Práce se zaměří na kvalitu výslovnosti a její testování u španělských mluvčí angličtiny. Teoretická část bude věnována fonetice angličtiny a španělštiny. Komparativní metodou budou pojednány zvukové systémy obou jazyků a to na úrovni segmentální. Student se zaměří na zvukový profil španělské angličtiny, která bude zkoumána v části praktické. Na základě zvukových nahrávek bude provedena analýza produkce jednotlivých mluvčích. Získaná data budou kvalitativně a dále kvantitativně interpretována.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the analysis of the pronunciation quality of the English language in the speech of native Spanish speakers. The theoretical part will be focused on the English and Spanish phonology. Their sound systems will be compared from the point of segmental phonology. The author focuses on the sound profile of Spanish English, which is explored in the practical part. Based on the sound recordings, there is an analysis of each speaker's production. The received data is qualitatively and then quantitatively interpreted.
Klíčová slova
lingvistika, fonetika, anglický jazyk, španělský jazyk, samohlásky, souhlásky
Klíčová slova v angličtině
linguistics, phonetics, English language, Spanish language, vowels, consonants
Rozsah průvodní práce
60 s. (98 807 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Práce se zaměří na kvalitu výslovnosti a její testování u španělských mluvčí angličtiny. Teoretická část bude věnována fonetice angličtiny a španělštiny. Komparativní metodou budou pojednány zvukové systémy obou jazyků a to na úrovni segmentální. Student se zaměří na zvukový profil španělské angličtiny, která bude zkoumána v části praktické. Na základě zvukových nahrávek bude provedena analýza produkce jednotlivých mluvčích. Získaná data budou kvalitativně a dále kvantitativně interpretována.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the analysis of the pronunciation quality of the English language in the speech of native Spanish speakers. The theoretical part will be focused on the English and Spanish phonology. Their sound systems will be compared from the point of segmental phonology. The author focuses on the sound profile of Spanish English, which is explored in the practical part. Based on the sound recordings, there is an analysis of each speaker's production. The received data is qualitatively and then quantitatively interpreted.
Klíčová slova
lingvistika, fonetika, anglický jazyk, španělský jazyk, samohlásky, souhlásky
Klíčová slova v angličtině
linguistics, phonetics, English language, Spanish language, vowels, consonants
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na kvalitu výslovnosti a její testování u španělských mluvčí angličtiny. Teoretická část bude věnována fonetice angličtiny a španělštiny. Komparativní metodou budou pojednány zvukové prvky obou jazyků a to od segmentálních prvků po úroveň suprasegmentální. Student se zaměří na zvukový profil španělské angličtiny, která bude zkoumána v části praktické. Na základě zvukových nahrávek bude provedena analýza produkce jednotlivých mluvčí. Získaná data budou kvalitativně a dále kvantitativně interpretována.
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na kvalitu výslovnosti a její testování u španělských mluvčí angličtiny. Teoretická část bude věnována fonetice angličtiny a španělštiny. Komparativní metodou budou pojednány zvukové prvky obou jazyků a to od segmentálních prvků po úroveň suprasegmentální. Student se zaměří na zvukový profil španělské angličtiny, která bude zkoumána v části praktické. Na základě zvukových nahrávek bude provedena analýza produkce jednotlivých mluvčí. Získaná data budou kvalitativně a dále kvantitativně interpretována.
Seznam doporučené literatury
Bowerman, Sean. (2009). Peter Roach's English phonetics and phonology: a practical course (3rd edition) by Peter Roach. Southern African Linguistics and Applied Language Studies. 20. 349-350. 10.2989/16073610209486321.
Carr, Phillip. (2012). English Phonetics and Phonology: An Introduction (2nd edition) by John Wiley & Sons, 2012. ISBN 1405134542, 9781405134545
Celce-Murcia, Marianne, Donna Brinton, and Janet M. Goodwin. Teaching Pronunciation: A Reference for Teachers of English to Speakers of Other Languages. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. Print.
Salcedo, Claudia S.. "THE PHONOLOGICAL SYSTEM OF SPANISH." Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas [Online], 5.1 (2010): P. 195-209. Web. 23 Jul. 2019
Gutierrez Diez, F. (1). THE ACQUISITION OF ENGLISH SYLLABLE TIMING BY NATIVE SPANISH SPEAKERS LEARNERS OF ENGLISH. AN EMPIRICAL STUDY'. International Journal of English Studies, 1(1), 93-113. Retrieved from https://revistas.um.es/ijes/article/view/47631
Flege, James Emil, and Ocke-Schwen Bohn. "An instrumental study of vowel reduction and stress placement in Spanish-accented English." Studies in second language acquisition 11.1 (1989): 35-62.
Flege, James & Wayland, Ratree. (2019). The role of input in native Spanish Late learners' production and perception of English phonetic segments.
Flege, J. E. (1991). The Interlingual Identification of Spanish and English Vowels: Orthographic Evidence. The Quarterly Journal of Experimental Psychology Section A, 43(3), 701-731. https://doi.org/10.1080/14640749108400993
Seznam doporučené literatury
Bowerman, Sean. (2009). Peter Roach's English phonetics and phonology: a practical course (3rd edition) by Peter Roach. Southern African Linguistics and Applied Language Studies. 20. 349-350. 10.2989/16073610209486321.
Carr, Phillip. (2012). English Phonetics and Phonology: An Introduction (2nd edition) by John Wiley & Sons, 2012. ISBN 1405134542, 9781405134545
Celce-Murcia, Marianne, Donna Brinton, and Janet M. Goodwin. Teaching Pronunciation: A Reference for Teachers of English to Speakers of Other Languages. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. Print.
Salcedo, Claudia S.. "THE PHONOLOGICAL SYSTEM OF SPANISH." Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas [Online], 5.1 (2010): P. 195-209. Web. 23 Jul. 2019
Gutierrez Diez, F. (1). THE ACQUISITION OF ENGLISH SYLLABLE TIMING BY NATIVE SPANISH SPEAKERS LEARNERS OF ENGLISH. AN EMPIRICAL STUDY'. International Journal of English Studies, 1(1), 93-113. Retrieved from https://revistas.um.es/ijes/article/view/47631
Flege, James Emil, and Ocke-Schwen Bohn. "An instrumental study of vowel reduction and stress placement in Spanish-accented English." Studies in second language acquisition 11.1 (1989): 35-62.
Flege, James & Wayland, Ratree. (2019). The role of input in native Spanish Late learners' production and perception of English phonetic segments.
Flege, J. E. (1991). The Interlingual Identification of Spanish and English Vowels: Orthographic Evidence. The Quarterly Journal of Experimental Psychology Section A, 43(3), 701-731. https://doi.org/10.1080/14640749108400993