Tato diplomová práce se zabývá motivem smrti a ztvárněním vypořádání se se ztrátou blízké osoby v literatuře pro děti. Práce se zaměřuje na konkrétní díla německy píšících autorů. Díla byla volena tak, aby obsáhla věkovou skupinu mladšího školního věku. Díla také ukazují různé pohledy na motiv smrti v literatuře, různá použití jazykových prostředků a v neposlední řadě i jak tato individuální pojetí mohou na děti působit.
Dalším bodem této práce jsou odpovědi na otázky, zda je téma smrti v dětské literatuře skutečně tabu, a zda by se mělo toto téma v dětské literatuře detabuizovat. Nebo také zda mohou knihy dětem pomoci, lépe se vyrovnat s traumaty způsobenými ztrátou blízkého člověka, přátel nebo i například oblíbeného zvířete nebo dopady této události zmírnit.
V práci budu pracovat nejprve metodou analýzy a interpretace těchto děl a následně metodou srovnávací. Dalším bodem práce je teoretický nástin možného postupu, jak by mohli učitelé s vybraným dílem pracovat s žáky prvního stupně základní školy, a tím s nimi preventivně otevřít téma smrti.
Anotace v angličtině
This dissertation is dedicated to the motive of death and rendition of settlement with the loss of a loved one in children's literature. The work focuses on the specific works of German authors. The works were chosen to include the younger school age group. The works also show different perspectives on the motive of death in literature, the different uses of language means and, last but not least, how these individual concepts can affect children.
The next point of this thesis is to answer the questions whether the topic of death in the children's literature is really taboo and whether this topic should be detabuated in the children's literature. Or whether books can help children deal better with the trauma caused by the loss of a loved one, friends, or even a favorite animal, or mitigate the effects of the incident.
In this work I will work first by the method of analysis and interpretation of these works and then by the comparative method. Another point of the work is a theoretical outline of a possible procedure how teachers with chosen work could work with primary school pupils and this preventively open the topic of death with them.
Tato diplomová práce se zabývá motivem smrti a ztvárněním vypořádání se se ztrátou blízké osoby v literatuře pro děti. Práce se zaměřuje na konkrétní díla německy píšících autorů. Díla byla volena tak, aby obsáhla věkovou skupinu mladšího školního věku. Díla také ukazují různé pohledy na motiv smrti v literatuře, různá použití jazykových prostředků a v neposlední řadě i jak tato individuální pojetí mohou na děti působit.
Dalším bodem této práce jsou odpovědi na otázky, zda je téma smrti v dětské literatuře skutečně tabu, a zda by se mělo toto téma v dětské literatuře detabuizovat. Nebo také zda mohou knihy dětem pomoci, lépe se vyrovnat s traumaty způsobenými ztrátou blízkého člověka, přátel nebo i například oblíbeného zvířete nebo dopady této události zmírnit.
V práci budu pracovat nejprve metodou analýzy a interpretace těchto děl a následně metodou srovnávací. Dalším bodem práce je teoretický nástin možného postupu, jak by mohli učitelé s vybraným dílem pracovat s žáky prvního stupně základní školy, a tím s nimi preventivně otevřít téma smrti.
Anotace v angličtině
This dissertation is dedicated to the motive of death and rendition of settlement with the loss of a loved one in children's literature. The work focuses on the specific works of German authors. The works were chosen to include the younger school age group. The works also show different perspectives on the motive of death in literature, the different uses of language means and, last but not least, how these individual concepts can affect children.
The next point of this thesis is to answer the questions whether the topic of death in the children's literature is really taboo and whether this topic should be detabuated in the children's literature. Or whether books can help children deal better with the trauma caused by the loss of a loved one, friends, or even a favorite animal, or mitigate the effects of the incident.
In this work I will work first by the method of analysis and interpretation of these works and then by the comparative method. Another point of the work is a theoretical outline of a possible procedure how teachers with chosen work could work with primary school pupils and this preventively open the topic of death with them.
1. Stanovení cílů práce a studium sekundární literatury k problematice smrti a jejího zobrazování
2. Analýza a interpretace děl primární literatury z hlediska charakteristiky hlavních dětských postav, jejich osudů a významu motivu smrti; autorův pohled, použité jazykové prostředky a symboly; otevřenost při popisu, možné problémy
3. Smrt jako "tabu" téma
4. "Léčebné účinky" knih
5. Vyhodnocení analýzy
6. DP bude vypracována v německém jazyce
Cílem této práce je analýza pohledů jednotlivých děl na téma smrti a vyrovnávání se s ní, průzkum použitých jazykových prostředků a jak rozmanitost pohledů může na děti působit.
