Diplomová práce se zabývá využitím průřezových témat při výuce českého jazyka na druhém stupni waldorfské školy. Teoretická část práce se věnuje waldorfskému školství. Popisuje jeho specifika a historii. Dále jsou zde představena jednotlivá průřezová témata. V praktické části jsou pak vytvořeny modelové hodiny, které mají za úkol zahrnout průřezová témata do výuky českého jazyka na vybrané waldorfské škole. Tyto hodiny jsou pomocí dotazníku zhodnoceny zkušenými waldorfskými pedagogy. Na základě tohoto dotazníku jsou pak upraveny a realizovány ve vybrané škole.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the usage of cross-curricular topics during the teaching of Czech language at a waldorf secondary school. It describes it's specifics and history. Each one of the cross-curricular topics is also introduced and described. Model lessons are then created in the practical part of the thesis, which are supposed to include the cross-curricular topics in the teaching of Czech language at a chosen waldorf school. These lessons were evaluated through a questionnaire by experienced waldorf pedagogues. The lessons are then edited and implemented in the chosen school based on the answers from this questionnaire.
Klíčová slova
Český jazyk, waldorfská pedagogika, průřezová témata, tvůrčí psaní, didaktika
Diplomová práce se zabývá využitím průřezových témat při výuce českého jazyka na druhém stupni waldorfské školy. Teoretická část práce se věnuje waldorfskému školství. Popisuje jeho specifika a historii. Dále jsou zde představena jednotlivá průřezová témata. V praktické části jsou pak vytvořeny modelové hodiny, které mají za úkol zahrnout průřezová témata do výuky českého jazyka na vybrané waldorfské škole. Tyto hodiny jsou pomocí dotazníku zhodnoceny zkušenými waldorfskými pedagogy. Na základě tohoto dotazníku jsou pak upraveny a realizovány ve vybrané škole.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the usage of cross-curricular topics during the teaching of Czech language at a waldorf secondary school. It describes it's specifics and history. Each one of the cross-curricular topics is also introduced and described. Model lessons are then created in the practical part of the thesis, which are supposed to include the cross-curricular topics in the teaching of Czech language at a chosen waldorf school. These lessons were evaluated through a questionnaire by experienced waldorf pedagogues. The lessons are then edited and implemented in the chosen school based on the answers from this questionnaire.
Klíčová slova
Český jazyk, waldorfská pedagogika, průřezová témata, tvůrčí psaní, didaktika
Prostudování odborné literatury k problematice waldorfské pedagogiky.
Studium literatury ke tvorbě ŠVP.
Stylizace příslušné části ŠPV Svobodné základní školy, o. p. s. ve vzdělávací oboru Český jazyk a literatura.
Prostudování metodik a didaktik oboru a vytvoření výukových materiálů pro realizaci průřezových témat na waldorfské škole.
Hodnocení výukových materiálů mentorem nebo didaktikem, eventuální úprava příslušných pomůcek a textů na základě odborného doporučení.
Zásady pro vypracování
Prostudování odborné literatury k problematice waldorfské pedagogiky.
Studium literatury ke tvorbě ŠVP.
Stylizace příslušné části ŠPV Svobodné základní školy, o. p. s. ve vzdělávací oboru Český jazyk a literatura.
Prostudování metodik a didaktik oboru a vytvoření výukových materiálů pro realizaci průřezových témat na waldorfské škole.
Hodnocení výukových materiálů mentorem nebo didaktikem, eventuální úprava příslušných pomůcek a textů na základě odborného doporučení.
Seznam doporučené literatury
Robert Čapek: Moderní didaktika (Praha: Grafa 2015)
Robert Čapek: Líný učitel (Praha: Raabe 2017)
Eva Beránková: Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla (Plzeň: Fraus 2002)
Ondřej Hník: Didaktika literatury (Praha: Karolinum 2014)
Václav Víška: Vybrané aktivizující metody výuky v hodinách českého jazyka na ZŠ (Hradec Králové: Gaudeamus 2009)
Tobias Richter: Vzdělávací plán pro 1. až 12. ročník waldorfské školy (Praha: Asociace waldorfských škol 2013)
Vít Ronofský: Anthroposofické pojetí světa a člověka jako základní východisko waldorfské pedagogiky (Hranice: Fabula 2011)
Seznam doporučené literatury
Robert Čapek: Moderní didaktika (Praha: Grafa 2015)
Robert Čapek: Líný učitel (Praha: Raabe 2017)
Eva Beránková: Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla (Plzeň: Fraus 2002)
Ondřej Hník: Didaktika literatury (Praha: Karolinum 2014)
Václav Víška: Vybrané aktivizující metody výuky v hodinách českého jazyka na ZŠ (Hradec Králové: Gaudeamus 2009)
Tobias Richter: Vzdělávací plán pro 1. až 12. ročník waldorfské školy (Praha: Asociace waldorfských škol 2013)
Vít Ronofský: Anthroposofické pojetí světa a člověka jako základní východisko waldorfské pedagogiky (Hranice: Fabula 2011)