Cílem této diplomové práce je zaměřit se na využití aktivizační a diagnostické metody Concept Cartoons ve výuce planimetrie na 2. stupni základní školy. Práce zkoumá, jak tato metoda může žákům pomoci upevňovat své dosavadní znalosti a zároveň jak může pomoci učitelům ve výuce diagnostikovat žákovské miskoncepce. Dále se zabývá samotným vytvářením pracovních listů Concept Cartoons coby učební pomůcky pro učitele matematiky. Práce obsahuje jak hotové pracovní listy, tak šablony pro jejich vytváření.
Anotace v angličtině
The aim of diploma thesis is to focus on using student-activating and diagnostic teaching method known as Concept Cartoons in the lessons of plane geometry at lower secondary level. The thesis investigates how the method can help students to reinforce their knowledge and how the method can help teachers to diagnose students' misconceptions. The thesis also deals with the creation of Concept Cartoons which should serve as a useful tool for mathematics teachers. The thesis includes both ready-made worksheets and templates for their creating.
Klíčová slova
akční výzkum, aktivizační metoda, Concept Cartoons, konstruktivisticky pojatá výuka, miskoncepce, motivace, planimetrie, proces - koncept - procept, zakotvená teorie
Klíčová slova v angličtině
action research, student-activating method, Concept Cartoons, constructivism in the classroom, misconception, motivation, plane geometry, process - concept - procept, grounded theory
Rozsah průvodní práce
103
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce je zaměřit se na využití aktivizační a diagnostické metody Concept Cartoons ve výuce planimetrie na 2. stupni základní školy. Práce zkoumá, jak tato metoda může žákům pomoci upevňovat své dosavadní znalosti a zároveň jak může pomoci učitelům ve výuce diagnostikovat žákovské miskoncepce. Dále se zabývá samotným vytvářením pracovních listů Concept Cartoons coby učební pomůcky pro učitele matematiky. Práce obsahuje jak hotové pracovní listy, tak šablony pro jejich vytváření.
Anotace v angličtině
The aim of diploma thesis is to focus on using student-activating and diagnostic teaching method known as Concept Cartoons in the lessons of plane geometry at lower secondary level. The thesis investigates how the method can help students to reinforce their knowledge and how the method can help teachers to diagnose students' misconceptions. The thesis also deals with the creation of Concept Cartoons which should serve as a useful tool for mathematics teachers. The thesis includes both ready-made worksheets and templates for their creating.
Klíčová slova
akční výzkum, aktivizační metoda, Concept Cartoons, konstruktivisticky pojatá výuka, miskoncepce, motivace, planimetrie, proces - koncept - procept, zakotvená teorie
Klíčová slova v angličtině
action research, student-activating method, Concept Cartoons, constructivism in the classroom, misconception, motivation, plane geometry, process - concept - procept, grounded theory
Zásady pro vypracování
1. Provést rešeršní činnost aktivizačních metod ve výuce matematiky.
2. Výběr několika výukových témat z planimetrie.
3. Formulování konkrétních aktivit pro vybraná témata a tvorba metodického komentáře.
4. Ověření vybraných aktivit ve výuce.
5. Formulování závěru.
Zásady pro vypracování
1. Provést rešeršní činnost aktivizačních metod ve výuce matematiky.
2. Výběr několika výukových témat z planimetrie.
3. Formulování konkrétních aktivit pro vybraná témata a tvorba metodického komentáře.
4. Ověření vybraných aktivit ve výuce.
5. Formulování závěru.
Seznam doporučené literatury
Ginnis, P. (2017). Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Praha: Ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř.
Hejný, M., & Kuřina, F. (2009). Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál.
Hejný, M., & Vondrová, N. (1999). Číselné představy dětí. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2016). Načteno z MŠMT: www.msmt.cz/file/41216
Samková, L., Hošpesová, A., Roubíček, F., & Tichá, M. (2015). Badatelsky orientované vyučování. Scientia in educatione, 6(1), stránky 91-122.
Simpson, A. (Editor). (2006). Retirement as process and concept. Praha: Pedagogická fakulta UK.
Stehlíková, N. (Editor). (2007). Náměty na podnětné vyučování v matematice. Praha: Pedagogická fakulta UK.
Seznam doporučené literatury
Ginnis, P. (2017). Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Praha: Ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř.
Hejný, M., & Kuřina, F. (2009). Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál.
Hejný, M., & Vondrová, N. (1999). Číselné představy dětí. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2016). Načteno z MŠMT: www.msmt.cz/file/41216
Samková, L., Hošpesová, A., Roubíček, F., & Tichá, M. (2015). Badatelsky orientované vyučování. Scientia in educatione, 6(1), stránky 91-122.
Simpson, A. (Editor). (2006). Retirement as process and concept. Praha: Pedagogická fakulta UK.
Stehlíková, N. (Editor). (2007). Náměty na podnětné vyučování v matematice. Praha: Pedagogická fakulta UK.