Tato bakalářská práce s názvem Rizikové chování žáků 1. stupně vybrané ZŠ v Ústí nad Labem a možnosti jeho prevence je zaměřena na popis projevů rizikového chování u žáků 1. stupně ZŠ Ústí nad Labem, Hlavní 193. Obsah práce je zaměřen na popis situace na dané škole. V teoretické části jsme se zaměřili na tři hlavní kapitoly, které jsou stěžejní pro tuto práci. V první kapitole charakterizujeme, kdo jsou žáci 1. stupně z hlediska vývojové psychologie. Ve druhé kapitole podrobněji rozebíráme vybrané formy rizikového chování - záškoláctví, šikana, agrese, zneužívání návykových látek, lhaní, vandalismus, krádeže. Třetí kapitola je zaměřena na prevenci tohoto chování, formy prevence, podrobněji pak na prevenci primární.
Praktická část je zaměřená na popis projevů rizikového chování žáků 1. stupně vybrané základní školy v Ústí nad Labem a způsoby jeho prevence. Výzkumné šetření probíhalo na Základní škole v Ústí nad Labem, Hlavní 193. Cílem bylo zjistit situaci na dané ZŠ a následně ji podrobně popsat. Výzkum probíhal ve dvou etapách. V první fázi jsme rozdali všem třídním učitelům prvního stupně dotazníky zaměřené na vybrané formy rizikového chování. Ve druhé fázi výzkumu jsme realizovali interview zaměřená na vybrané formy rizikového chování a jeho prevenci. Ze závěrů bakalářské práce jsme se vyvodili několik doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis entitled The risk behaviour of the primary school pupils and the means of its prevention is focused on the description of the manifestations of risk behavior of primary school pupils in Ústí nad Labem, Hlavní 193. The content of the work is focused on the description of the situation at the school. The theoretical part is focused on three main chapters, which are fundamental for this work. In the first chapter we describe who are the pupils of 1. degree from the point of view of developmental psychology. In the second chapter more closely examines selected forms of risk behaviour - truancy, bullying, aggression, substance abuse, lying, vandalism, theft. The third chapter is focused on the prevention of this behavior, forms of prevention, in more detail then on the prevention of primary.
The practical part is focused on the description of the manifestations of risk behavior primary school pupils of the selected primary school in Ústí nad Labem and means of its prevention. The survey was conducted at the primary school in Ústí nad Labem, Hlavní 193. The aim was to find out the situation at the primary school and subsequently describe in detail. The research was conducted in two stages. In the first stage, we handed out all the class teachers of the first grade questionnaires focusing on selected forms of risk behaviour. In the second stage of the research, we implemented an interview targeting at selected forms of risky behavior and its prevention. From the conclusions of the thesis, we draw some recommendations for practice.
Klíčová slova
Mladší školní věk, rizikové chování, záškoláctví, šikana, agrese, zneužívání návykových látek, lhaní, vandalismus, krádeže, prevence, primární prevence.
Tato bakalářská práce s názvem Rizikové chování žáků 1. stupně vybrané ZŠ v Ústí nad Labem a možnosti jeho prevence je zaměřena na popis projevů rizikového chování u žáků 1. stupně ZŠ Ústí nad Labem, Hlavní 193. Obsah práce je zaměřen na popis situace na dané škole. V teoretické části jsme se zaměřili na tři hlavní kapitoly, které jsou stěžejní pro tuto práci. V první kapitole charakterizujeme, kdo jsou žáci 1. stupně z hlediska vývojové psychologie. Ve druhé kapitole podrobněji rozebíráme vybrané formy rizikového chování - záškoláctví, šikana, agrese, zneužívání návykových látek, lhaní, vandalismus, krádeže. Třetí kapitola je zaměřena na prevenci tohoto chování, formy prevence, podrobněji pak na prevenci primární.
Praktická část je zaměřená na popis projevů rizikového chování žáků 1. stupně vybrané základní školy v Ústí nad Labem a způsoby jeho prevence. Výzkumné šetření probíhalo na Základní škole v Ústí nad Labem, Hlavní 193. Cílem bylo zjistit situaci na dané ZŠ a následně ji podrobně popsat. Výzkum probíhal ve dvou etapách. V první fázi jsme rozdali všem třídním učitelům prvního stupně dotazníky zaměřené na vybrané formy rizikového chování. Ve druhé fázi výzkumu jsme realizovali interview zaměřená na vybrané formy rizikového chování a jeho prevenci. Ze závěrů bakalářské práce jsme se vyvodili několik doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis entitled The risk behaviour of the primary school pupils and the means of its prevention is focused on the description of the manifestations of risk behavior of primary school pupils in Ústí nad Labem, Hlavní 193. The content of the work is focused on the description of the situation at the school. The theoretical part is focused on three main chapters, which are fundamental for this work. In the first chapter we describe who are the pupils of 1. degree from the point of view of developmental psychology. In the second chapter more closely examines selected forms of risk behaviour - truancy, bullying, aggression, substance abuse, lying, vandalism, theft. The third chapter is focused on the prevention of this behavior, forms of prevention, in more detail then on the prevention of primary.
The practical part is focused on the description of the manifestations of risk behavior primary school pupils of the selected primary school in Ústí nad Labem and means of its prevention. The survey was conducted at the primary school in Ústí nad Labem, Hlavní 193. The aim was to find out the situation at the primary school and subsequently describe in detail. The research was conducted in two stages. In the first stage, we handed out all the class teachers of the first grade questionnaires focusing on selected forms of risk behaviour. In the second stage of the research, we implemented an interview targeting at selected forms of risky behavior and its prevention. From the conclusions of the thesis, we draw some recommendations for practice.
Klíčová slova
Mladší školní věk, rizikové chování, záškoláctví, šikana, agrese, zneužívání návykových látek, lhaní, vandalismus, krádeže, prevence, primární prevence.
1. Literární rešerše studované problematiky s ohledem na rizikové chování u žáků 1. stupně ZŠ a možnosti jeho prevence.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek budou tvořit třídní učitelé žáků 1. stupně ZŠ Ústí nad Labem, Hlavní 193.
4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude dotazník pro třídní učitele žáků 1. stupně týkající se rizikového chování jejich žáků, bude charakterizován minimální preventivní program školy a poté budou probíhat rozhovory s TU ohledně řešení rizikového chování žáků.
5. Předvýzkum, který bude zaměřen na ověření srozumitelnosti použitého výzkumného nástroje eventuálně na jeho úpravu.
6. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na zjištění rizikového chování žáků a možnosti jeho prevence.
7. Zpracování a digitalizace dat.
9. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru.
10. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky s ohledem na rizikové chování u žáků 1. stupně ZŠ a možnosti jeho prevence.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek budou tvořit třídní učitelé žáků 1. stupně ZŠ Ústí nad Labem, Hlavní 193.
4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude dotazník pro třídní učitele žáků 1. stupně týkající se rizikového chování jejich žáků, bude charakterizován minimální preventivní program školy a poté budou probíhat rozhovory s TU ohledně řešení rizikového chování žáků.
5. Předvýzkum, který bude zaměřen na ověření srozumitelnosti použitého výzkumného nástroje eventuálně na jeho úpravu.
6. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na zjištění rizikového chování žáků a možnosti jeho prevence.
7. Zpracování a digitalizace dat.
9. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru.
10. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
1. CIKLOVÁ, Kateřina. Rizikové chování ve škole s vazbou na legislativní úpravu: rádce školního metodika prevence. 2. vydání. Ostrava: EconomPress, 2016. ISBN 978-80-905065-9-6.
2. FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
3. FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální.. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
4. HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3704-1.
5. PEŠATOVÁ, Ilona. Sociálně patologické jevy u dětí školního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-291-3.
6. PEŠATOVÁ, I. Vybrané kapitoly z etopedie. Liberec: TU, 2006. ISBN 80-7372-087-6.
7. SKOPAL, Ondřej, Martin DOLEJŠ a Jaroslava SUCHÁ. Vybrané osobnostní rysy a rizikové formy chování u českých žáků a žákyň. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4223-5.
8. VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4.
9. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005 ISBN 80-246-0956-8.
10. VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: MU, 2008. ISBN 978-80-210-4573-6.
Seznam doporučené literatury
1. CIKLOVÁ, Kateřina. Rizikové chování ve škole s vazbou na legislativní úpravu: rádce školního metodika prevence. 2. vydání. Ostrava: EconomPress, 2016. ISBN 978-80-905065-9-6.
2. FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
3. FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální.. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
4. HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3704-1.
5. PEŠATOVÁ, Ilona. Sociálně patologické jevy u dětí školního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-291-3.
6. PEŠATOVÁ, I. Vybrané kapitoly z etopedie. Liberec: TU, 2006. ISBN 80-7372-087-6.
7. SKOPAL, Ondřej, Martin DOLEJŠ a Jaroslava SUCHÁ. Vybrané osobnostní rysy a rizikové formy chování u českých žáků a žákyň. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4223-5.
8. VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4.
9. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005 ISBN 80-246-0956-8.
10. VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: MU, 2008. ISBN 978-80-210-4573-6.