Cílem této práce je zmapovat a současně přispět získanými informacemi k objasnění problematiky zdravého životního stylu u studentů středních škol v Ústeckém kraji. Teoretická část této práce je členěna hned na několik kapitol, které se postupně zabývají jednotlivými faktory životního stylu studentů, jako je pohybová aktivita a inaktivita, stravovací návyky a užívání vybraných návykových látek. V praktické části dále za pomocí dotazníků zjišťujeme celkové dodržování jednotlivých faktorů zdravého životního stylu u studentů. Našeho výzkumu se zúčastnilo celkem 103 studentů středních škol, konkrétně 67 chlapců a 36 dívek.
Z celkového počtu vykazuje všechny námi sledované aspekty zdravého životního stylu přibližně pětina studentů. Alespoň dva námi sledované faktory vykazuje téměř 41 % respondentů a pouze jeden z faktorů zhruba čtvrtina z celkového počtu. Problematických se jeví 13,5 % respondentů, kteří nevykazují žádný z námi sledovaných faktorů zdravého životního stylu. Překvapující je, že nejvíce problematickou oblastí je pohybová aktivita, zde ji dodržuje jen 38 % studentů. Z výsledků dále vyplývá, že pravidelnou konzumaci všech hlavních jídel během dne vykazuje 55 % respondentů. Dvě hlavní jídla pak konzumuje téměř 36 % respondentů. Zajímavostí je, že nejčastěji vynechávaným jídlem u studentů je snídaně.
Anotace v angličtině
The aim of this work is to map and at the same time contribute to the clarification of the issue of a healthy lifestyle for high school students in the Ústí nad Labem region. The theoretical part of this work is divided into several chapters, which gradually deal with individual factors of student's lifestyle, such as physical activity and inactivity, eating habits and use of selected addictive substances. In the practical part, we use the questionnaires to determine the overall compliance of individual factors of healthy lifestyle for students. A total of 103 high school students participated in our research, namely 67 boys and 36 girls.
Of the total number, about one fifth of all students report all aspects of our healthy lifestyle. Almost 41 % of respondents report at least two factors monitored by us, and only one of the factors accounts for about a quarter of the total. Of the total number, 13.5 % of respondents who do not show any of the healthy lifestyle factors monitored by us are problematic. It is surprising that the most problematic area is physical activity, where only 38 % of students observe it. The results also show that 55 % of respondents report regular consumption of all main meals during the day. Almost 36 % of respondents consume two main meals. Interestingly, breakfast is the most frequently missed meal among students.
Klíčová slova
Pohybová aktivita, životní styl, rodina, stravovací režim, návykové látky
Cílem této práce je zmapovat a současně přispět získanými informacemi k objasnění problematiky zdravého životního stylu u studentů středních škol v Ústeckém kraji. Teoretická část této práce je členěna hned na několik kapitol, které se postupně zabývají jednotlivými faktory životního stylu studentů, jako je pohybová aktivita a inaktivita, stravovací návyky a užívání vybraných návykových látek. V praktické části dále za pomocí dotazníků zjišťujeme celkové dodržování jednotlivých faktorů zdravého životního stylu u studentů. Našeho výzkumu se zúčastnilo celkem 103 studentů středních škol, konkrétně 67 chlapců a 36 dívek.
Z celkového počtu vykazuje všechny námi sledované aspekty zdravého životního stylu přibližně pětina studentů. Alespoň dva námi sledované faktory vykazuje téměř 41 % respondentů a pouze jeden z faktorů zhruba čtvrtina z celkového počtu. Problematických se jeví 13,5 % respondentů, kteří nevykazují žádný z námi sledovaných faktorů zdravého životního stylu. Překvapující je, že nejvíce problematickou oblastí je pohybová aktivita, zde ji dodržuje jen 38 % studentů. Z výsledků dále vyplývá, že pravidelnou konzumaci všech hlavních jídel během dne vykazuje 55 % respondentů. Dvě hlavní jídla pak konzumuje téměř 36 % respondentů. Zajímavostí je, že nejčastěji vynechávaným jídlem u studentů je snídaně.
Anotace v angličtině
The aim of this work is to map and at the same time contribute to the clarification of the issue of a healthy lifestyle for high school students in the Ústí nad Labem region. The theoretical part of this work is divided into several chapters, which gradually deal with individual factors of student's lifestyle, such as physical activity and inactivity, eating habits and use of selected addictive substances. In the practical part, we use the questionnaires to determine the overall compliance of individual factors of healthy lifestyle for students. A total of 103 high school students participated in our research, namely 67 boys and 36 girls.
Of the total number, about one fifth of all students report all aspects of our healthy lifestyle. Almost 41 % of respondents report at least two factors monitored by us, and only one of the factors accounts for about a quarter of the total. Of the total number, 13.5 % of respondents who do not show any of the healthy lifestyle factors monitored by us are problematic. It is surprising that the most problematic area is physical activity, where only 38 % of students observe it. The results also show that 55 % of respondents report regular consumption of all main meals during the day. Almost 36 % of respondents consume two main meals. Interestingly, breakfast is the most frequently missed meal among students.
Klíčová slova
Pohybová aktivita, životní styl, rodina, stravovací režim, návykové látky
1) Provedení rešerše předchozích výzkumů na podobné téma
2) Zpracování teoretických východisek
3) Stanovení cíle, úkolů a hypotéz
4) Zadání dotazníkového šetření do škol
5) Vyhodnocení výsledků a vyslovení se ke stanoveným hypotézám
6) Doporučení do praxe
Zásady pro vypracování
1) Provedení rešerše předchozích výzkumů na podobné téma
2) Zpracování teoretických východisek
3) Stanovení cíle, úkolů a hypotéz
4) Zadání dotazníkového šetření do škol
5) Vyhodnocení výsledků a vyslovení se ke stanoveným hypotézám
6) Doporučení do praxe
Seznam doporučené literatury
Nešpor, L., & Csémy, L. (1997). Alkohol, drogy a vaše děti. Praha: BESIP
Nosek, M., Cihlář, D., & Pyšná, D. (2009). Pohybová aktivnost a stravovací zvyklosti u školní mládeže v Ústeckém kraji. In J. Kresta & D. Pyšná (Eds.), Kinesis, Salus, Educatio 2010 (pp. 71-78). Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně
Pařízková, J., Lisá, L. (2007). Obezita v dětství a dospívání: terapie a prevence. Praha: Galén
Cihlář, D., & Ticháček, (2013). Vybrané aspekty zdravého životního stylu žáků druhého stupně základních škol v Ústeckém kraji. In L. Flemr, J. Němec & O. Novotný (Eds.), Pohybové aktivity ve vědě a praxi (pp. 145-153). Praha: Univerzita Karlova.
Seznam doporučené literatury
Nešpor, L., & Csémy, L. (1997). Alkohol, drogy a vaše děti. Praha: BESIP
Nosek, M., Cihlář, D., & Pyšná, D. (2009). Pohybová aktivnost a stravovací zvyklosti u školní mládeže v Ústeckém kraji. In J. Kresta & D. Pyšná (Eds.), Kinesis, Salus, Educatio 2010 (pp. 71-78). Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně
Pařízková, J., Lisá, L. (2007). Obezita v dětství a dospívání: terapie a prevence. Praha: Galén
Cihlář, D., & Ticháček, (2013). Vybrané aspekty zdravého životního stylu žáků druhého stupně základních škol v Ústeckém kraji. In L. Flemr, J. Němec & O. Novotný (Eds.), Pohybové aktivity ve vědě a praxi (pp. 145-153). Praha: Univerzita Karlova.