Cílem práce je badatelsky orientované vyučování, které je realizováno na základě pokusů. Tyto pokusy jsou aplikovány v pátém ročníku základní školy, přičemž žáci se na těchto pokusem aktivně účastní. Závěrem každého pokusu je poté vytvoření tzv. myšlenkových map. Žáci si tak upevňují klíčové kompetence a učí se jejich praktickému využití. Pokusy probíhají za účasti nezávislého pozorovatele, který jejich výkon hodnotí. Evaluaci hodiny provádějí i samotní žáci pomocí dotazníků. Výsledky pozorování jsou zaznamenávány do grafů. Fotodokumentace k práci je k dispozici v příloze.
Anotace v angličtině
The main goal of this thesis is inquiry based science education which is implemented through experiments. These experiments are aplicated in fifth year of elementary school while the pupils are actively included in the experiments. Conclusion of each experiment is then making of so called thought map. Pupils are establishing key competences and learn their practical use. The experiments take place in presence of independent observer whu evaluates their performance. Evaluation of the class is also done by the pupils by questionnaires. Results of observations are recorded in graphs. Photodocumentation of the work is available in attachement.
Klíčová slova
Badatelsky orientované vyučování, myšlenkové mapy, sociální znevýhodnění
Klíčová slova v angličtině
Inquiry based science education , mind maps, social disadvantage
Rozsah průvodní práce
80 852 znaků, 20 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je badatelsky orientované vyučování, které je realizováno na základě pokusů. Tyto pokusy jsou aplikovány v pátém ročníku základní školy, přičemž žáci se na těchto pokusem aktivně účastní. Závěrem každého pokusu je poté vytvoření tzv. myšlenkových map. Žáci si tak upevňují klíčové kompetence a učí se jejich praktickému využití. Pokusy probíhají za účasti nezávislého pozorovatele, který jejich výkon hodnotí. Evaluaci hodiny provádějí i samotní žáci pomocí dotazníků. Výsledky pozorování jsou zaznamenávány do grafů. Fotodokumentace k práci je k dispozici v příloze.
Anotace v angličtině
The main goal of this thesis is inquiry based science education which is implemented through experiments. These experiments are aplicated in fifth year of elementary school while the pupils are actively included in the experiments. Conclusion of each experiment is then making of so called thought map. Pupils are establishing key competences and learn their practical use. The experiments take place in presence of independent observer whu evaluates their performance. Evaluation of the class is also done by the pupils by questionnaires. Results of observations are recorded in graphs. Photodocumentation of the work is available in attachement.
Klíčová slova
Badatelsky orientované vyučování, myšlenkové mapy, sociální znevýhodnění
Klíčová slova v angličtině
Inquiry based science education , mind maps, social disadvantage
Zásady pro vypracování
Bude provedena rešerše odborné literatury z oblasti didaktiky, psychologie a přírodních věd s ohledem na zvolené téma.
V úvodu práce bude specifikován Školní vzdělávací program a s ním spojená anamnéza školy. Nadále pak problematika vzdělávání žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí.
Teoretická část práce se bude zabývat badatelsky orientovaným vyučováním jako vyučovací metodou, s čímž souvisí rozvoj kritického myšlení, spolupráce ve třídě, čtyři badatelské kroky a s tím spojené aktivizující metody a styly výuky. Práce se bude dále věnovat vlivu myšlenkových map na vnímání, pochopení a následné využití probíraného tématu v praxi. Součástí diplomové práce bude i analýza osobnosti učitele a žáka ve spojitosti s kompetencemi a motivací k výuce a pochopení dané látky.
Praktická část práce se bude zabývat konkrétními fyzikálními pokusy, jejich rozborem, popisem a vyhodnocením praktických listů.
Výzkumná část diplomové práce se bude věnovat pojmovému mapování, pozorování a analýze prací.
Zásady pro vypracování
Bude provedena rešerše odborné literatury z oblasti didaktiky, psychologie a přírodních věd s ohledem na zvolené téma.
V úvodu práce bude specifikován Školní vzdělávací program a s ním spojená anamnéza školy. Nadále pak problematika vzdělávání žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí.
Teoretická část práce se bude zabývat badatelsky orientovaným vyučováním jako vyučovací metodou, s čímž souvisí rozvoj kritického myšlení, spolupráce ve třídě, čtyři badatelské kroky a s tím spojené aktivizující metody a styly výuky. Práce se bude dále věnovat vlivu myšlenkových map na vnímání, pochopení a následné využití probíraného tématu v praxi. Součástí diplomové práce bude i analýza osobnosti učitele a žáka ve spojitosti s kompetencemi a motivací k výuce a pochopení dané látky.
Praktická část práce se bude zabývat konkrétními fyzikálními pokusy, jejich rozborem, popisem a vyhodnocením praktických listů.
Výzkumná část diplomové práce se bude věnovat pojmovému mapování, pozorování a analýze prací.
Seznam doporučené literatury
BUZAN, T. Myšlenkové mapy pro děti. Brno: BizBooks, 2014. ISBN 978-80-265-0263-0.
KOLEKTIV AUTORŮ. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. Plzeň: 2011. ISBN 978-80-261-0053-9.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.
LORBEER, G. C., NELSONOVÁ, L. W. Fyzikální pokusy pro děti. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-181-9.
PUMPR, V., JANOUŠKOVÁ, S., KUDRNA, T. Na stopě záhad. Praha: Eduko, 2015. ISBN 978-80-88057-14-7
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. A KOLEKTIV. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-512-2.
TÝM PROJEKTU BADATELÉ.CZ. Průvodce pro učitele badatelsky orientovaným vyučováním. Praha: sdružení TERESA, 2013. ISBN 978-80-87905-02-9.
Seznam doporučené literatury
BUZAN, T. Myšlenkové mapy pro děti. Brno: BizBooks, 2014. ISBN 978-80-265-0263-0.
KOLEKTIV AUTORŮ. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. Plzeň: 2011. ISBN 978-80-261-0053-9.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.
LORBEER, G. C., NELSONOVÁ, L. W. Fyzikální pokusy pro děti. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-181-9.
PUMPR, V., JANOUŠKOVÁ, S., KUDRNA, T. Na stopě záhad. Praha: Eduko, 2015. ISBN 978-80-88057-14-7
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. A KOLEKTIV. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-512-2.
TÝM PROJEKTU BADATELÉ.CZ. Průvodce pro učitele badatelsky orientovaným vyučováním. Praha: sdružení TERESA, 2013. ISBN 978-80-87905-02-9.