Bakalářská práce zkoumá možnosti využití edukační intervence u osob s diagnostikovanou lehkou mentální retardací ve věku 18 - 35 let prostřednictvím kurzu práce s počítačem. Teoretická část charakterizuje mentální retardaci a zasazuje ji do kontextu speciální pedagogiky. Zároveň jsou v teoretické části popsána specifika vzdělávání dospělých osob a současně jsou vytyčeny aktuální trendy v této oblasti. Empirická část si klade za cíl zjistit, jak ovlivňuje účast osob s lehkou mentální retardací ve vzdělávacím kurzu práce s počítačem jejich počítačové dovednosti a zároveň jejich sociální a emocionální aspekty. Intervence byla realizována ve dvou na sobě nezávislých kurzech práce s počítačem celkově s 11 frekventanty. V rámci výzkumné studie byl zjišťován stav počítačových dovednost před začátkem kurzu a na jeho konci. Zjištěné výsledky ukazují jak na zlepšení počítačových dovedností, tak i na rozvoj sociálních a emocionálních aspektů osobnosti.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis examines the possibilities of using educational intervention in people diagnosed with mild mental retardation aged 18 - 35 years through a computer course. The theoretical part characterizes mental retardation and places it in the context of special pedagogy. At the same time, the theoretical part describes the specifics of adult education and also outlines current trends in this area. The empirical part aims to find out how the participation of people with mild mental retardation in a computer training course affects their computer skills and at the same time their social and emotional aspects. The intervention was implemented in two independent computer courses with a total of 11 participants. The research study assessed the state of computer skills before and at the end of the course. The results show both the improvement of computer skills and the development of social and emotional aspects of personality.
Klíčová slova
mentální retardace, počítačové dovednosti, moderní technologie, počítačový kurz, vzdělávání dospělých
Klíčová slova v angličtině
Mental Retardation, Computer Skills, Modern Technologies, Computer Course, Adult Education
Rozsah průvodní práce
56 s. (95 172 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce zkoumá možnosti využití edukační intervence u osob s diagnostikovanou lehkou mentální retardací ve věku 18 - 35 let prostřednictvím kurzu práce s počítačem. Teoretická část charakterizuje mentální retardaci a zasazuje ji do kontextu speciální pedagogiky. Zároveň jsou v teoretické části popsána specifika vzdělávání dospělých osob a současně jsou vytyčeny aktuální trendy v této oblasti. Empirická část si klade za cíl zjistit, jak ovlivňuje účast osob s lehkou mentální retardací ve vzdělávacím kurzu práce s počítačem jejich počítačové dovednosti a zároveň jejich sociální a emocionální aspekty. Intervence byla realizována ve dvou na sobě nezávislých kurzech práce s počítačem celkově s 11 frekventanty. V rámci výzkumné studie byl zjišťován stav počítačových dovednost před začátkem kurzu a na jeho konci. Zjištěné výsledky ukazují jak na zlepšení počítačových dovedností, tak i na rozvoj sociálních a emocionálních aspektů osobnosti.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis examines the possibilities of using educational intervention in people diagnosed with mild mental retardation aged 18 - 35 years through a computer course. The theoretical part characterizes mental retardation and places it in the context of special pedagogy. At the same time, the theoretical part describes the specifics of adult education and also outlines current trends in this area. The empirical part aims to find out how the participation of people with mild mental retardation in a computer training course affects their computer skills and at the same time their social and emotional aspects. The intervention was implemented in two independent computer courses with a total of 11 participants. The research study assessed the state of computer skills before and at the end of the course. The results show both the improvement of computer skills and the development of social and emotional aspects of personality.
Klíčová slova
mentální retardace, počítačové dovednosti, moderní technologie, počítačový kurz, vzdělávání dospělých
Klíčová slova v angličtině
Mental Retardation, Computer Skills, Modern Technologies, Computer Course, Adult Education
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na využití ICT při práci s osobami s lehkou mentální retardací a rozvoji jejich počítačových dovedností.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek bude tvořit 5 probandů - frekventantů kurzu práce s počítačem (délka trvání 50 hodin). Jedná se o osoby s lehkou mentální retardací ve věku 18-35 let.
4. Výběr vhodných výzkumných metod. V rámci vstupní a výstupní diagnostiky budou použity didaktické testy pro hodnocení kompetencí v oblasti ICT, dále půjde o longitudinální pozorování a průběžné polostrukturované rozhovory s probandy. Jedná se o kvalitativní výzkumný design.
5. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na důkladnou analýzu intervence pomocí ICT u vybraných 5 osob s lehkou mentální retardací. Zohledněny budou rovněž sociální a emocionální aspekty vztažené k průběhu kurzu a dosahování jeho cílů.
