Diplomová práce je zaměřena na problematiku vlivu psychomotorických aktivit na rychlost myšlení a řeči u dětí mladšího školního věku. Cílem práce je zjistit, zda psychomotorické aktivity, které budou probíhat v rámci intervenčního programu, mají statisticky významný vliv na rychlost myšlení a řeči. V teoretické části práce se zabýváme teoretickými východisky. V kapitolách rozebíráme pojmy mladší školní věk, psychomotorika, myšlení a řeč. Ve výzkumné části práce jsme vyžili pro sběr dat tyto standardizované testy: Test cesty a Test fonemické fluence. Zkoumaným vzorkem bylo 40 žáků ZŠ Hluboká 150, Ústí nad Labem. Naše výzkumné šetření prokázalo statisticky významný vliv na psychomotorické tempo.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the issue of the influence of psychomotor activities on the speed of thinking and speech in children of younger school age. The aim of this work is to find out whether psychomotor activities, which will take place within the intervention program, have statistically significant influence on the speed of thinking and speech. In the theoretical part of the thesis we deal with the theoretical basis. In the chapters we discuss the concepts of younger school age, psychomotor, thinking and speech. In the research part of the thesis we used the following standardized tests for data collection: Trail making test and Phonemic fluency test. The sample was 40 pupils of the primary school Hluboká 150, Ústí nad Labem. Our research has shown a statistically significant effect on the psychomotor pace.
Klíčová slova
Psychomotorika, řeč, myšlení, mladší školní věk, psychomotorické aktivity
Klíčová slova v angličtině
Psychomotricity, speech, thinking, younger school age, psychomotor activities
Rozsah průvodní práce
76 s. (103 035 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na problematiku vlivu psychomotorických aktivit na rychlost myšlení a řeči u dětí mladšího školního věku. Cílem práce je zjistit, zda psychomotorické aktivity, které budou probíhat v rámci intervenčního programu, mají statisticky významný vliv na rychlost myšlení a řeči. V teoretické části práce se zabýváme teoretickými východisky. V kapitolách rozebíráme pojmy mladší školní věk, psychomotorika, myšlení a řeč. Ve výzkumné části práce jsme vyžili pro sběr dat tyto standardizované testy: Test cesty a Test fonemické fluence. Zkoumaným vzorkem bylo 40 žáků ZŠ Hluboká 150, Ústí nad Labem. Naše výzkumné šetření prokázalo statisticky významný vliv na psychomotorické tempo.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the issue of the influence of psychomotor activities on the speed of thinking and speech in children of younger school age. The aim of this work is to find out whether psychomotor activities, which will take place within the intervention program, have statistically significant influence on the speed of thinking and speech. In the theoretical part of the thesis we deal with the theoretical basis. In the chapters we discuss the concepts of younger school age, psychomotor, thinking and speech. In the research part of the thesis we used the following standardized tests for data collection: Trail making test and Phonemic fluency test. The sample was 40 pupils of the primary school Hluboká 150, Ústí nad Labem. Our research has shown a statistically significant effect on the psychomotor pace.
Klíčová slova
Psychomotorika, řeč, myšlení, mladší školní věk, psychomotorické aktivity
Klíčová slova v angličtině
Psychomotricity, speech, thinking, younger school age, psychomotor activities
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 5/2017 a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a vytvořit teoreticko - kritickou analýzu stavu současného poznání. Cílem diplomové práce je ověřit vliv vybraných psychomotorických aktivit na rychlost řeči a myšlení u dětí ve 2. třídě. Jedná se o kvantitativní přístup, výzkum bude realizován metodou pedagogického experimentu. V experimentální i kontrolní skupině bude přibližně 25 dětí ve věku 8 - 9 let, obě projdou vstupní a výstupní diagnostikou (Test fonemické fluence, Test cesty, část A). Experimentální skupina projde psychomotorickým intervenčním programem (12 týdnů), který bude zařazen v rámci hodin tělesné výchovy. Po aplikaci experimentu, projdou obě skupiny testováním.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 5/2017 a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a vytvořit teoreticko - kritickou analýzu stavu současného poznání. Cílem diplomové práce je ověřit vliv vybraných psychomotorických aktivit na rychlost řeči a myšlení u dětí ve 2. třídě. Jedná se o kvantitativní přístup, výzkum bude realizován metodou pedagogického experimentu. V experimentální i kontrolní skupině bude přibližně 25 dětí ve věku 8 - 9 let, obě projdou vstupní a výstupní diagnostikou (Test fonemické fluence, Test cesty, část A). Experimentální skupina projde psychomotorickým intervenčním programem (12 týdnů), který bude zařazen v rámci hodin tělesné výchovy. Po aplikaci experimentu, projdou obě skupiny testováním.
Seznam doporučené literatury
Adamirova, J. Základy psychomotoriky. 2. vyd. Praha: ČASPV, 2000. 68 s.
Adamirova, J. Hravá a zábavná výchova pohybem. Praha: ČASPV, 2003. 68 s.
Blahutková, M., Klenková, J., Zichová, D. Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-3627-7.
Dvořáková, H. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. 1.vyd. Praha: nakladatelství Portál,s.r.o., 2002. 137 s. ISBN 80-7178-693-4.
Herm, S. (1997). Psychomotorické hry: 92 her zaměřených na motorický rozvoj dětí v mateřské škole (Vyd. 2). Praha: Portál.
Hermová, S. Psychomotorické hry. 1.vyd. Praha: Portál, 1994.95s. ISBN 80-7178-139-8
Szábová, M. Cvičení pro rozvoj psychomotoriky. Praha: 1999. ISBN 80-7178-276-9
Šimanovský, Z., Mertin, V Hry pomáhají s problémy. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-408-7
Seznam doporučené literatury
Adamirova, J. Základy psychomotoriky. 2. vyd. Praha: ČASPV, 2000. 68 s.
Adamirova, J. Hravá a zábavná výchova pohybem. Praha: ČASPV, 2003. 68 s.
Blahutková, M., Klenková, J., Zichová, D. Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-3627-7.
Dvořáková, H. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. 1.vyd. Praha: nakladatelství Portál,s.r.o., 2002. 137 s. ISBN 80-7178-693-4.
Herm, S. (1997). Psychomotorické hry: 92 her zaměřených na motorický rozvoj dětí v mateřské škole (Vyd. 2). Praha: Portál.
Hermová, S. Psychomotorické hry. 1.vyd. Praha: Portál, 1994.95s. ISBN 80-7178-139-8
Szábová, M. Cvičení pro rozvoj psychomotoriky. Praha: 1999. ISBN 80-7178-276-9
Šimanovský, Z., Mertin, V Hry pomáhají s problémy. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-408-7