Zásady pro vypracování
1. Stanovení cílů práce a studium sekundární literatury k problematice smrti a jejího zobrazování
2. Analýza a interpretace děl primární literatury z hlediska charakteristiky hlavních dětských postav, jejich osudů a významu motivu smrti; autorův pohled, použité jazykové prostředky a symboly; otevřenost při popisu, možné problémy
3. Smrt jako "tabu" téma
4. "Léčebné účinky" knih
5. Vyhodnocení analýzy
6. DP bude vypracována v německém jazyce
Cílem této práce je analýza pohledů jednotlivých děl na téma smrti a vyrovnávání se s ní, průzkum použitých jazykových prostředků a jak rozmanitost pohledů může na děti působit.
Seznam doporučené literatury
Primární literatura:
- Antje Damm: Kiki
- Axel Schulß: Als Otto das Herz zum ersten Mal brach
- Julian Eibert: Meine Schwester wohnt im Himmel
Sekundární literatura:
- Daut, Volker: "Die Entwicklung der Todesvorstellung bei Kindern und Jugendlichen". Zeitschrift für Heilpädagogik, 31. Jg., Heft 4, 1980.
- Haustein, Lysann: "Tod eines Geschwisters - Auswirkungen, Besonderheiten und Möglichkeiten, der Bewältigung für das verwaiste Kind." BoD - Books on Demand: Norderstedt, 2017.
- Iskenius-Emmler, Hildegard: Psychologische Aspekte von Tod und Trauer bei Kindern und Jugendlichen. Frankfurt am Main: Verlag Peter Lang 1988.
- Jennessen, Sven: "Manchmal muss man an den Tod denken. Wege der Enttabuisierung von Sterben, Tod und Trauer in der Grundschule". Basiswissen Grundschule, Band 24. Schneider Verlag Hohengehren GmbH: Baltmannsweiler, 2007.
- Meier-Metz, Michelle; Rauch, Steffi: "Mit Kindern über den Tod sprechen". Militzke Verlag GmbH: Leipzig, 2010.
- Witt-Loers, Stephanie: "Sterben, Tod und Trauer in der Schule - Eine Orientierungshilfe". Vandenhoeck & Ruprecht GmbH & Co. KG: Göttingen, 2009.
- Wass, Hannelore: "Die Begegnungen von Kindern mit dem Tod". In: Wittkowski, Joachim (Hrsg.): "Sterben, Tod und Trauer". W. Kohlhammer GmbH: Stuttgart, 2003.
Seznam doporučené literatury
Primární literatura:
- Antje Damm: Kiki
- Axel Schulß: Als Otto das Herz zum ersten Mal brach
- Julian Eibert: Meine Schwester wohnt im Himmel
Sekundární literatura:
- Daut, Volker: "Die Entwicklung der Todesvorstellung bei Kindern und Jugendlichen". Zeitschrift für Heilpädagogik, 31. Jg., Heft 4, 1980.
- Haustein, Lysann: "Tod eines Geschwisters - Auswirkungen, Besonderheiten und Möglichkeiten, der Bewältigung für das verwaiste Kind." BoD - Books on Demand: Norderstedt, 2017.
- Iskenius-Emmler, Hildegard: Psychologische Aspekte von Tod und Trauer bei Kindern und Jugendlichen. Frankfurt am Main: Verlag Peter Lang 1988.
- Jennessen, Sven: "Manchmal muss man an den Tod denken. Wege der Enttabuisierung von Sterben, Tod und Trauer in der Grundschule". Basiswissen Grundschule, Band 24. Schneider Verlag Hohengehren GmbH: Baltmannsweiler, 2007.
- Meier-Metz, Michelle; Rauch, Steffi: "Mit Kindern über den Tod sprechen". Militzke Verlag GmbH: Leipzig, 2010.
- Witt-Loers, Stephanie: "Sterben, Tod und Trauer in der Schule - Eine Orientierungshilfe". Vandenhoeck & Ruprecht GmbH & Co. KG: Göttingen, 2009.
- Wass, Hannelore: "Die Begegnungen von Kindern mit dem Tod". In: Wittkowski, Joachim (Hrsg.): "Sterben, Tod und Trauer". W. Kohlhammer GmbH: Stuttgart, 2003.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Kandidátka představila cíle a výsledky své diplomové práce. Komise se seznámila se zněním obou posudků a jejich hodnocením.
Kandidátka během obhajoby reagovala na výtky uvedené v oponentním posudku, upřesnila dílčí symboliku, ale neprokázala uspokojivě znalost terminologie. Komise hodnotí práci a její obhajobu celkově známkou "velmi dobře".