Tématem bakalářské práce je komunikace neslyšících rodičů s jejich slyšícími dětmi. V teoretické části vymezíme pojem komunikace, nastíníme vývoj sluchu a řeči, zmíníme možné sluchové vady a poruchy. Představíme komunitu neslyšících jako kulturní a jazykovou menšinu, včetně komunikačních systémů, kterými neslyšící komunikují. Tyto systémy jsou uvedeny v Zákoně o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob. Dále seznámíme se specifiky slyšících dětí neslyšících rodičů, se způsoby komunikace v těchto rodinách a také s nabídkou služeb pro tyto rodiny. V praktické části se zaměříme na analýzu aspektů soužití těchto rodin, rozdílnost kultur neslyšících a slyšících lidí, na vývoj dětí z těchto rodin a na využívání služeb pro tyto rodiny.
Cílem bakalářské práce je analýza specifik komunikace vybraných rodin, kde jsou neslyšící rodiče se slyšícími dětmi. Naším záměrem je zjistit, jakým komunikačním způsobem spolu v těchto rodinách komunikují a jaký vliv má na dítě prostředí, ve kterém vyrůstá.
Anotace v angličtině
The theme of this bachelor work is communication of deaf parents with their hearing children. In the theoretical part we will define the concept of communication, outline the development of hearing and speech and mention possible hearing defects and disorders. We will present the deaf community as a cultural and linguistic minority, including the communication systems deaf people use to communicate. These systems are listed in the Law on Communication Systems of Deaf and Deaf Blind Persons. We will also get acquainted with the specifics of deaf parents' children, the ways of communication in these families and also the offer of services for these families. In the practical part, we will focus on the analysis of aspects of coexistence of these families, the different cultures of deaf and hearing people, the development of children from these families and the offer of services for these families.
The aim of the bachelor thesis is to analyse the specifics of communication in selected families, where there are deaf parents and their hearing children. Our intention is to find out how they communicate with each other in these families and how the children are affected by the environment in which they grow up.
Klíčová slova
komunikace, sluchové postižení, děti, český znakový jazyk, bilingvismus, hluchota,
Klíčová slova v angličtině
communication, hearing impairmant, children, czech sing language, bilingualism, deafness
Rozsah průvodní práce
76
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je komunikace neslyšících rodičů s jejich slyšícími dětmi. V teoretické části vymezíme pojem komunikace, nastíníme vývoj sluchu a řeči, zmíníme možné sluchové vady a poruchy. Představíme komunitu neslyšících jako kulturní a jazykovou menšinu, včetně komunikačních systémů, kterými neslyšící komunikují. Tyto systémy jsou uvedeny v Zákoně o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob. Dále seznámíme se specifiky slyšících dětí neslyšících rodičů, se způsoby komunikace v těchto rodinách a také s nabídkou služeb pro tyto rodiny. V praktické části se zaměříme na analýzu aspektů soužití těchto rodin, rozdílnost kultur neslyšících a slyšících lidí, na vývoj dětí z těchto rodin a na využívání služeb pro tyto rodiny.
Cílem bakalářské práce je analýza specifik komunikace vybraných rodin, kde jsou neslyšící rodiče se slyšícími dětmi. Naším záměrem je zjistit, jakým komunikačním způsobem spolu v těchto rodinách komunikují a jaký vliv má na dítě prostředí, ve kterém vyrůstá.
Anotace v angličtině
The theme of this bachelor work is communication of deaf parents with their hearing children. In the theoretical part we will define the concept of communication, outline the development of hearing and speech and mention possible hearing defects and disorders. We will present the deaf community as a cultural and linguistic minority, including the communication systems deaf people use to communicate. These systems are listed in the Law on Communication Systems of Deaf and Deaf Blind Persons. We will also get acquainted with the specifics of deaf parents' children, the ways of communication in these families and also the offer of services for these families. In the practical part, we will focus on the analysis of aspects of coexistence of these families, the different cultures of deaf and hearing people, the development of children from these families and the offer of services for these families.
The aim of the bachelor thesis is to analyse the specifics of communication in selected families, where there are deaf parents and their hearing children. Our intention is to find out how they communicate with each other in these families and how the children are affected by the environment in which they grow up.
