Tématem této diplomové práce je analýza textů vybraných dramat Williama Shakespeare (Richard III., Macbeth, Zkrocení zlé ženy a Kupec benátský) z pohledu men's studies a gender history v originálním znění i v překladu Williama Shakespeara. První kapitola je obecným úvodem do generových studií, na níž navazuje druhá kapitola věnující se maskulinním rolím v různých společenských vrstvách a v různých fázích života v raném novověku. Třetí kapitola je věnována metodologii a výběru dramatických textů. Závěrečné kapitoly se zabývají samotným rozborem dramatických textů s ohledem na maskulinní typy a interakci obou pohlaví. Hlavním cílem této práce je zjistit, zda obraz mužů vykreslený Shakespearem v těchto dramatech, odpovídal Evropské raně novověké společenské realitě, či nikoli.
Anotace v angličtině
The topic of this diploma thesis is a gender history and men's studies analysis of original and translated texts of William Shakespeare's selected plays (The Life and Death of Richard the Third, The Tragedy of Macbeth, The Taming of the Shrew and The Merchant of Venice). The first chapter is a general introduction to gender studies and the second chapter builds on it men's archetypes in different social classes and different phases of life in early modern age. The third chapter presents used methodology and selection of dramatic texts. The final chapters show analysis of dramatic texts considering masculine types and interaction of both sexes. The main target of this thesis is detects the parallel between Shakespeare's fictional men and real men, who live in early modern age in Europe.
Klíčová slova
gender history, men's studies, William Shakespeare, raný novověk, analýza dramatického textu, divadlo, mužské společenské role
Klíčová slova v angličtině
gender history, men's studies, William Shakespeare, early modern age, analysis of dramatic text, theatre, men's social roles, the show must go on
Rozsah průvodní práce
81
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této diplomové práce je analýza textů vybraných dramat Williama Shakespeare (Richard III., Macbeth, Zkrocení zlé ženy a Kupec benátský) z pohledu men's studies a gender history v originálním znění i v překladu Williama Shakespeara. První kapitola je obecným úvodem do generových studií, na níž navazuje druhá kapitola věnující se maskulinním rolím v různých společenských vrstvách a v různých fázích života v raném novověku. Třetí kapitola je věnována metodologii a výběru dramatických textů. Závěrečné kapitoly se zabývají samotným rozborem dramatických textů s ohledem na maskulinní typy a interakci obou pohlaví. Hlavním cílem této práce je zjistit, zda obraz mužů vykreslený Shakespearem v těchto dramatech, odpovídal Evropské raně novověké společenské realitě, či nikoli.
Anotace v angličtině
The topic of this diploma thesis is a gender history and men's studies analysis of original and translated texts of William Shakespeare's selected plays (The Life and Death of Richard the Third, The Tragedy of Macbeth, The Taming of the Shrew and The Merchant of Venice). The first chapter is a general introduction to gender studies and the second chapter builds on it men's archetypes in different social classes and different phases of life in early modern age. The third chapter presents used methodology and selection of dramatic texts. The final chapters show analysis of dramatic texts considering masculine types and interaction of both sexes. The main target of this thesis is detects the parallel between Shakespeare's fictional men and real men, who live in early modern age in Europe.
Klíčová slova
gender history, men's studies, William Shakespeare, raný novověk, analýza dramatického textu, divadlo, mužské společenské role
Klíčová slova v angličtině
gender history, men's studies, William Shakespeare, early modern age, analysis of dramatic text, theatre, men's social roles, the show must go on
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
Hlavním cílem diplomové práce je zjistit, do jaké míry odpovídají mužské role divadelních her Williama Shakespeara realitě raně novověkého muže. Základní metodou bude analyzování originálních textů vybraných her Richard III., Zkrocení zlé ženy a Macbeth od Williama Shakespeara, jejich využití jako historického pramene a komparace s odbornou literaturou či jinými dobovými prameny. Přestože je práce zaměřená primárně na maskulinní identity, částečně se dotkne i samotné problematiky gender studies a v předposlední kapitole porovná postavení obou pohlaví v raně novověké společnosti a jejich "mocenské" strategie. V závěrečné kapitole nahlédneme do současných inscenací a jejich interpretací pro dnešního diváka s důrazem na hlavní téma diplomové práce, kdy v centru zájmu bude změna nebo naopak konzervace jednotlivých archetypálních vzorců.
Harmonogram práce:
1. Studium základní metodologické literatury dle seznamu, textu a překladů hry (červenec - říjen 2019)
2. Konzultace textu (listopad 2019 - únor 2020)
3. Finalizace textu (březen - duben 2020)
Rámcová osnova:
Úvod
1. Gender studies.
2. Muž v renesanční společnosti.
3. Metodologie. Literární dílo jako pramen.
4. Alžbětinské divadlo a doba.
5. Výběr dramat Williama Shakespeara.
6. Analýza textu divadelních her.
7. Renesanční muž vs. renesanční žena.
8. Současná interpretace dramat a významový posun.
Závěr.
