Diplomová práce se zabývá kvalitou života a diabetem mellitus ve spojitosti se vzděláváním dětí na základní škole. Jedná se o téma velice aktuální a v dnešní době rozšířené, neboť tato nemoc je stále a stále častější, a to i u dětí. Dá se říci, že se jedná o masové onemocnění, které přerůstá v globální zdravotní problém.
Diplomová práce se skládá z části teoretické a části praktické. Teoretická část obsahuje tři základní kapitoly. První kapitola pojednává o problematice kvality života, druhá kapitola již popisuje samotnou nemoc diabetes mellitus a třetí kapitola se zabývá tématem vzdělávání dětí a dospívajících s diabetem 1. typu. Praktická část bude založena primárně na dotazníkovém šetření, které bude provedeno mezi 80-100 respondenty ve věku 15-18 let, kteří mají diabetes mellitus 1. typu. Výsledky budou zpracovány do přehledných tabulek a grafů a budou komparovány s výsledky, které byly zjištěny u stejné skupiny dětí před 10 lety.
Cílem práce je analyzovat problematiku diabetes mellitus prvního typu v kontextu s kvalitou života dětí v rámci vzdělávání na základní škole. V praktické části práce porovnává longitudinální změny v kvalitě života dospívajících s diagnózou diabetes mellitus 1. typu. Data sebraná prostřednictvím on-line dotazníku, založeného na standardizovaných výzkumných nástrojích ComQoL-S5 a WHOQoL-100, jsou statisticky zpracována.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the quality of life and diabetes mellitus in connection with the education of children at primary school. This is a very actual and widespread topic today, as the disease is becoming more and more common, even for child. It can be said that it is a mass disease that grows into a global health problem.
The thesis consists of theoretical and practical part. The theoretical part contains three fundamental chapters. The first chapter is focused on the quality of life, the second chapter already describes the disease itself diabetes mellitus and the third chapter is focused on the topic of education of children and adolescents with type 1 diabetes. The practical part will be based primarily on a questionnaire survey, which will be conducted among 80-100 respondents aged 15-18 years who have type 1 diabetes mellitus. The results will be processed into well-arranged tables and graphs and will be compared with the results found in the same group of children 10 years ago.
The aim of this thesis is to analyze the issue of type 1 diabetes mellitus in the context of the quality of life of children in primary school education. The practical part compares longitudinal changes in the quality of life of adolescents with the diagnosis of type 1 diabetes mellitus. The data collected using an on-line questionnaire based on the standardized research tools ComQoL-S5 and WHOQoL-100 are statistically processed.
Klíčová slova
Diabetes, kvalita života, rodič, škola, učitel
Klíčová slova v angličtině
Diabetes, quality of life, parent, school, teacher
Rozsah průvodní práce
81 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá kvalitou života a diabetem mellitus ve spojitosti se vzděláváním dětí na základní škole. Jedná se o téma velice aktuální a v dnešní době rozšířené, neboť tato nemoc je stále a stále častější, a to i u dětí. Dá se říci, že se jedná o masové onemocnění, které přerůstá v globální zdravotní problém.
Diplomová práce se skládá z části teoretické a části praktické. Teoretická část obsahuje tři základní kapitoly. První kapitola pojednává o problematice kvality života, druhá kapitola již popisuje samotnou nemoc diabetes mellitus a třetí kapitola se zabývá tématem vzdělávání dětí a dospívajících s diabetem 1. typu. Praktická část bude založena primárně na dotazníkovém šetření, které bude provedeno mezi 80-100 respondenty ve věku 15-18 let, kteří mají diabetes mellitus 1. typu. Výsledky budou zpracovány do přehledných tabulek a grafů a budou komparovány s výsledky, které byly zjištěny u stejné skupiny dětí před 10 lety.
Cílem práce je analyzovat problematiku diabetes mellitus prvního typu v kontextu s kvalitou života dětí v rámci vzdělávání na základní škole. V praktické části práce porovnává longitudinální změny v kvalitě života dospívajících s diagnózou diabetes mellitus 1. typu. Data sebraná prostřednictvím on-line dotazníku, založeného na standardizovaných výzkumných nástrojích ComQoL-S5 a WHOQoL-100, jsou statisticky zpracována.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the quality of life and diabetes mellitus in connection with the education of children at primary school. This is a very actual and widespread topic today, as the disease is becoming more and more common, even for child. It can be said that it is a mass disease that grows into a global health problem.
The thesis consists of theoretical and practical part. The theoretical part contains three fundamental chapters. The first chapter is focused on the quality of life, the second chapter already describes the disease itself diabetes mellitus and the third chapter is focused on the topic of education of children and adolescents with type 1 diabetes. The practical part will be based primarily on a questionnaire survey, which will be conducted among 80-100 respondents aged 15-18 years who have type 1 diabetes mellitus. The results will be processed into well-arranged tables and graphs and will be compared with the results found in the same group of children 10 years ago.
The aim of this thesis is to analyze the issue of type 1 diabetes mellitus in the context of the quality of life of children in primary school education. The practical part compares longitudinal changes in the quality of life of adolescents with the diagnosis of type 1 diabetes mellitus. The data collected using an on-line questionnaire based on the standardized research tools ComQoL-S5 and WHOQoL-100 are statistically processed.
Klíčová slova
Diabetes, kvalita života, rodič, škola, učitel
Klíčová slova v angličtině
Diabetes, quality of life, parent, school, teacher
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky zaměřená na subjektivní a objektivní aspekty kvality života populace se zdravotním znevýhodněním.
