Umělecká instalace pro galerijní prostor je věnována krajině a její proměně ovlivněné
lidskou činností. Dotýká se hospodaření naší společnosti s nerostným bohatstvím,
konkrétně s lomovým, stavebním kamenem. Autorka se inspirovala konkrétní částí krajiny
a vypráví příběh.
Nad obcemi Chraberce a Mnichovský Týnec, nedaleko města Louny zmizel během
několika málo desítek let z horizontu severního obzoru vrch jménem Chraberský chlum,
někdy také Týnecký chlum. Proměnil se ve stavební materiál obytných a komunikačních
staveb. Komunikace považuje autorka za symbol ochočení krajiny člověkem, za jeden ze
základních a prvních nástrojů globalizace.
V hospodaření společnosti s krajinou spatříme její vyspělost vztahu k přírodě. Toto
téma je v práci nahlíženo a je osobním poděkováním autorky přírodě, všem odtěženým
kopcům.
Anotace v angličtině
Art installation intended for gallery space is dedicated to a landscape and its
transformation caused by human activity.
It is depicting the way mineral resources, especially quarry stone, are managed by our
society.
The author was inspired by a certain part of landscape and is telling its story.
Not far from the town Louny near Chraberce and Mnichovský Týnec there used to be
a hill called Chraberský Chlum / Mnichovský Chlum which has disappeared from the
northern horizon within a few decades. It had been turned into building material for
infrastructures and residential purposes.
The author views the comunications as a symbol of human prevailment over the
landscape and as one of the first means of globalization.
In the way society treats its natural resources it can be seen how advanced its
relationship towards nature is.
This idea is the main topic of this thesis and is held as a personal thanks of the author
to countryside and all the hills of our beautiful country which were mined out.
Klíčová slova
lokální materie, čedič, umělecká instalace, materie krajiny, štěrk,
Chraberský chlum v Českém středohoří, Týnecký chlum v Českém středohoří, kamenolom
Chraberce, přeměna, rekonstrukce, poděkování.
Klíčová slova v angličtině
body of local landscape, basalt, art installation, Chraberský Chlum in the
Central Bohemian Uplands, Týnecký Chlum in the Central Bohemian Uplands, quarry in
Chraberce, metamorphosis, reconstruction, thanks
Rozsah průvodní práce
46 s. (52 385)
Jazyk
CZ
Anotace
Umělecká instalace pro galerijní prostor je věnována krajině a její proměně ovlivněné
lidskou činností. Dotýká se hospodaření naší společnosti s nerostným bohatstvím,
konkrétně s lomovým, stavebním kamenem. Autorka se inspirovala konkrétní částí krajiny
a vypráví příběh.
Nad obcemi Chraberce a Mnichovský Týnec, nedaleko města Louny zmizel během
několika málo desítek let z horizontu severního obzoru vrch jménem Chraberský chlum,
někdy také Týnecký chlum. Proměnil se ve stavební materiál obytných a komunikačních
staveb. Komunikace považuje autorka za symbol ochočení krajiny člověkem, za jeden ze
základních a prvních nástrojů globalizace.
V hospodaření společnosti s krajinou spatříme její vyspělost vztahu k přírodě. Toto
téma je v práci nahlíženo a je osobním poděkováním autorky přírodě, všem odtěženým
kopcům.
Anotace v angličtině
Art installation intended for gallery space is dedicated to a landscape and its
transformation caused by human activity.
It is depicting the way mineral resources, especially quarry stone, are managed by our
society.
The author was inspired by a certain part of landscape and is telling its story.
Not far from the town Louny near Chraberce and Mnichovský Týnec there used to be
a hill called Chraberský Chlum / Mnichovský Chlum which has disappeared from the
northern horizon within a few decades. It had been turned into building material for
infrastructures and residential purposes.
The author views the comunications as a symbol of human prevailment over the
landscape and as one of the first means of globalization.
In the way society treats its natural resources it can be seen how advanced its
relationship towards nature is.
