Cílem diplomové práce je diagnostikovat dětská pojetí pouště u žáků 2. stupně základních škol a konfrontovat je s obsahem učebnic. Na základě analýzy tématu biomu pouště v šesti vybraných učebnic zeměpisu byly zjištěny prvky prezentující pouště. Fotografie a text byly nejčastějšími prvky prezentující pouště ve vybraných učebnicích. Analyzované učebnice ve většině případů obsahovaly spíše prvky fyzicko-geografické, než prvky socioekonomické. Na základě kvantitativní analýzy kreseb pouští žáků, byly zjištěny nejčetněji se vyskytující prvky v kresbách pouští, konkrétně se jednalo o: písečnou poušť, slunce, duny, kaktusy, velbloudy, pyramidy a další. Kvalitativní analýzou kreseb pouští, doplněnou metodou rozhovoru, byla zjištěna dětská pojetí pouští. Většina žáků si pod pojmem poušť představí písečnou poušť v oblastech Afriky.
Anotace v angličtině
This thesis aims to diagnose children's conception of the desert in pupils in the 2nd level of elementary schools and to confront it with the content of textbooks. Elements presenting deserts were identified based on the analysis of the topic of desert biome in six selected geography textbooks. Photographs and text were the most common elements presenting deserts in selected textbooks. In most cases, the analysed textbooks contained physical-geographical elements rather than socio-economic elements. Based on a quantitative analysis of pupils' desert drawings, the most frequent elements in desert drawings were identified. Specifically, they were: sand desert, sun, dunes, cacti, camels, pyramids and more. Qualitative analysis of desert drawing supplemented by an interview method revealed children's conception of deserts. Most students think of the desert as a sandy desert in areas of Africa.
Klíčová slova
poušť, učebnice zeměpisu, analýza dětské kresby, miskoncepce, dětská pojetí
Klíčová slova v angličtině
desert, geography textbook, analysis of children's drawings, misconception, children's concepts
Rozsah průvodní práce
71 s. (116 603 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je diagnostikovat dětská pojetí pouště u žáků 2. stupně základních škol a konfrontovat je s obsahem učebnic. Na základě analýzy tématu biomu pouště v šesti vybraných učebnic zeměpisu byly zjištěny prvky prezentující pouště. Fotografie a text byly nejčastějšími prvky prezentující pouště ve vybraných učebnicích. Analyzované učebnice ve většině případů obsahovaly spíše prvky fyzicko-geografické, než prvky socioekonomické. Na základě kvantitativní analýzy kreseb pouští žáků, byly zjištěny nejčetněji se vyskytující prvky v kresbách pouští, konkrétně se jednalo o: písečnou poušť, slunce, duny, kaktusy, velbloudy, pyramidy a další. Kvalitativní analýzou kreseb pouští, doplněnou metodou rozhovoru, byla zjištěna dětská pojetí pouští. Většina žáků si pod pojmem poušť představí písečnou poušť v oblastech Afriky.
Anotace v angličtině
This thesis aims to diagnose children's conception of the desert in pupils in the 2nd level of elementary schools and to confront it with the content of textbooks. Elements presenting deserts were identified based on the analysis of the topic of desert biome in six selected geography textbooks. Photographs and text were the most common elements presenting deserts in selected textbooks. In most cases, the analysed textbooks contained physical-geographical elements rather than socio-economic elements. Based on a quantitative analysis of pupils' desert drawings, the most frequent elements in desert drawings were identified. Specifically, they were: sand desert, sun, dunes, cacti, camels, pyramids and more. Qualitative analysis of desert drawing supplemented by an interview method revealed children's conception of deserts. Most students think of the desert as a sandy desert in areas of Africa.
Klíčová slova
poušť, učebnice zeměpisu, analýza dětské kresby, miskoncepce, dětská pojetí
Klíčová slova v angličtině
desert, geography textbook, analysis of children's drawings, misconception, children's concepts
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude diagnostikovat dětská pojetí pouště u žáků 2. stupně základních škol a konfrontovat je s obsahem učebnic zeměpisu. Teoretická východiska práce budou zaměřena na kognitivní vývoj jedince se zaměřením na období mladšího a staršího školního věku, charakteristiku dětských pojetí a možnosti jejich diagnostiky. Další část bude obsahovat analýzu tématu biomu pouště v učebnicích zeměpisu pro 2. stupeň základních škol. Diagnostika dětských pojetí pouště bude provedena pomocí kombinace kvalitativně zaměřeného výzkumu analýzy dětské kresby a metody rozhovoru. Závěrečná část diplomové práce bude obsahovat interpretaci výsledků šetření mezi žáky, které budou zároveň konfrontovány s výsledky analýzy obsahu učebnic.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude diagnostikovat dětská pojetí pouště u žáků 2. stupně základních škol a konfrontovat je s obsahem učebnic zeměpisu. Teoretická východiska práce budou zaměřena na kognitivní vývoj jedince se zaměřením na období mladšího a staršího školního věku, charakteristiku dětských pojetí a možnosti jejich diagnostiky. Další část bude obsahovat analýzu tématu biomu pouště v učebnicích zeměpisu pro 2. stupeň základních škol. Diagnostika dětských pojetí pouště bude provedena pomocí kombinace kvalitativně zaměřeného výzkumu analýzy dětské kresby a metody rozhovoru. Závěrečná část diplomové práce bude obsahovat interpretaci výsledků šetření mezi žáky, které budou zároveň konfrontovány s výsledky analýzy obsahu učebnic.
Seznam doporučené literatury
DOULÍK, Pavel a Jiří ŠKODA. (2008). Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. ISBN 978-80-7414-059-4.
ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. (2011). Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3341-8.
GAVORA, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-185-0.
ČÁP, Jan a MAREŠ, Jiří. (2007). Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál. 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7
DOVE, J. (2016). Reasons for misconceptions in physical geography. Geography, 101(1), s. 47-53.
STROMMEN, E. (1995). Lions and Tigers and Bears, Oh My! Children's Conceptions of Forests and Their Inhabitants. Journal of Research in Science Teaching, 32(7), s. 683-698.
Seznam doporučené literatury
DOULÍK, Pavel a Jiří ŠKODA. (2008). Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. ISBN 978-80-7414-059-4.
ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. (2011). Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3341-8.
GAVORA, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-185-0.
ČÁP, Jan a MAREŠ, Jiří. (2007). Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál. 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7
DOVE, J. (2016). Reasons for misconceptions in physical geography. Geography, 101(1), s. 47-53.
STROMMEN, E. (1995). Lions and Tigers and Bears, Oh My! Children's Conceptions of Forests and Their Inhabitants. Journal of Research in Science Teaching, 32(7), s. 683-698.