Cílem mé bakalářské práce je zjištění rozvoje slovní zásoby u dětí předškolního věku v oblasti podstatných jmen konatelských. Teoretická část bakalářské práce je zaměřená na charakteristiku dítěte předškolního věku, vývoje jeho řeči, využití podstatných jmen a rozšíření slovní zásoby. Popisuje vhodné metody rozvoje slovní zásoby u dětí předškolního věku. V praktické části se zabývám kvalitativním výzkumem předškolních dětí s využitím a tvorbou vhodných didaktických pomůcek k rozšíření jejich slovní zásoby.
Anotace v angličtině
The aim of my bachelor thesis is to find out the development of vocabulary in preschool children in the area of nursing nouns. The theoretical part of the thesis is focused on the characteristics of pre-school children, the development of their speech, the use of nouns and expanding vocabulary. It describes suitable methods of developing vocabulary in preschool children. In the practical part I deal with qualitative research of preschool children with usage and creating appropriate teaching aids to expand their vocabulary.
Klíčová slova
předškolní dítě, slovní zásoba, podstatná jména konatelská, didaktický materiál
Klíčová slova v angličtině
preschool child, vocabulary, nouns acting, didactic material
Rozsah průvodní práce
67 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem mé bakalářské práce je zjištění rozvoje slovní zásoby u dětí předškolního věku v oblasti podstatných jmen konatelských. Teoretická část bakalářské práce je zaměřená na charakteristiku dítěte předškolního věku, vývoje jeho řeči, využití podstatných jmen a rozšíření slovní zásoby. Popisuje vhodné metody rozvoje slovní zásoby u dětí předškolního věku. V praktické části se zabývám kvalitativním výzkumem předškolních dětí s využitím a tvorbou vhodných didaktických pomůcek k rozšíření jejich slovní zásoby.
Anotace v angličtině
The aim of my bachelor thesis is to find out the development of vocabulary in preschool children in the area of nursing nouns. The theoretical part of the thesis is focused on the characteristics of pre-school children, the development of their speech, the use of nouns and expanding vocabulary. It describes suitable methods of developing vocabulary in preschool children. In the practical part I deal with qualitative research of preschool children with usage and creating appropriate teaching aids to expand their vocabulary.
Klíčová slova
předškolní dítě, slovní zásoba, podstatná jména konatelská, didaktický materiál
Klíčová slova v angličtině
preschool child, vocabulary, nouns acting, didactic material
Zásady pro vypracování
Při zpracování bakalářské práce řídit se novelou směrnice děkana PF UJEP 5A/2017 "Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
Prostudovat odbornou literaturu, vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech. Stanovit cíl bakalářské práce a zpracovat teoretická východiska. Teoretickou část zaměřit na problematiku, týkající se tématu.
Teoretická část se bude orientovat na slovní zásobu a rozvoj slovní zásoby předškolních dětí se zaměřením na podstatná jména konatelská, jejichž význam je důležitý při reedukaci řečových vad u dětí předškolního věku.
Přílohová část bakalářské práce bude obsahovat soubor průpravných cvičení a aktivit pro správný rozvoj řeči a komunikačních dovedností.
Cílem praktické části bude připravit, realizovat a vyhodnotit výzkumné šetření zaměřené na rozvoj slovní zásoby předškolních dětí se zaměřením na podstatná jména konatelská. Před vlastní přípravou výzkumného šetření prostudovat metodologickou literaturu. Vybrat výzkumný vzorek a stanovit postup řešení. Realizovat vlastní výzkumné šetření, zpracovat zjištěné údaje, prezentovat a vyhodnotit výsledky.
Na základě zjištěných výsledků vyhodnotit závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Při zpracování bakalářské práce řídit se novelou směrnice děkana PF UJEP 5A/2017 "Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
Prostudovat odbornou literaturu, vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech. Stanovit cíl bakalářské práce a zpracovat teoretická východiska. Teoretickou část zaměřit na problematiku, týkající se tématu.
Teoretická část se bude orientovat na slovní zásobu a rozvoj slovní zásoby předškolních dětí se zaměřením na podstatná jména konatelská, jejichž význam je důležitý při reedukaci řečových vad u dětí předškolního věku.
Přílohová část bakalářské práce bude obsahovat soubor průpravných cvičení a aktivit pro správný rozvoj řeči a komunikačních dovedností.
Cílem praktické části bude připravit, realizovat a vyhodnotit výzkumné šetření zaměřené na rozvoj slovní zásoby předškolních dětí se zaměřením na podstatná jména konatelská. Před vlastní přípravou výzkumného šetření prostudovat metodologickou literaturu. Vybrat výzkumný vzorek a stanovit postup řešení. Realizovat vlastní výzkumné šetření, zpracovat zjištěné údaje, prezentovat a vyhodnotit výsledky.
Na základě zjištěných výsledků vyhodnotit závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1
DRIJVEROVÁ, Martina. Kdo to je, co to je, jakpak se to jmenuje?: učíme se s předškoláky. Ilustroval Vojtěch OTČENÁŠEK. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2682-0
ŠÁCHOVÁ, Irena. Tvořivá logopedie a rozvoj řeči: hrátky se slovy pro předškoláky. Ilustroval Miroslav RŮŽEK. Praha: Fragment, 2017. ISBN 978-80-253-3316-7
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0793-9
LYNCH, Charlotte a Julia KIDD. Cvičení pro rozvoj řeči: prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí. Vydání třetí. Přeložil Silvie STRUKOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1156-3
KREJČOVÁ, Věra, Jana KARGEROVÁ a Zora SYSLOVÁ. Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0812-9
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa : základní duševní potřeby dítěte : dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-0870-6
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1110-2
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3
VÁCHOVÁ, Alena, Zuzana KUPCOVÁ a Michaela KUKAČKOVÁ. Rozvíjíme jazyk a řeč dětí: dítě a jeho psychika - jazyk a řeč. Praha: Raabe, c2015. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-173-1
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1
DRIJVEROVÁ, Martina. Kdo to je, co to je, jakpak se to jmenuje?: učíme se s předškoláky. Ilustroval Vojtěch OTČENÁŠEK. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2682-0
ŠÁCHOVÁ, Irena. Tvořivá logopedie a rozvoj řeči: hrátky se slovy pro předškoláky. Ilustroval Miroslav RŮŽEK. Praha: Fragment, 2017. ISBN 978-80-253-3316-7
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0793-9
LYNCH, Charlotte a Julia KIDD. Cvičení pro rozvoj řeči: prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí. Vydání třetí. Přeložil Silvie STRUKOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1156-3
KREJČOVÁ, Věra, Jana KARGEROVÁ a Zora SYSLOVÁ. Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0812-9
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa : základní duševní potřeby dítěte : dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-0870-6
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1110-2
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3
VÁCHOVÁ, Alena, Zuzana KUPCOVÁ a Michaela KUKAČKOVÁ. Rozvíjíme jazyk a řeč dětí: dítě a jeho psychika - jazyk a řeč. Praha: Raabe, c2015. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-173-1