2. Formulace výzkumného problému, výzkumných otázek, cílů výzkumu a výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Výběr výzkumného vzorku. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 80-100 mladistvých ve věku 15-18 let s diagnostikovanou diabetes mellitus I. typu. Referenčním vzorkem pak bude 80 respondentů s diagnózou diabetes mellitus I. typu, u kterých proběhl zcela analogický výzkum kvality života před 10 lety.
4. Úprava výzkumných nástrojů - ke zjištění vybraných subjektivních a objektivních aspektů kvality života bude použita upravená verze standardizovaného dotazníku ComQOL-S5.
5. Provedení předvýzkumu a případně následná optimalizace použitých výzkumných nástrojů.
6. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené zejména na speciálně-pedagogické a volnočasové aspekty kvality života mládeže s chronickým onemocněním (diabetes mellitus I. typu), v porovnání s analogickými aspekty kvality života mládeže před 10 lety. Studie bude zaměřená na porovnání longitudinálních změn v kvalitě života mládeže.
7. Statistická analýza získaných dat pomocí induktivních metod (komparace dvou nezávislých výběrů dat).
8. Formulace výsledků, závěrů a doporučení pro praxi vyplývajících z provedené výzkumné studie ve vztahu k profilu absolventa studijního oboru.
9. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky zaměřená na subjektivní a objektivní aspekty kvality života populace se zdravotním znevýhodněním.
2. Formulace výzkumného problému, výzkumných otázek, cílů výzkumu a výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Výběr výzkumného vzorku. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 80-100 mladistvých ve věku 15-18 let s diagnostikovanou diabetes mellitus I. typu. Referenčním vzorkem pak bude 80 respondentů s diagnózou diabetes mellitus I. typu, u kterých proběhl zcela analogický výzkum kvality života před 10 lety.
4. Úprava výzkumných nástrojů - ke zjištění vybraných subjektivních a objektivních aspektů kvality života bude použita upravená verze standardizovaného dotazníku ComQOL-S5.
5. Provedení předvýzkumu a případně následná optimalizace použitých výzkumných nástrojů.
6. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené zejména na speciálně-pedagogické a volnočasové aspekty kvality života mládeže s chronickým onemocněním (diabetes mellitus I. typu), v porovnání s analogickými aspekty kvality života mládeže před 10 lety. Studie bude zaměřená na porovnání longitudinálních změn v kvalitě života mládeže.
7. Statistická analýza získaných dat pomocí induktivních metod (komparace dvou nezávislých výběrů dat).
8. Formulace výsledků, závěrů a doporučení pro praxi vyplývajících z provedené výzkumné studie ve vztahu k profilu absolventa studijního oboru.
9. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
1. ANDĚL, M., et al. Diabetes mellitus a další poruchy metabolismu. Praha: Galén, 2001. ISBN 80-7262-047-9.
2. BERGER, M., JÖRGENS, V., CHLUP, R. Léčba inzulínem v každodenním životě. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-45-9
3. FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. 205 s. ISBN 978-80-7387-014-0.
4. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
5. HAJER, M. (ed.) Kvalita života I. Ústí nad Labem: ÚZS UJEP, 2007. s. 192-199. ISBN978-80-7044-893-9.
6. HNILICOVÁ, H. et al. Kvalita života. Kostelec nad Černými lesy: IZPE, 2004. ISBN 80-86625-20-6.
7. HOGENOVÁ, A. Kvalita života a tělesnost. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0457-4.
8. HOLČÍK, J., ŽÁČEK, A., KOUPILOVÁ, I. Sociální lékařství. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-3954-X
9. KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0.
10. KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2.
11. MAREŠ, J., et al. Kvalita života u dětí a dospívajících I. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-65-9.
12. MAREŠ, J., et al. Kvalita života u dětí a dospívajících II. Brno: MSD, 2007. ISBN 978-80-7392-008-1.
13. PYŠNÝ, L., et al. Kvalita života II. Acta Universitatis Purkynianae, č. 141. Acta valetudinaria. Ústí nad Labem: UJEP, 2008, s. 52-61., ISBN 978-80-7414-045-7.
14. VAĎUROVÁ, H., MUHLPACHR, P. Kvalita života. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3754-7.
15. VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
Seznam doporučené literatury
1. ANDĚL, M., et al. Diabetes mellitus a další poruchy metabolismu. Praha: Galén, 2001. ISBN 80-7262-047-9.
2. BERGER, M., JÖRGENS, V., CHLUP, R. Léčba inzulínem v každodenním životě. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-45-9
3. FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. 205 s. ISBN 978-80-7387-014-0.
4. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
5. HAJER, M. (ed.) Kvalita života I. Ústí nad Labem: ÚZS UJEP, 2007. s. 192-199. ISBN978-80-7044-893-9.
6. HNILICOVÁ, H. et al. Kvalita života. Kostelec nad Černými lesy: IZPE, 2004. ISBN 80-86625-20-6.
7. HOGENOVÁ, A. Kvalita života a tělesnost. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0457-4.
8. HOLČÍK, J., ŽÁČEK, A., KOUPILOVÁ, I. Sociální lékařství. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-3954-X
9. KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0.
10. KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2.
11. MAREŠ, J., et al. Kvalita života u dětí a dospívajících I. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-65-9.
12. MAREŠ, J., et al. Kvalita života u dětí a dospívajících II. Brno: MSD, 2007. ISBN 978-80-7392-008-1.
13. PYŠNÝ, L., et al. Kvalita života II. Acta Universitatis Purkynianae, č. 141. Acta valetudinaria. Ústí nad Labem: UJEP, 2008, s. 52-61., ISBN 978-80-7414-045-7.
14. VAĎUROVÁ, H., MUHLPACHR, P. Kvalita života. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3754-7.
15. VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.