This idea is the main topic of this thesis and is held as a personal thanks of the author
to countryside and all the hills of our beautiful country which were mined out.
Klíčová slova
lokální materie, čedič, umělecká instalace, materie krajiny, štěrk,
Chraberský chlum v Českém středohoří, Týnecký chlum v Českém středohoří, kamenolom
Chraberce, přeměna, rekonstrukce, poděkování.
Klíčová slova v angličtině
body of local landscape, basalt, art installation, Chraberský Chlum in the
Central Bohemian Uplands, Týnecký Chlum in the Central Bohemian Uplands, quarry in
Chraberce, metamorphosis, reconstruction, thanks
Zásady pro vypracování
Autor bakalářské práce vychází ze své zkušenosti, používá vlastní invenci k řešení práce. Je seznámen s teoretickým zázemím svého oboru a současně navazuje na jeho tradici, umělce, designéry a výrobce. Motiv, průběh realizace a teoretickou část své práce konzultuje s vedoucím bakalářské práce. V textové části obhajoby své práce shrnuje téma, resersche, popisy technologických řešení průběhu realizace práce, fotodokumentaci a výkresovou dokumentaci v odborném textu. Praktickou část dokáže organizačně zajistit na odpovídající profesionální úrovni. Autor dokáže svoji bakalářskou práci obhájit před odbornou komisí v rámci státních závěrečných zkoušek.
Zásady pro vypracování
Autor bakalářské práce vychází ze své zkušenosti, používá vlastní invenci k řešení práce. Je seznámen s teoretickým zázemím svého oboru a současně navazuje na jeho tradici, umělce, designéry a výrobce. Motiv, průběh realizace a teoretickou část své práce konzultuje s vedoucím bakalářské práce. V textové části obhajoby své práce shrnuje téma, resersche, popisy technologických řešení průběhu realizace práce, fotodokumentaci a výkresovou dokumentaci v odborném textu. Praktickou část dokáže organizačně zajistit na odpovídající profesionální úrovni. Autor dokáže svoji bakalářskou práci obhájit před odbornou komisí v rámci státních závěrečných zkoušek.
Seznam doporučené literatury
Pospíšil, Zdeněk; Koller, Aleš. Jemná keramika (úvod a základy technologie). SNTL, 1981.
Kolesár, Z. Kapitoly z dejín dizajnu 1, 2. Bratislava, 1998.
Tichý, Oldřich. Pálení keramiky. SNTL, 1983.
Hanykýř, Vladimír; Havrda, Jiří. Speciální technologie keramiky. SNTL, 1985.
Pauly, J. (ed.). Stopy designu ve sbírkách NTM 1. Průmyslový design 1830-1914. NTM, Praha, 1998.
Pauly, J. (ed.). Stopy designu ve sbírkách NTM 2. Průmyslový design 1918-1938. NTM, Praha, 2003.
Rada, Pravoslav. Techniky keramiky. Aventinum, 1995.
Kolektiv autorů. Z dějin průmyslového designu 1-5. NTM, Praha, 1996.
Hlaváč, Jan. Základy technologie silikátů. SNTL, 1988.
Sasha Wardell. Slipcasting. London : A & C Black, 2007
Jiří Chládek. Klasika porcelánu : Čína a Evropa. Mirror, Karlovy Vary, 2007
Karl Ruhrberg, editor Ingo F. Walther. Art of the 20th century./ Ruhrberg, Köln, Taschen, 2012.
Jindřich Chalupecký. Úděl umělce: Duchampovské meditace. Torst, Praha, 1998
Jiří Zemánek. Divočina - příroda, duše, jazyk. Kant, Praha, 2003
Pospíšil, Zdeněk; Koller, Aleš. Jemná keramika (úvod a základy technologie). SNTL, 1981.
Kolesár, Z. Kapitoly z dejín dizajnu 1, 2. Bratislava, 1998.
Tichý, Oldřich. Pálení keramiky. SNTL, 1983.
Hanykýř, Vladimír; Havrda, Jiří. Speciální technologie keramiky. SNTL, 1985.
