Tato práce se zabývá pedagogickými kompetencemi učitele k žákům se speciálně vzdělávacími potřebami v primární škole. V teoretické části jsou popsána témata specifika žáků se speciálně vzdělávacími potřebami, východiska ve vzdělávání žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jako je školská legislativa, podpůrná opatření, systém vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami. Poslední kapitola teoretické části popisuje specifické kompetence učitele a využívané formy a metody výuky. Empirická část poskytuje výsledky kvalitativního výzkumu, který byl proveden metodou polostrukturovaných rozhovorů s učiteli prvního stupně. Cílem práce je zjistit, jaké jsou základní kompetence pedagogů na prvním stupni základní školy ke vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with pedagogical competencies of teachers to pupils with special education needs in primary school. The theoretical part describes topics about the specifics of pupils with special educational needs, possibility at the education of pupils with special educational needs such as school legislation, support measures and the system of education of pupils with special educational needs. The last chapter of the theoretical part describes the specific competencies of the teacher and which forms and methods they used. The empirical part contains the results of a qualitative research, which was perform by the method of semi-structured interviews with first degree teachers. The aim of diploma thesis is to find out what are the basic competencies of first degree teachers to educate pupils with special educational needs.
Klíčová slova
Individuální vzdělávací plán, inkluzivní vzdělávání, kompetence učitele, pedagog, podpůrná opatření, poradenská zařízení, porucha, rámcový vzdělávací program, speciální pedagog, speciálně vzdělávací potřeby, systém vzdělávání
Tato práce se zabývá pedagogickými kompetencemi učitele k žákům se speciálně vzdělávacími potřebami v primární škole. V teoretické části jsou popsána témata specifika žáků se speciálně vzdělávacími potřebami, východiska ve vzdělávání žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jako je školská legislativa, podpůrná opatření, systém vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami. Poslední kapitola teoretické části popisuje specifické kompetence učitele a využívané formy a metody výuky. Empirická část poskytuje výsledky kvalitativního výzkumu, který byl proveden metodou polostrukturovaných rozhovorů s učiteli prvního stupně. Cílem práce je zjistit, jaké jsou základní kompetence pedagogů na prvním stupni základní školy ke vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with pedagogical competencies of teachers to pupils with special education needs in primary school. The theoretical part describes topics about the specifics of pupils with special educational needs, possibility at the education of pupils with special educational needs such as school legislation, support measures and the system of education of pupils with special educational needs. The last chapter of the theoretical part describes the specific competencies of the teacher and which forms and methods they used. The empirical part contains the results of a qualitative research, which was perform by the method of semi-structured interviews with first degree teachers. The aim of diploma thesis is to find out what are the basic competencies of first degree teachers to educate pupils with special educational needs.
Klíčová slova
Individuální vzdělávací plán, inkluzivní vzdělávání, kompetence učitele, pedagog, podpůrná opatření, poradenská zařízení, porucha, rámcový vzdělávací program, speciální pedagog, speciálně vzdělávací potřeby, systém vzdělávání
1. Prostudování směrnice děkana č. 9/2018 s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP. 2. Literární rešerše studované problematiky. 3. Formulování výzkumného problému, cílů výzkumu, vybrání výzkumného vzorku, zvolení vhodných výzkumných metod a nástrojů. 4. Zpracování teoretické části diplomové práce, a to se zaměřením na termíny vztahující se k zvolenému tématu (kompetence pedagoga, inkluzivní škola, žák se speciální vzdělávacími potřebami, legislativa, systém vzdělávání žáků se SVP). 5. Na základě teoretických poznatků příprava empirické části, která bude realizována pomocí kvalitativního výzkumu, a to metodou polostrukturovaného rozhovoru. V této části bude detailně popsána metodika výzkumu, výzkumný vzorek, výsledky realizovaného výzkumu a jejich interpretace. 6. Formulování závěrů a doporučení pro praxi v rámci speciální pedagogiky a dalších disciplín, tzv. pomáhajících profesích. 7. Odevzdání diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Prostudování směrnice děkana č. 9/2018 s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP. 2. Literární rešerše studované problematiky. 3. Formulování výzkumného problému, cílů výzkumu, vybrání výzkumného vzorku, zvolení vhodných výzkumných metod a nástrojů. 4. Zpracování teoretické části diplomové práce, a to se zaměřením na termíny vztahující se k zvolenému tématu (kompetence pedagoga, inkluzivní škola, žák se speciální vzdělávacími potřebami, legislativa, systém vzdělávání žáků se SVP). 5. Na základě teoretických poznatků příprava empirické části, která bude realizována pomocí kvalitativního výzkumu, a to metodou polostrukturovaného rozhovoru. V této části bude detailně popsána metodika výzkumu, výzkumný vzorek, výsledky realizovaného výzkumu a jejich interpretace. 6. Formulování závěrů a doporučení pro praxi v rámci speciální pedagogiky a dalších disciplín, tzv. pomáhajících profesích. 7. Odevzdání diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 173 s. ISBN 978-80-210-8757-6. LANGER, Jiří. Pedagogičtí pracovníci jako klíčový faktor inkluzivního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016, 197 s. ISBN 978-80-244-5119-0. LECHTA, V. ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. 440 s. ISBN 978-80-7367-679-7. MICHALÍK, Jan, Pavlína BASLEROVÁ a Michal RŮŽIČKA. Postoje pedagogických pracovníků k vybraným aspektům společného vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018, 186 s. ISBN 978-80-244-5321-7. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. VETEŠKA, J. TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. 1.vyd. Praha: Grada, 2008. 160 s. ISBN 978-80-247-1770-8.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 173 s. ISBN 978-80-210-8757-6. LANGER, Jiří. Pedagogičtí pracovníci jako klíčový faktor inkluzivního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016, 197 s. ISBN 978-80-244-5119-0. LECHTA, V. ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. 440 s. ISBN 978-80-7367-679-7. MICHALÍK, Jan, Pavlína BASLEROVÁ a Michal RŮŽIČKA. Postoje pedagogických pracovníků k vybraným aspektům společného vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018, 186 s. ISBN 978-80-244-5321-7. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. VETEŠKA, J. TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. 1.vyd. Praha: Grada, 2008. 160 s. ISBN 978-80-247-1770-8.