6. Otevřené a axiální kódování rozhovorů, analýza pozorování a vyhodnocení didkatického testu.
7. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat.
8. Vyhodnocení efektivity edukačních intervencí pro rozvoj kompetencí v oblasti ICT. Formulace závěrů a doporučení pro praxi a ohledem na profil absolventa studijního oboru.
9. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na využití ICT při práci s osobami s lehkou mentální retardací a rozvoji jejich počítačových dovedností.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek bude tvořit 5 probandů - frekventantů kurzu práce s počítačem (délka trvání 50 hodin). Jedná se o osoby s lehkou mentální retardací ve věku 18-35 let.
4. Výběr vhodných výzkumných metod. V rámci vstupní a výstupní diagnostiky budou použity didaktické testy pro hodnocení kompetencí v oblasti ICT, dále půjde o longitudinální pozorování a průběžné polostrukturované rozhovory s probandy. Jedná se o kvalitativní výzkumný design.
5. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na důkladnou analýzu intervence pomocí ICT u vybraných 5 osob s lehkou mentální retardací. Zohledněny budou rovněž sociální a emocionální aspekty vztažené k průběhu kurzu a dosahování jeho cílů.
6. Otevřené a axiální kódování rozhovorů, analýza pozorování a vyhodnocení didkatického testu.
7. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat.
8. Vyhodnocení efektivity edukačních intervencí pro rozvoj kompetencí v oblasti ICT. Formulace závěrů a doporučení pro praxi a ohledem na profil absolventa studijního oboru.
9. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
[1] Čurda, T., & kol. autorů (2018). Práce s počítačem pro začátečníky a mírně pokročilé. Výuková opora kurzu práce s počítačem. Ústí nad Labem: Sociální agentura.
[2] Emerson, E. (2008). Problémové chování u lidí s mentální retardací. Praha: Portál.
[3] Fischer, S., & Škoda, J. (2017). Speciální pedagogika: Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton.
[4] Harris, J. C. (2005). Intellectual Disability. Oxford: University Press.
[5] Janků, K. (2010). Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postižením. Ostrava: OU.
[6] Kovářová, L. (2009). Informatika pro základní školy. Kralice na Hané: Computer Media.
[7] Kozáková, Z., & Pastierková, L., & Krejčířová, O. (2013). Výchova a vzdělávání osob s mentálním postižením. Olomouc: UP.
[8] Lalík, M. (2013). Práce s počítačem pro seniory. Praha: Grada.
[9] Švarcová, I. (1995). Komplexní systém vzdělávání dětí, mládeže a dospělých s těžším mentálním postižením. Praha: Septima.
[10] Švarcová, I. (2000). Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha, Portál.
[11] Tomická, V. (2002). Vybrané kapitoly k integraci ve školství. Liberec: TUL.
[12] Vágnerová, M. (1999). Psychologie handicapu. Praha: Karolinum.
[13] Valenta, M., & Müller, O. (2004). Psychopedie. Teoretické základy a metodika. Praha: Parta.
Seznam doporučené literatury
[1] Čurda, T., & kol. autorů (2018). Práce s počítačem pro začátečníky a mírně pokročilé. Výuková opora kurzu práce s počítačem. Ústí nad Labem: Sociální agentura.
[2] Emerson, E. (2008). Problémové chování u lidí s mentální retardací. Praha: Portál.
[3] Fischer, S., & Škoda, J. (2017). Speciální pedagogika: Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton.
[4] Harris, J. C. (2005). Intellectual Disability. Oxford: University Press.
[5] Janků, K. (2010). Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postižením. Ostrava: OU.
[6] Kovářová, L. (2009). Informatika pro základní školy. Kralice na Hané: Computer Media.
[7] Kozáková, Z., & Pastierková, L., & Krejčířová, O. (2013). Výchova a vzdělávání osob s mentálním postižením. Olomouc: UP.
[8] Lalík, M. (2013). Práce s počítačem pro seniory. Praha: Grada.
[9] Švarcová, I. (1995). Komplexní systém vzdělávání dětí, mládeže a dospělých s těžším mentálním postižením. Praha: Septima.
[10] Švarcová, I. (2000). Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha, Portál.
[11] Tomická, V. (2002). Vybrané kapitoly k integraci ve školství. Liberec: TUL.
[12] Vágnerová, M. (1999). Psychologie handicapu. Praha: Karolinum.
[13] Valenta, M., & Müller, O. (2004). Psychopedie. Teoretické základy a metodika. Praha: Parta.