkrétní málotřídní škole. V práci je uvedeno několik případových studií žáků se speciálními vzdělávacími potřebami vzdělávaných na této škole. Na těchto studiích je doloženo, jakým způsobem pracují pedagogové této školy s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. V závěru práce jsou zaznamenány výsledky zjištění a stanovena doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of inclusive education in a small classroom. The aim of this work is to assess the quality of inclusive education at a small-class elementary school. Identify the means by which this quality is achieved and identify the circumstances that may affect the inclusion process. The thesis is divided into a theoretical part and a practical part. The theoretical part consists of several chapters in which terms such as inclusion, inclusive education or a pupil with special educational needs are defined. A large part is also devoted to the characteristics of small-class schools and their specifics. The practical part is based on qualitative research through observation, interviews with school management, teachers, pupils 'legal representatives and analysis of school documentation and pupils' work. The investigation took place at one particular small-class school. Several case studies of pupils with special educational needs educated at this school are mentioned. These studies show how teachers of this school work with children with special educational needs. In conclusion, the results of the findings are recorded and recommendations for practice are set.
Diplomová práce se zabývá problematikou inkluzivního vzdělávání na málotřídní škole. Cílem práce je posoudit kvalitu inkluzivního vzdělávání na málotřídní základní škole. Zjistit, jakými prostředky je této kvality dosahováno a rozpoznat okolnosti, které mohou proces inkluze ovlivňovat. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se skládá z několika kapitol, ve kterých jsou definovány pojmy jako inkluze, inkluzivní vzdělávání nebo žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Velká část je věnována také charakteristice málotřídních škol a jejich specifikům. Praktická část je založena na kvalitativním výzkumu a to pozorováním, rozhovory s vedením školy, pedagogy, zákonnými zástupci žáků a analýzou školské dokumentace a žákovských prací. Šetření probíhalo na jedné konkrétní málotřídní škole. V práci je uvedeno několik případových studií žáků se speciálními vzdělávacími potřebami vzdělávaných na této škole. Na těchto studiích je doloženo, jakým způsobem pracují pedagogové této školy s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. V závěru práce jsou zaznamenány výsledky zjištění a stanovena doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of inclusive education in a small classroom. The aim of this work is to assess the quality of inclusive education at a small-class elementary school. Identify the means by which this quality is achieved and identify the circumstances that may affect the inclusion process. The thesis is divided into a theoretical part and a practical part. The theoretical part consists of several chapters in which terms such as inclusion, inclusive education or a pupil with special educational needs are defined. A large part is also devoted to the characteristics of small-class schools and their specifics. The practical part is based on qualitative research through observation, interviews with school management, teachers, pupils 'legal representatives and analysis of school documentation and pupils' work. The investigation took place at one particular small-class school. Several case studies of pupils with special educational needs educated at this school are mentioned. These studies show how teachers of this school work with children with special educational needs. In conclusion, the results of the findings are recorded and recommendations for practice are set.
