Diplomová práce je zaměřena na problematiku odebrání dítěte z pohledu sociálních pracovníků. Cílem je zjistit, jaké metody a postupy využívají sociální pracovníci orgánu sociálně-právní ochrany dětí při odebrání dítěte. V rámci teoretické části diplomové práce se věnujeme pojmu rodina a ohrožené děti. Dále poukazujeme na aktivity a činnosti sociálních pracovníků orgánu sociálně-právní ochrany dětí. Rovněž se zaměřujeme na představení procesu sanace rodiny a na postupy sociálních pracovníků při odebrání dítěte z rodiny. V rámci empirické části diplomové práce uvádíme podrobný popis realizace výzkumného šetření, včetně interpretace získaných dat. K dosažení stanoveného cíle jsme zvolili kvalitativní metodu, konkrétně polostrukturovaný rozhovor, který jsme vedli se sociálními pracovníky orgánu sociálně-právní ochrany dětí.
Anotace v angličtině
This thesis is aimed at the issue of taking a child away from family from the social workers' point of view. The aim is to find out what methods and procedures are used by social workers of the social and legal protection authority during taking the child away from the family. The theoretical part of the thesis is dedicated to specification of terms such as 'family' and 'vulnerable children'. Next to this, this part points out activities of social workers of social-legal child protection authority, as well as introduction of the term 'redevelopment of family' and procedures during removing the child from the family. In the empiric part of the thesis is presented detailed description of survey, including interpretation of the acquired data. Qualitative method was used, namely the semi-structured interview, in which social workers of the social-legal child protection authority were engaged.
Klíčová slova
Rodina, ohrožené děti, zanedbávání, orgán sociálně-právní ochrany dětí, sanace rodiny, odebrání dítěte.
Klíčová slova v angličtině
Family, vulnerable children, neglection, social-legal child protection authority, redevelopment of family, taking the child away from family
Rozsah průvodní práce
115 (217 829 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na problematiku odebrání dítěte z pohledu sociálních pracovníků. Cílem je zjistit, jaké metody a postupy využívají sociální pracovníci orgánu sociálně-právní ochrany dětí při odebrání dítěte. V rámci teoretické části diplomové práce se věnujeme pojmu rodina a ohrožené děti. Dále poukazujeme na aktivity a činnosti sociálních pracovníků orgánu sociálně-právní ochrany dětí. Rovněž se zaměřujeme na představení procesu sanace rodiny a na postupy sociálních pracovníků při odebrání dítěte z rodiny. V rámci empirické části diplomové práce uvádíme podrobný popis realizace výzkumného šetření, včetně interpretace získaných dat. K dosažení stanoveného cíle jsme zvolili kvalitativní metodu, konkrétně polostrukturovaný rozhovor, který jsme vedli se sociálními pracovníky orgánu sociálně-právní ochrany dětí.
Anotace v angličtině
This thesis is aimed at the issue of taking a child away from family from the social workers' point of view. The aim is to find out what methods and procedures are used by social workers of the social and legal protection authority during taking the child away from the family. The theoretical part of the thesis is dedicated to specification of terms such as 'family' and 'vulnerable children'. Next to this, this part points out activities of social workers of social-legal child protection authority, as well as introduction of the term 'redevelopment of family' and procedures during removing the child from the family. In the empiric part of the thesis is presented detailed description of survey, including interpretation of the acquired data. Qualitative method was used, namely the semi-structured interview, in which social workers of the social-legal child protection authority were engaged.
Klíčová slova
Rodina, ohrožené děti, zanedbávání, orgán sociálně-právní ochrany dětí, sanace rodiny, odebrání dítěte.
Klíčová slova v angličtině
Family, vulnerable children, neglection, social-legal child protection authority, redevelopment of family, taking the child away from family
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na metody, techniky a postupy práce sociálních pracovníků při procesu odebrání dítěte z rodiny a následné přípravě na možný návrat dítěte zpět do rodiny. Teoretická část diplomové práce se bude věnovat charakteristice základních pojmů, mezi které patří rodina, zanedbávání a ohrožené děti. Dále bude představen proces a možnosti sanace rodiny, legislativní přehled a orgán sociálně právní ochrany dětí. Praktická část bude tvořena výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude zjistit jaké metody a postupy práce sociální pracovníci orgánu sociálně právní ochrany dětí využívají při procesu odebrání dítěte z rodiny. Zpracování výzkumné části proběhne formou kvalitativního výzkumu a jako výzkumný nástroj bude zvolen polostrukturovaný rozhovor, který bude veden se sociálními pracovníky orgánu sociálně právní ochrany dětí. Výsledky výzkumného šetření mohou být použity jako doporučení pro zkvalitnění procesu sanace rodin.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na metody, techniky a postupy práce sociálních pracovníků při procesu odebrání dítěte z rodiny a následné přípravě na možný návrat dítěte zpět do rodiny. Teoretická část diplomové práce se bude věnovat charakteristice základních pojmů, mezi které patří rodina, zanedbávání a ohrožené děti. Dále bude představen proces a možnosti sanace rodiny, legislativní přehled a orgán sociálně právní ochrany dětí. Praktická část bude tvořena výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude zjistit jaké metody a postupy práce sociální pracovníci orgánu sociálně právní ochrany dětí využívají při procesu odebrání dítěte z rodiny. Zpracování výzkumné části proběhne formou kvalitativního výzkumu a jako výzkumný nástroj bude zvolen polostrukturovaný rozhovor, který bude veden se sociálními pracovníky orgánu sociálně právní ochrany dětí. Výsledky výzkumného šetření mohou být použity jako doporučení pro zkvalitnění procesu sanace rodin.
Seznam doporučené literatury
BECHYŇOVÁ, Věra a Marta KONVIČKOVÁ. Sanace rodiny: [sociální práce s dysfunkčními rodinami]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0031-4.
GJURIČOVÁ, Šárka a Jiří KUBIČKA. Rodinná terapie: systemické a narativní přístupy. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2009. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2390-7.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-739-8.
NOVOTNÁ, Věra a Vladimír FEJT. Sociálně-právní ochrana dětí. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2009. ISBN 978-80-86723-77-8.
PEMOVÁ, Terezie a Radek PTÁČEK. Zanedbávání dětí: příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5695-0.
RIEGER, Zdeněk. Návrat k rodině a domů. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-544-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
BECHYŇOVÁ, Věra a Marta KONVIČKOVÁ. Sanace rodiny: [sociální práce s dysfunkčními rodinami]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0031-4.
GJURIČOVÁ, Šárka a Jiří KUBIČKA. Rodinná terapie: systemické a narativní přístupy. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2009. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2390-7.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-739-8.
NOVOTNÁ, Věra a Vladimír FEJT. Sociálně-právní ochrana dětí. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2009. ISBN 978-80-86723-77-8.
PEMOVÁ, Terezie a Radek PTÁČEK. Zanedbávání dětí: příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5695-0.
RIEGER, Zdeněk. Návrat k rodině a domů. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-544-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.