Bakalářská práce se zabývá rozdíly ve znalostech učitelů základních škol, sociálních pedagogů a studentů těchto oborů v oblasti řešení šikany. V teoretické části se nachází témata související se zvolenou problematikou, konkrétně jde o abusus termínu šikany, teorii agrese, znaky, kterých šikana nabývá, druhy a specifické druhy šikany, formy a stádia šikany. Nedílnou součástí teoretické části je také ukotvení šikany v české státní legislativě, prevence šikany, role pedagoga a sociálního pedagoga a doporučená řešení šikany na školách a školských zařízeních. Praktická část se skládá z předvýzkumu a hlavního vlastního šetření. Cílem je zmapovat, jak si s aplikací teorie šikany v praxi poradí pedagogové základních škol a sociální pedagogové. Určitá znalost problematiky totiž pomáhá zvolit vhodná výchovná a preventivní opatření.
Anotace v angličtině
This Bachelor´s thesis is dealing with differences of elementary teachers, social educators and students' knowledge in a field of activity solving bullying. In the theoretical part there is a topic connected to the chosen issues, particularly it is about abuses term of bullying, the theory of aggression and features, that is for bullying typical, kinds and specific kinds of bullying, forms and stages of bullying. Inseparable part of theoretical section is confirming the term of bullying in the Czech state legislation, prevention of bullying, the role of the teacher and social educator and also recommendation of solving the bullying at school and educational facilities. The practical part consists of pre-research and a main survey.
Aim of this study is to conduct, how the teachers and social educators are able to deal with a theory of bullying in a practical situation. Some knowledge of this issue is going to help to choose proper educational and prevent actions.
Klíčová slova
šikana, agrese, legislativa, prevence, sociální pedagog, strategie řešení
Klíčová slova v angličtině
bullying, aggression, legislation, prevention, social educator, strategy of solving
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá rozdíly ve znalostech učitelů základních škol, sociálních pedagogů a studentů těchto oborů v oblasti řešení šikany. V teoretické části se nachází témata související se zvolenou problematikou, konkrétně jde o abusus termínu šikany, teorii agrese, znaky, kterých šikana nabývá, druhy a specifické druhy šikany, formy a stádia šikany. Nedílnou součástí teoretické části je také ukotvení šikany v české státní legislativě, prevence šikany, role pedagoga a sociálního pedagoga a doporučená řešení šikany na školách a školských zařízeních. Praktická část se skládá z předvýzkumu a hlavního vlastního šetření. Cílem je zmapovat, jak si s aplikací teorie šikany v praxi poradí pedagogové základních škol a sociální pedagogové. Určitá znalost problematiky totiž pomáhá zvolit vhodná výchovná a preventivní opatření.
Anotace v angličtině
This Bachelor´s thesis is dealing with differences of elementary teachers, social educators and students' knowledge in a field of activity solving bullying. In the theoretical part there is a topic connected to the chosen issues, particularly it is about abuses term of bullying, the theory of aggression and features, that is for bullying typical, kinds and specific kinds of bullying, forms and stages of bullying. Inseparable part of theoretical section is confirming the term of bullying in the Czech state legislation, prevention of bullying, the role of the teacher and social educator and also recommendation of solving the bullying at school and educational facilities. The practical part consists of pre-research and a main survey.
Aim of this study is to conduct, how the teachers and social educators are able to deal with a theory of bullying in a practical situation. Some knowledge of this issue is going to help to choose proper educational and prevent actions.
Klíčová slova
šikana, agrese, legislativa, prevence, sociální pedagog, strategie řešení
Klíčová slova v angličtině
bullying, aggression, legislation, prevention, social educator, strategy of solving
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude pojednávat o znalostech sociálních pedagogů a praktikujících učitelů v oblasti patologického jevu šikany, konkrétně o postupu řešení. V teoretické části se budeme zabývat obecnou stránkou pojmu "šikana" - jejím původem, znaky, druhy, typy, stádii, ukotvením ve státní legislativě, prevencí, postupem při řešení. Dále se budeme zabývat pojmy "sociální pracovník", "pedagog" a jejich kompetencemi. Empirická část práce bude kvantitativního charakteru (anonymizovaný dotazník), výzkumný vzorek budou tvořit sociální pedagogové (popř. studenti sociální pedagogiky) a praktikující učitelé (popř. studenti učitelství). Samotná bakalářská práce poslouží budoucím i praktikujícím pedagogům uchopit svou roli v přítomnosti patologického jevu šikany, její empirická část pomůže zmapovat pedagogovy znalosti postupů při řešení šikany a poukáže na případné mezery.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude pojednávat o znalostech sociálních pedagogů a praktikujících učitelů v oblasti patologického jevu šikany, konkrétně o postupu řešení. V teoretické části se budeme zabývat obecnou stránkou pojmu "šikana" - jejím původem, znaky, druhy, typy, stádii, ukotvením ve státní legislativě, prevencí, postupem při řešení. Dále se budeme zabývat pojmy "sociální pracovník", "pedagog" a jejich kompetencemi. Empirická část práce bude kvantitativního charakteru (anonymizovaný dotazník), výzkumný vzorek budou tvořit sociální pedagogové (popř. studenti sociální pedagogiky) a praktikující učitelé (popř. studenti učitelství). Samotná bakalářská práce poslouží budoucím i praktikujícím pedagogům uchopit svou roli v přítomnosti patologického jevu šikany, její empirická část pomůže zmapovat pedagogovy znalosti postupů při řešení šikany a poukáže na případné mezery.
Seznam doporučené literatury
1) Bendl, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. Pedagogika (ISV). ISBN 80-86642-08-9
2) Janošová, P., Říčan, P. (2010). Jak na šikanu. Praha: Grada
3) Kolář, M.(1997) Skrytý svět šikanování ve školách: příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha: Portál Kolář, M. (2011) Nová cesta k léčbě šikany. Portál: 2011
4) Martínek, Z. (2015) Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada
5) Matějček, Z., Dytrych, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada, 2002.
6) Matthews, Julie a Matthews, Andrew, 2015. Stop šikaně!. Jihlava: Baroque Partners. ISBN 978-80-87923-06-1.
7) Matoušek, O. a kol.: Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Portál, Praha 2005
8) Říčan, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál
9) Vágnerová, K. Minimalizace šikany. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-611-7.
Seznam doporučené literatury
1) Bendl, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. Pedagogika (ISV). ISBN 80-86642-08-9
2) Janošová, P., Říčan, P. (2010). Jak na šikanu. Praha: Grada
3) Kolář, M.(1997) Skrytý svět šikanování ve školách: příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha: Portál Kolář, M. (2011) Nová cesta k léčbě šikany. Portál: 2011
4) Martínek, Z. (2015) Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada
5) Matějček, Z., Dytrych, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada, 2002.
6) Matthews, Julie a Matthews, Andrew, 2015. Stop šikaně!. Jihlava: Baroque Partners. ISBN 978-80-87923-06-1.
7) Matoušek, O. a kol.: Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Portál, Praha 2005
8) Říčan, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál
9) Vágnerová, K. Minimalizace šikany. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-611-7.