Diplomová práce se bude zabývat problematikou inkluzivního vzdělávání na málotřídní škole. Cílem práce bude zjistit jakým způsobem je dosahováno kvality inkluzivního vzdělávání v podmínkách málotřídní školy. Kvalita školy bude posuzována v několika oblastech: vytváření školní kultury a klimatu vzhledem k inkluzi, podmínky vzdělávání (organizační, personální, materiální i obsahové), vzájemná spolupráce a komunikace mezi všemi účastníky vzdělávacího procesu (pedagogy, odborníky, rodiči i žáky) a hodnocení výsledku vzdělávání. Měření proběhne v horizontu jednoho školního pololetí. Výzkumným problémem bude identifikovat nejčastější problémy inkluzivního vzdělávání v málotřídní základní škole z pohledu pedagogů a asistenta pedagoga. Zjistit, jaké faktory mohou dle pedagogů proces inkluze ovlivnit. Dílčími cíli bude zjistit, jaká jsou na škole podpůrná opatření a jaké metody práce škola s dětmi využívá. Zkoumání bude zaměřeno kvalitativně a to pozorováním, rozhovory s vedením školy, pedagogy, zákonnými zástupci žáků a analýzou dokumentace a žákovských prací. Šetření bude probíhat na vybrané málotřídní škole. Budou zpracovány čtyři případové studie žáků, kteří se na této škole vzdělávají na základě individuálního vzdělávacího plánu. Na těchto studiích budu dokládat, jakým způsobem pedagogové této školy pracují s žáky s SVP. V závěru budou zaznamenány výsledky zjištění a stanovena doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou inkluzivního vzdělávání na málotřídní škole. Cílem práce bude zjistit jakým způsobem je dosahováno kvality inkluzivního vzdělávání v podmínkách málotřídní školy. Kvalita školy bude posuzována v několika oblastech: vytváření školní kultury a klimatu vzhledem k inkluzi, podmínky vzdělávání (organizační, personální, materiální i obsahové), vzájemná spolupráce a komunikace mezi všemi účastníky vzdělávacího procesu (pedagogy, odborníky, rodiči i žáky) a hodnocení výsledku vzdělávání. Měření proběhne v horizontu jednoho školního pololetí. Výzkumným problémem bude identifikovat nejčastější problémy inkluzivního vzdělávání v málotřídní základní škole z pohledu pedagogů a asistenta pedagoga. Zjistit, jaké faktory mohou dle pedagogů proces inkluze ovlivnit. Dílčími cíli bude zjistit, jaká jsou na škole podpůrná opatření a jaké metody práce škola s dětmi využívá. Zkoumání bude zaměřeno kvalitativně a to pozorováním, rozhovory s vedením školy, pedagogy, zákonnými zástupci žáků a analýzou dokumentace a žákovských prací. Šetření bude probíhat na vybrané málotřídní škole. Budou zpracovány čtyři případové studie žáků, kteří se na této škole vzdělávají na základě individuálního vzdělávacího plánu. Na těchto studiích budu dokládat, jakým způsobem pedagogové této školy pracují s žáky s SVP. V závěru budou zaznamenány výsledky zjištění a stanovena doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
1. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: MSD, spol. s. r. o., 2013. ISBN 978-80-210-6646-5.
2. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, V. et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: MU, 2015. ISBN 978-80-210-8093-5.
3. ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, 2013. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4640-1
4. EMMEROVÁ, Kateřina. Malotřídky v současném prostředí českého venkova. In Sborník prací filozofické fakulty Brněnské univerzity. Brno: Masarykova univerzita, 2000. ISBN 80- 210-2310-4
5. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
6. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
7. MUSIL, Fraňo a Josef SEDLÁČEK. Naše malotřídní školky: příručka ke studiu a praxi. Praha: SPN, 1964. Na pomoc učiteli.
8. PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2004. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-977-1.
9. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
10. PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
11. TRNKOVÁ, Kateřina, Dana KNOTOVÁ a Lucie ŠKARKOVÁ. Málotřídní školy v České republice: malotřídky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-204-8.
12. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
Seznam doporučené literatury
1. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: MSD, spol. s. r. o., 2013. ISBN 978-80-210-6646-5.
2. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, V. et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: MU, 2015. ISBN 978-80-210-8093-5.
3. ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, 2013. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4640-1
4. EMMEROVÁ, Kateřina. Malotřídky v současném prostředí českého venkova. In Sborník prací filozofické fakulty Brněnské univerzity. Brno: Masarykova univerzita, 2000. ISBN 80- 210-2310-4
5. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
6. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
7. MUSIL, Fraňo a Josef SEDLÁČEK. Naše malotřídní školky: příručka ke studiu a praxi. Praha: SPN, 1964. Na pomoc učiteli.
8. PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2004. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-977-1.
9. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
10. PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
11. TRNKOVÁ, Kateřina, Dana KNOTOVÁ a Lucie ŠKARKOVÁ. Málotřídní školy v České republice: malotřídky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-204-8.
12. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.