Pauly, J. (ed.). Stopy designu ve sbírkách NTM 1. Průmyslový design 1830-1914. NTM, Praha, 1998.
Pauly, J. (ed.). Stopy designu ve sbírkách NTM 2. Průmyslový design 1918-1938. NTM, Praha, 2003.
Rada, Pravoslav. Techniky keramiky. Aventinum, 1995.
Kolektiv autorů. Z dějin průmyslového designu 1-5. NTM, Praha, 1996.
Hlaváč, Jan. Základy technologie silikátů. SNTL, 1988.
Sasha Wardell. Slipcasting. London : A & C Black, 2007
Jiří Chládek. Klasika porcelánu : Čína a Evropa. Mirror, Karlovy Vary, 2007
Karl Ruhrberg, editor Ingo F. Walther. Art of the 20th century./ Ruhrberg, Köln, Taschen, 2012.
Alice Rawsthornová, přeložil Petr Eliáš. Zdravím, světe : jak design vstupuje do života.Kniha Zlin, Zlín, 2014.
Seznam doporučené literatury
Pospíšil, Zdeněk; Koller, Aleš. Jemná keramika (úvod a základy technologie). SNTL, 1981.
Kolesár, Z. Kapitoly z dejín dizajnu 1, 2. Bratislava, 1998.
Tichý, Oldřich. Pálení keramiky. SNTL, 1983.
Hanykýř, Vladimír; Havrda, Jiří. Speciální technologie keramiky. SNTL, 1985.
Pauly, J. (ed.). Stopy designu ve sbírkách NTM 1. Průmyslový design 1830-1914. NTM, Praha, 1998.
Pauly, J. (ed.). Stopy designu ve sbírkách NTM 2. Průmyslový design 1918-1938. NTM, Praha, 2003.
Rada, Pravoslav. Techniky keramiky. Aventinum, 1995.
Kolektiv autorů. Z dějin průmyslového designu 1-5. NTM, Praha, 1996.
Hlaváč, Jan. Základy technologie silikátů. SNTL, 1988.
Sasha Wardell. Slipcasting. London : A & C Black, 2007
Jiří Chládek. Klasika porcelánu : Čína a Evropa. Mirror, Karlovy Vary, 2007
Karl Ruhrberg, editor Ingo F. Walther. Art of the 20th century./ Ruhrberg, Köln, Taschen, 2012.
Jindřich Chalupecký. Úděl umělce: Duchampovské meditace. Torst, Praha, 1998
Jiří Zemánek. Divočina - příroda, duše, jazyk. Kant, Praha, 2003
Pospíšil, Zdeněk; Koller, Aleš. Jemná keramika (úvod a základy technologie). SNTL, 1981.
Kolesár, Z. Kapitoly z dejín dizajnu 1, 2. Bratislava, 1998.
Tichý, Oldřich. Pálení keramiky. SNTL, 1983.
Hanykýř, Vladimír; Havrda, Jiří. Speciální technologie keramiky. SNTL, 1985.
Pauly, J. (ed.). Stopy designu ve sbírkách NTM 1. Průmyslový design 1830-1914. NTM, Praha, 1998.
Pauly, J. (ed.). Stopy designu ve sbírkách NTM 2. Průmyslový design 1918-1938. NTM, Praha, 2003.
Rada, Pravoslav. Techniky keramiky. Aventinum, 1995.
Kolektiv autorů. Z dějin průmyslového designu 1-5. NTM, Praha, 1996.
Hlaváč, Jan. Základy technologie silikátů. SNTL, 1988.
Sasha Wardell. Slipcasting. London : A & C Black, 2007
Jiří Chládek. Klasika porcelánu : Čína a Evropa. Mirror, Karlovy Vary, 2007
Karl Ruhrberg, editor Ingo F. Walther. Art of the 20th century./ Ruhrberg, Köln, Taschen, 2012.
Alice Rawsthornová, přeložil Petr Eliáš. Zdravím, světe : jak design vstupuje do života.Kniha Zlin, Zlín, 2014.