Diplomová práce je zaměřena na metody práce vychovatelů s dětmi, které budou opouštět ústavní zařízení. První část práce je věnována vymezení náhradní ústavní péče v České republice. Dále poukazujeme na rizika, jež s sebou přináší pobyt dětí v ústavním zařízení, a zaměřujeme se i na to, jak v současné době Česká republika pracuje na snižování negativních dopadů ústavního zařízení. Mimo jiné se věnujeme náplni práce vychovatele v dětském domově. V neposlední řadě nás také zajímá, jak v průběhu pobytu dítěte v dětském domově vychovatel s těmito jedinci pracuje. V druhé části práce interpretujeme data získaná pomocí rozhovorů, jež zjišťují, jaké metody práce využívají vychovatelé při práci s dětmi opouštějícími ústavní zařízení, a také zachycujeme názor vychovatelů na úspěšnost těchto metod práce po zařazení dětí do běžného života.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is aimed at tutors´ working methods with children that will leave an institutional facility. The first part of the thesis deals with a classification of an institutional care in the Czech Republic. Furthermore, it introduces possible risks connected with children´s stay in an institutional facility and it focuses also on a present situation in the Czech Republic in the field of minimising negative impacts of an institutional care. Among other things, it deals with a tutor´s job duties in a children´s home. Last but not least, it is interested in a tutor´s work with the individuals during a child´s stay in a children´s home. The second part of the thesis interprets the data obtained through interviews that investigate which working methods are used by the tutors during their work with children leaving an institutional facility; it also records the tutors´ opinions on a level of a success of these working methods after the children´s inclusion in everyday life.
Klíčová slova
Ústavní výchova, deprivace, dětský domov, transformace ústavní péče, odchod z dětského domova, následná péče o děti.
Klíčová slova v angličtině
Institutional care, deprivation, children´s home, institutional care transformation, leaving a children´s home, children´s aftercare.
Rozsah průvodní práce
100 s. (192 972 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na metody práce vychovatelů s dětmi, které budou opouštět ústavní zařízení. První část práce je věnována vymezení náhradní ústavní péče v České republice. Dále poukazujeme na rizika, jež s sebou přináší pobyt dětí v ústavním zařízení, a zaměřujeme se i na to, jak v současné době Česká republika pracuje na snižování negativních dopadů ústavního zařízení. Mimo jiné se věnujeme náplni práce vychovatele v dětském domově. V neposlední řadě nás také zajímá, jak v průběhu pobytu dítěte v dětském domově vychovatel s těmito jedinci pracuje. V druhé části práce interpretujeme data získaná pomocí rozhovorů, jež zjišťují, jaké metody práce využívají vychovatelé při práci s dětmi opouštějícími ústavní zařízení, a také zachycujeme názor vychovatelů na úspěšnost těchto metod práce po zařazení dětí do běžného života.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is aimed at tutors´ working methods with children that will leave an institutional facility. The first part of the thesis deals with a classification of an institutional care in the Czech Republic. Furthermore, it introduces possible risks connected with children´s stay in an institutional facility and it focuses also on a present situation in the Czech Republic in the field of minimising negative impacts of an institutional care. Among other things, it deals with a tutor´s job duties in a children´s home. Last but not least, it is interested in a tutor´s work with the individuals during a child´s stay in a children´s home. The second part of the thesis interprets the data obtained through interviews that investigate which working methods are used by the tutors during their work with children leaving an institutional facility; it also records the tutors´ opinions on a level of a success of these working methods after the children´s inclusion in everyday life.
Klíčová slova
Ústavní výchova, deprivace, dětský domov, transformace ústavní péče, odchod z dětského domova, následná péče o děti.
Klíčová slova v angličtině
Institutional care, deprivation, children´s home, institutional care transformation, leaving a children´s home, children´s aftercare.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat tématem přípravy na odchod dětí z dětského domova. Teoretická část kvalifikační práce se bude věnovat charakteristice základních pojmů, mezi které patří náhradní výchova, zařízení ústavní výchovy a také rizika ústavní výchovy. Práce se bude zaměřovat na přípravu dětí na odchod z ústavní péče, dále na legislativní ukotvení, na rizika, která jsou s odchodem spojená, ale také na možnosti následné pomoci.
Praktická část diplomové práce bude analyzovat metody postupů vychovatelů, které používají při práci s dětmi, které budou opouštět ústavní zařízení a také zjišťovat postoj vychovatelů na úspěšnost těchto metod práce po zařazení dětí do běžného života. Výzkumná část bude zpracována metodou kvalitativního výzkumu a jako výzkumný nástroj bude použit polo-strukturovaný rozhovor, který bude veden s vychovateli dětských domovů. Kvalifikační práce a zejména její výsledky z výzkumného šetření mohou být použity jako doporučení pro zkvalitnění přípravy dětí na odchod z dětského domova.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat tématem přípravy na odchod dětí z dětského domova. Teoretická část kvalifikační práce se bude věnovat charakteristice základních pojmů, mezi které patří náhradní výchova, zařízení ústavní výchovy a také rizika ústavní výchovy. Práce se bude zaměřovat na přípravu dětí na odchod z ústavní péče, dále na legislativní ukotvení, na rizika, která jsou s odchodem spojená, ale také na možnosti následné pomoci.
Praktická část diplomové práce bude analyzovat metody postupů vychovatelů, které používají při práci s dětmi, které budou opouštět ústavní zařízení a také zjišťovat postoj vychovatelů na úspěšnost těchto metod práce po zařazení dětí do běžného života. Výzkumná část bude zpracována metodou kvalitativního výzkumu a jako výzkumný nástroj bude použit polo-strukturovaný rozhovor, který bude veden s vychovateli dětských domovů. Kvalifikační práce a zejména její výsledky z výzkumného šetření mohou být použity jako doporučení pro zkvalitnění přípravy dětí na odchod z dětského domova.
Seznam doporučené literatury
BĚHOUNKOVÁ, Leona. Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péče. Praha: Togga, 2012. ISBN 978-80-7476-020-4.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
JANSKÝ, Pavel. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
MATĚJČEK, Zdeněk. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-739-8.
RIEGER, Zdeněk. Návrat k rodině a domů. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-544-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
BĚHOUNKOVÁ, Leona. Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péče. Praha: Togga, 2012. ISBN 978-80-7476-020-4.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
JANSKÝ, Pavel. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
MATĚJČEK, Zdeněk. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-739-8.
RIEGER, Zdeněk. Návrat k rodině a domů. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-544-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.