Klíčová slova
komunikace, sluchové postižení, děti, český znakový jazyk, bilingvismus, hluchota,
Klíčová slova v angličtině
communication, hearing impairmant, children, czech sing language, bilingualism, deafness
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce kvalitativního charakteru se bude zabývat aspekty komunikace mezi neslyšícími rodiči a jejich slyšícími dětmi. Cílem bakalářské práce bude analýza problematiky a stylů komunikace ve vybraných rodinách. V teoretické části práce bude zmíněno například o vývoji sluchu a řeči, o komunikačních systémech neslyšících, vývoji slyšících dětí z neslyšících rodin v oblasti psychické, sociální i vzdělávací. V práci bude také zmíněn střet odlišných jazyků i kultur či péče pro tyto rodiny, včetně příslušných organizací. V praktické části budou uvedeny rozhovory s tlumočníky znakového jazyka, s rodiči i dětmi z vybraných rodin a také s učiteli dětí. Rozhovory budou probíhat za přítomnosti tlumočníka českého znakového jazyka a budou pořizovány na videozáznam.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce kvalitativního charakteru se bude zabývat aspekty komunikace mezi neslyšícími rodiči a jejich slyšícími dětmi. Cílem bakalářské práce bude analýza problematiky a stylů komunikace ve vybraných rodinách. V teoretické části práce bude zmíněno například o vývoji sluchu a řeči, o komunikačních systémech neslyšících, vývoji slyšících dětí z neslyšících rodin v oblasti psychické, sociální i vzdělávací. V práci bude také zmíněn střet odlišných jazyků i kultur či péče pro tyto rodiny, včetně příslušných organizací. V praktické části budou uvedeny rozhovory s tlumočníky znakového jazyka, s rodiči i dětmi z vybraných rodin a také s učiteli dětí. Rozhovory budou probíhat za přítomnosti tlumočníka českého znakového jazyka a budou pořizovány na videozáznam.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, P. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3853. 152 s.
DRŠATA, J.; HAVLÍK, R. Foniatrie - sluch. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2015. ISBN 978-80-7311-159-5. 384 s.
FISCHER, S.; ŠKODA, J.; SVOBODA, Z.; ZILCHER, L. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7. 299 s.
FUNK, H.; TRATZKI, CH.; TRATZKI, S. Naše dítě je tu! Průvodce pro neslyšící rodiče. Praha: FRSP - Scentia, 2003. ISBN 9788086792019. 59 s.
HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-619-2. 302 s.
HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0. 159 s.
HRUBÝ, J.; HRUBÁ, I. Neslyšící v dějinách. Praha: FRPSP, 2005. elektronický zdroj CD-ROM
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1110-2. 228 s.
KOSINOVÁ, B. Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina - kultura neslyšících. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-94-9. 77 s.
KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0329-2. 304 s.
LEJSKA, M. a kolektiv. Základy praktické audiologie a audiometrie. Brno: NCO NZO, 1994. ISBN 978-80-7013-178-7. 171 s.
PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace: Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7. 200 s.
REDLICH, K. CODA - slyšící děti neslyšících rodičů. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-97-0. 93 s.
SERVUSOVÁ, J. Kontrastivní lingvistika - český jazyk x český znakový jazyk. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87218-30-3. 77 s.
SKÁKALOVÁ, T. Uvedení do problematiky sluchového postižení. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-098-6. 94 s.
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3. 160 s.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, P. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3853. 152 s.
DRŠATA, J.; HAVLÍK, R. Foniatrie - sluch. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2015. ISBN 978-80-7311-159-5. 384 s.
FISCHER, S.; ŠKODA, J.; SVOBODA, Z.; ZILCHER, L. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7. 299 s.
FUNK, H.; TRATZKI, CH.; TRATZKI, S. Naše dítě je tu! Průvodce pro neslyšící rodiče. Praha: FRSP - Scentia, 2003. ISBN 9788086792019. 59 s.
HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-619-2. 302 s.
HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0. 159 s.
HRUBÝ, J.; HRUBÁ, I. Neslyšící v dějinách. Praha: FRPSP, 2005. elektronický zdroj CD-ROM
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1110-2. 228 s.
KOSINOVÁ, B. Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina - kultura neslyšících. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-94-9. 77 s.
KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0329-2. 304 s.
LEJSKA, M. a kolektiv. Základy praktické audiologie a audiometrie. Brno: NCO NZO, 1994. ISBN 978-80-7013-178-7. 171 s.
PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace: Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7. 200 s.
REDLICH, K. CODA - slyšící děti neslyšících rodičů. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-97-0. 93 s.
SERVUSOVÁ, J. Kontrastivní lingvistika - český jazyk x český znakový jazyk. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87218-30-3. 77 s.
SKÁKALOVÁ, T. Uvedení do problematiky sluchového postižení. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-098-6. 94 s.
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3. 160 s.