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
Hlavním cílem diplomové práce je zjistit, do jaké míry odpovídají mužské role divadelních her Williama Shakespeara realitě raně novověkého muže. Základní metodou bude analyzování originálních textů vybraných her Richard III., Zkrocení zlé ženy a Macbeth od Williama Shakespeara, jejich využití jako historického pramene a komparace s odbornou literaturou či jinými dobovými prameny. Přestože je práce zaměřená primárně na maskulinní identity, částečně se dotkne i samotné problematiky gender studies a v předposlední kapitole porovná postavení obou pohlaví v raně novověké společnosti a jejich "mocenské" strategie. V závěrečné kapitole nahlédneme do současných inscenací a jejich interpretací pro dnešního diváka s důrazem na hlavní téma diplomové práce, kdy v centru zájmu bude změna nebo naopak konzervace jednotlivých archetypálních vzorců.
Harmonogram práce:
1. Studium základní metodologické literatury dle seznamu, textu a překladů hry (červenec - říjen 2019)
2. Konzultace textu (listopad 2019 - únor 2020)
3. Finalizace textu (březen - duben 2020)
Rámcová osnova:
Úvod
1. Gender studies.
2. Muž v renesanční společnosti.
3. Metodologie. Literární dílo jako pramen.
4. Alžbětinské divadlo a doba.
5. Výběr dramat Williama Shakespeara.
6. Analýza textu divadelních her.
7. Renesanční muž vs. renesanční žena.
8. Současná interpretace dramat a významový posun.
Závěr.
Seznam doporučené literatury
Prameny:
William SHAKESPEARE, The Life and Death of Richard the Third,
online: http://shakespeare.mit.edu/richardiii/full.html, cit. 24.3.2019.
William SHAKESPEARE, The Taming of the Shrew,
online: http://shakespeare.mit.edu/taming_shrew/full.html, cit. 24.3.2019.
William SHAKESPEARE, The Tragedy of Macbeth,
online: http://shakespeare.mit.edu/macbeth/full.html, cit. 24.3.2019.
Literatura:
Élisabeth BADINTER, XY: O mužské identitě, Praha 2005.
Alois BEJBLÍK - Jaroslav HORNÁT - Milan LUKEŠ, Alžbětinské divadlo I. Shakespearovy předchůdci, Praha 1978.
Alois BEJBLÍK - Jaroslav HORNÁT - Milan LUKEŠ, Alžbětinské divadlo II. Shakespearovy současníci, Praha 1980.
Jean-Claude BOLOGNE, Svatby. Dějiny svatebních obřadů na západě, Praha 1997.
Pierre BOURDIEU, Nadvláda mužů, Praha 2000.
Václav BŮŽEK, Muž, žena a děti v aristokratické rodině na prahu novověku, in: Eva nejen v ráji. Žena v Čechách od středověku do 19. století, (ed.) Milena LENDEROVÁ, Praha 2002, s. 45-66.
Richard van DÜLMEN, Kultura a každodenní život v raném novověku (16.-18. století) I. Dům a jeho lidé, Praha 1999.
Eugenio GARIN, (ed.) Renesanční člověk a jeho svět, Praha 2003.
Stephen GREENBLATT, William Shakespeara. Velký příběh neznámého muže, Praha 2007.
Martin HILSKÝ (ed.), William Shakespeare, Dílo, Praha 2011.
Martin HOLÝ, Podoby výchovy a vzdělávání šlechty v českých zemích na prahu novověku, in: Multikulturalita v dějinách a v dějepise: XXII. letní škola historie, Praha 2009, s. 107-116.
Jiří KUBEŠ, Náročné dospívání urozených. Kavalírské cesty české a rakouské šlechty (1620-1750), Pelhřimov 2013.
Jacques LE GOFF, (ed.) Středověký člověk a jeho svět, Praha 2003.
Milena LENDEROVÁ, Konstrukce mužské identity v minulosti a současnosti, in: Dějiny a současnost. Kulturně historická revue. 33, č. 8, Olomouc 2011, s. 6.
Denisa NEČASOVÁ, Koncepty maskulinity v dějinách, in: Časopis Matice moravské 127, č.2, Pardubice 2008, s. 598-600.
Radmila PRCHAL PAVLÍČKOVÁ, Konstrukce mužské identity v ego-dokumentech od 16. do poloviny 20. Století, in: Historica Olomucensia (sv. 42), Olomouc 2012, s. 205-207.
Jana RATAJOVÁ, Manželství v české literatuře raného novověku, in: Žena není příšera, ale nejmilejší stvoření Boží, (ed.) Jana RATAJOVÁ - Lucie STORCHOVÁ, Praha 2009, s. 733-775.
Dietrich SCHWANITZ, Muži. Výzkum živočišného druhu, Praha 2009.
Radmila ŠVAŘÍČKOVÁ SLABÁKOVÁ a kol., Konstrukce maskulinní identity v minulosti a současnosti. Koncepty, metody, perspektivy, Praha 2012.
