Diplomová práce je tematicky zaměřena na hodnocení vybraných aspektů inkluze v praxi mateřských škol. Teoretická část vychází z aktuálních poznatků v oblasti předškolního vzdělávání, platné školské legislativy a kurikulárních dokumentů, věnuje se vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole a využívání podpůrných opatření ve vztahu k těmto dětem. Empirická část se věnuje analýze předškolního vzdělávání v Ústeckém kraji a prezentuje kvantitativně orientované výzkumné šetření zacílené na hodnocení vlivu zkušeností pedagogů na jejich přístup k problematice vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřských školách. Výstupem práce je vymezení problémových oblastí, zhodnocení přínosu legislativních změn do pedagogické praxe ve vztahu k prosazování inkluze a formulace strukturovaných doporučení pro jejich naplňování.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the evaluation of selected aspects of inclusive education practices in kindergartens. The theoretical part is based on the current findings in the field of pre-school education,valid school legislation and curricular documents, it deals with the education of children with special educational needs in kindergartens, and the use of supportive measures relative to these children. The empirical part focuses on the analysis of pre-school education in the Ústí Region, and it presents quantitative research aiming to assess the influence of the experience of teachers on their approach to the issue of the education of children with special educational needs in kindergartens. The result (outcome) of this thesis is a determination (definition) of the problem areas, an evaluation of the benefit of legislative changes for teaching practice in relation to the implementation of inclusive education, and the formulation of structured suggestions for their successful accomplishment.
Klíčová slova
integrace, inkluze, předškolní vzdělávání, mateřská škola, dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrná opatření
Klíčová slova v angličtině
integration, inclusive education, pre-school education, kindergarten, child with special educational needs, supportive measures
Rozsah průvodní práce
104 s. (161 223 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je tematicky zaměřena na hodnocení vybraných aspektů inkluze v praxi mateřských škol. Teoretická část vychází z aktuálních poznatků v oblasti předškolního vzdělávání, platné školské legislativy a kurikulárních dokumentů, věnuje se vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole a využívání podpůrných opatření ve vztahu k těmto dětem. Empirická část se věnuje analýze předškolního vzdělávání v Ústeckém kraji a prezentuje kvantitativně orientované výzkumné šetření zacílené na hodnocení vlivu zkušeností pedagogů na jejich přístup k problematice vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřských školách. Výstupem práce je vymezení problémových oblastí, zhodnocení přínosu legislativních změn do pedagogické praxe ve vztahu k prosazování inkluze a formulace strukturovaných doporučení pro jejich naplňování.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the evaluation of selected aspects of inclusive education practices in kindergartens. The theoretical part is based on the current findings in the field of pre-school education,valid school legislation and curricular documents, it deals with the education of children with special educational needs in kindergartens, and the use of supportive measures relative to these children. The empirical part focuses on the analysis of pre-school education in the Ústí Region, and it presents quantitative research aiming to assess the influence of the experience of teachers on their approach to the issue of the education of children with special educational needs in kindergartens. The result (outcome) of this thesis is a determination (definition) of the problem areas, an evaluation of the benefit of legislative changes for teaching practice in relation to the implementation of inclusive education, and the formulation of structured suggestions for their successful accomplishment.
Klíčová slova
integrace, inkluze, předškolní vzdělávání, mateřská škola, dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrná opatření
Klíčová slova v angličtině
integration, inclusive education, pre-school education, kindergarten, child with special educational needs, supportive measures
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky zaměřena na hodnocení vybraných aspektů inkluze v praxi mateřských škol. Teoretická část bude vycházet z aktuálních poznatků v oblasti předškolního vzdělávání, platné školské legislativy, vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí nadaných a využívání podpůrných opatření ve vztahu k těmto dětem. Empirická část bude věnována prezentaci kvantitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na hodnocení vlivu zkušeností pedagogů na jejich přístup k dané problematice . Výstupem práce bude mimo jiné vymezení problémových oblastí, zhodnocení přínosu legislativních změn do pedagogické praxe ve vztahu k prosazování inkluze a formulace strukturovaných doporučení pro jejich naplňování.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky zaměřena na hodnocení vybraných aspektů inkluze v praxi mateřských škol. Teoretická část bude vycházet z aktuálních poznatků v oblasti předškolního vzdělávání, platné školské legislativy, vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí nadaných a využívání podpůrných opatření ve vztahu k těmto dětem. Empirická část bude věnována prezentaci kvantitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na hodnocení vlivu zkušeností pedagogů na jejich přístup k dané problematice . Výstupem práce bude mimo jiné vymezení problémových oblastí, zhodnocení přínosu legislativních změn do pedagogické praxe ve vztahu k prosazování inkluze a formulace strukturovaných doporučení pro jejich naplňování.
Seznam doporučené literatury
1. BOOTH, Tony a Mel AINSCOW. Ukazatel inkluze: Rozvoj učení a zapojení ve školách. Praha: Rytmus o. s., 2007. ISBN 80-903598-5-X.
2. FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
3. HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
4. SYSLOVÁ, Z. a kol., Jak úspěšně řídit mateřskou školu. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-747-8859-8.
5. KREJČOVÁ, Věra, Jana KARGEROVÁ a Zora SYSLOVÁ. Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
6. Zákon č. 561/2004 Sb.,o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
7. Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání
8. Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Seznam doporučené literatury
1. BOOTH, Tony a Mel AINSCOW. Ukazatel inkluze: Rozvoj učení a zapojení ve školách. Praha: Rytmus o. s., 2007. ISBN 80-903598-5-X.
2. FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
3. HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
4. SYSLOVÁ, Z. a kol., Jak úspěšně řídit mateřskou školu. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-747-8859-8.
5. KREJČOVÁ, Věra, Jana KARGEROVÁ a Zora SYSLOVÁ. Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
6. Zákon č. 561/2004 Sb.,o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
7. Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání
8. Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami