Diplomová práce "Interdisciplinární tvorba ve výuce výtvarné výchovy na škole malotřídního typu" se zaměřuje na projektovou výuku ve výtvarné výchově na 1. stupni základní školy a její přesahy do dalších výukových předmětů.
Teoretická část se věnuje pojmům interdisciplinarity a integrace, možnostem propojení výtvarné výchovy s dalšími obory a projektové výuce.
Praktickou část tvoří jednotlivé metodické listy, kterými byl realizován interdisciplinární projekt. Jejich součástí jsou podrobné postupy, fotografie vzniklých prací, hodnocení a postřehy žáků a pedagogická reflexe.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "Interdisciplinary work in art education at a small-class school" focuses on project-based teaching in art education at the 1st grade of elementary school and its spillovers into other teaching subjects.
The theoretical part focuses on the concepts of interdisciplinarity and integration the possibilities of connecting art education with other disciplines and project teaching.
The practical part consists of individual methodological sheets which were used to implement the interdisciplinary project. They include detailed procedures, photos of created works, evaluations and observations of pupils and pedagogical reflection.
Diplomová práce "Interdisciplinární tvorba ve výuce výtvarné výchovy na škole malotřídního typu" se zaměřuje na projektovou výuku ve výtvarné výchově na 1. stupni základní školy a její přesahy do dalších výukových předmětů.
Teoretická část se věnuje pojmům interdisciplinarity a integrace, možnostem propojení výtvarné výchovy s dalšími obory a projektové výuce.
Praktickou část tvoří jednotlivé metodické listy, kterými byl realizován interdisciplinární projekt. Jejich součástí jsou podrobné postupy, fotografie vzniklých prací, hodnocení a postřehy žáků a pedagogická reflexe.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "Interdisciplinary work in art education at a small-class school" focuses on project-based teaching in art education at the 1st grade of elementary school and its spillovers into other teaching subjects.
The theoretical part focuses on the concepts of interdisciplinarity and integration the possibilities of connecting art education with other disciplines and project teaching.
The practical part consists of individual methodological sheets which were used to implement the interdisciplinary project. They include detailed procedures, photos of created works, evaluations and observations of pupils and pedagogical reflection.
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana č. 5E/2019 a bude dbát na její dodržování. Zrealizuje práci v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů. Na základě prostudované literatury bude vypracována teoretická část se zaměřením na interdisciplinární tvorbu jako inspiračního zdroje pro výtvarné činnosti žáků 1. stupně malotřídního typu základní školy. Dále bude zpracována metodologie výtvarně zaměřeného projektu. Praktická část bude zaměřena na integraci výtvarné výchovy v interdisciplinárních aktivitách školy. V rámci mezioborových přesahů bude navrženo a realizováno hudebně dramatické pásmo zaměřené na propojení výchovy výtvarné, hudební, pohybové a literární. Výsledná žákovská tvorba bude kvalitativně vyhodnocena a prezentována rodičům i veřejnosti formou vernisáže a výstavy. Součástí diplomové práce bude autorská tvorba, která souvisí s tématem kvalifikační práce a předchází realizaci interdisciplinární tvorby ve školním prostředí.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana č. 5E/2019 a bude dbát na její dodržování. Zrealizuje práci v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů. Na základě prostudované literatury bude vypracována teoretická část se zaměřením na interdisciplinární tvorbu jako inspiračního zdroje pro výtvarné činnosti žáků 1. stupně malotřídního typu základní školy. Dále bude zpracována metodologie výtvarně zaměřeného projektu. Praktická část bude zaměřena na integraci výtvarné výchovy v interdisciplinárních aktivitách školy. V rámci mezioborových přesahů bude navrženo a realizováno hudebně dramatické pásmo zaměřené na propojení výchovy výtvarné, hudební, pohybové a literární. Výsledná žákovská tvorba bude kvalitativně vyhodnocena a prezentována rodičům i veřejnosti formou vernisáže a výstavy. Součástí diplomové práce bude autorská tvorba, která souvisí s tématem kvalifikační práce a předchází realizaci interdisciplinární tvorby ve školním prostředí.
Seznam doporučené literatury
BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 289 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, sv. 96. ISBN 80-210-3879-9.
DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001. 205 s. ISBN 80- 7178-449-4.
HAZUKOVÁ, H. Didaktika výtvarné výchovy VI. Univerzita Karlova : Praha, 2010. s. 108. ISBN 978-80-7290-434-1.
HORÁČEK, R.; Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204- 084-7.
HORÁČEK, R.; ZÁLEŠÁK, J.; Aktuální otázky zprostředkování umění. Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978- 80-210-4371-8.
LINAJ, Evžen; KRAČMAR, Alois. Grafickou cestou. Ústí nad Labem: Pedagogické centrum, 2002. ISBN 80-903239-0-6.
LOWENFELD, V.; LAMBERT BRITTAIN, W. Creative and Mental Growth. 8th ed. New York: Macmillian Publishing Company, 1987. ISBN 0-02-372110-3.
MIŠURCOVÁ, Věra a Marie SEVEROVÁ, 1997. Děti, hry a umění. Vyd. 1. Praha: ISV. ISBN 80-85866-18-8.
PIAGET, J.; INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 144 s. ISBN 80-7178-146-0
PIJOAN, José. Dějiny umění 1-12. 4. vyd. Praha: Balios, 1998. ISBN 9788071767657.
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. 241 s. ISBN 80-902267-1-X.
ROESELOVÁ, V. Proudy ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2000. 217 s. ISBN 80-902267-3-6.
UŽDIL, J. Výtvarný projev a výchova. 2. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
ZHOŘ, Igor. Výtvarná výchova v projektech. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1995, 87 s. ISBN 80-858-0830-7.
Seznam doporučené literatury
BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 289 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, sv. 96. ISBN 80-210-3879-9.
DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001. 205 s. ISBN 80- 7178-449-4.
HAZUKOVÁ, H. Didaktika výtvarné výchovy VI. Univerzita Karlova : Praha, 2010. s. 108. ISBN 978-80-7290-434-1.
HORÁČEK, R.; Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204- 084-7.
HORÁČEK, R.; ZÁLEŠÁK, J.; Aktuální otázky zprostředkování umění. Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978- 80-210-4371-8.
LINAJ, Evžen; KRAČMAR, Alois. Grafickou cestou. Ústí nad Labem: Pedagogické centrum, 2002. ISBN 80-903239-0-6.
LOWENFELD, V.; LAMBERT BRITTAIN, W. Creative and Mental Growth. 8th ed. New York: Macmillian Publishing Company, 1987. ISBN 0-02-372110-3.
MIŠURCOVÁ, Věra a Marie SEVEROVÁ, 1997. Děti, hry a umění. Vyd. 1. Praha: ISV. ISBN 80-85866-18-8.
PIAGET, J.; INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 144 s. ISBN 80-7178-146-0
PIJOAN, José. Dějiny umění 1-12. 4. vyd. Praha: Balios, 1998. ISBN 9788071767657.
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. 241 s. ISBN 80-902267-1-X.
ROESELOVÁ, V. Proudy ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2000. 217 s. ISBN 80-902267-3-6.
UŽDIL, J. Výtvarný projev a výchova. 2. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
ZHOŘ, Igor. Výtvarná výchova v projektech. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1995, 87 s. ISBN 80-858-0830-7.