Barta-Fliedl, Ilsebill - Breu, Zita - Hammer-Tugendhat, Daniela - Jenni, Ulrike - Nierhaus, Irene - Schöbel, Judith, Frauen - Bilder. Männer - Mythen. Kunsthistorische Beiträge. [Hrsg.]: Barta, Ilsebill - Breu, Zita - Hammer-Tugendhat, Daniela - Jenni, Ulrike - Nierhaus, Irene - Schöbel, Judith.Berlin : Dieter Reimer Verlag, 1987. 442 s.
Böhm, Winfried - Lindauer, Martin, Mann und Frau - Frau und Mann. Hintergründe, Ursachen und Problematik der Geschlechterrolen. Fünftes Würzburger Symposium der Universität Würzburg. [Hrsg.]: Böhm, Winfried - Lindauer, Martin. Stuttgart-Düsseldorf-Berlin-Leipzig: Ernst Klett Schulbuchverlag, 1992. 392 s.
Seznam doporučené literatury
Prameny:
William SHAKESPEARE, The Life and Death of Richard the Third,
online: http://shakespeare.mit.edu/richardiii/full.html, cit. 24.3.2019.
William SHAKESPEARE, The Taming of the Shrew,
online: http://shakespeare.mit.edu/taming_shrew/full.html, cit. 24.3.2019.
William SHAKESPEARE, The Tragedy of Macbeth,
online: http://shakespeare.mit.edu/macbeth/full.html, cit. 24.3.2019.
Literatura:
Élisabeth BADINTER, XY: O mužské identitě, Praha 2005.
Alois BEJBLÍK - Jaroslav HORNÁT - Milan LUKEŠ, Alžbětinské divadlo I. Shakespearovy předchůdci, Praha 1978.
Alois BEJBLÍK - Jaroslav HORNÁT - Milan LUKEŠ, Alžbětinské divadlo II. Shakespearovy současníci, Praha 1980.
Jean-Claude BOLOGNE, Svatby. Dějiny svatebních obřadů na západě, Praha 1997.
Pierre BOURDIEU, Nadvláda mužů, Praha 2000.
Václav BŮŽEK, Muž, žena a děti v aristokratické rodině na prahu novověku, in: Eva nejen v ráji. Žena v Čechách od středověku do 19. století, (ed.) Milena LENDEROVÁ, Praha 2002, s. 45-66.
Richard van DÜLMEN, Kultura a každodenní život v raném novověku (16.-18. století) I. Dům a jeho lidé, Praha 1999.
Eugenio GARIN, (ed.) Renesanční člověk a jeho svět, Praha 2003.
Stephen GREENBLATT, William Shakespeara. Velký příběh neznámého muže, Praha 2007.
Martin HILSKÝ (ed.), William Shakespeare, Dílo, Praha 2011.
Martin HOLÝ, Podoby výchovy a vzdělávání šlechty v českých zemích na prahu novověku, in: Multikulturalita v dějinách a v dějepise: XXII. letní škola historie, Praha 2009, s. 107-116.
Jiří KUBEŠ, Náročné dospívání urozených. Kavalírské cesty české a rakouské šlechty (1620-1750), Pelhřimov 2013.
Jacques LE GOFF, (ed.) Středověký člověk a jeho svět, Praha 2003.
Milena LENDEROVÁ, Konstrukce mužské identity v minulosti a současnosti, in: Dějiny a současnost. Kulturně historická revue. 33, č. 8, Olomouc 2011, s. 6.
Denisa NEČASOVÁ, Koncepty maskulinity v dějinách, in: Časopis Matice moravské 127, č.2, Pardubice 2008, s. 598-600.
Radmila PRCHAL PAVLÍČKOVÁ, Konstrukce mužské identity v ego-dokumentech od 16. do poloviny 20. Století, in: Historica Olomucensia (sv. 42), Olomouc 2012, s. 205-207.
Jana RATAJOVÁ, Manželství v české literatuře raného novověku, in: Žena není příšera, ale nejmilejší stvoření Boží, (ed.) Jana RATAJOVÁ - Lucie STORCHOVÁ, Praha 2009, s. 733-775.
Dietrich SCHWANITZ, Muži. Výzkum živočišného druhu, Praha 2009.
Radmila ŠVAŘÍČKOVÁ SLABÁKOVÁ a kol., Konstrukce maskulinní identity v minulosti a současnosti. Koncepty, metody, perspektivy, Praha 2012.
Barta-Fliedl, Ilsebill - Breu, Zita - Hammer-Tugendhat, Daniela - Jenni, Ulrike - Nierhaus, Irene - Schöbel, Judith, Frauen - Bilder. Männer - Mythen. Kunsthistorische Beiträge. [Hrsg.]: Barta, Ilsebill - Breu, Zita - Hammer-Tugendhat, Daniela - Jenni, Ulrike - Nierhaus, Irene - Schöbel, Judith.Berlin : Dieter Reimer Verlag, 1987. 442 s.
Böhm, Winfried - Lindauer, Martin, Mann und Frau - Frau und Mann. Hintergründe, Ursachen und Problematik der Geschlechterrolen. Fünftes Würzburger Symposium der Universität Würzburg. [Hrsg.]: Böhm, Winfried - Lindauer, Martin. Stuttgart-Düsseldorf-Berlin-Leipzig: Ernst Klett Schulbuchverlag, 1992. 392 s.