Cílem diplomové práce je přiblížit problematiku dětské obezity a navrhnout rezervoár cviků vhodných pro obézní děti mladšího školního věku. Na začátku teoretické části práce je vysvětlen pojem obezita, její historie a vnímání v různých časových obdobích. Jsou zde popsány možné typy zjišťování obezity u dětí, jakou roli v prevenci hraje rodina, strava a vzdělávací instituce a následně je vymezen pojem pohybová aktivita a podrobněji vysvětleny didaktické zásady tvorby cvičebních jednotek. V hlavní části práce je představen návrh dvou cvičebních jednotek, které byly v praxi vyzkoušeny během kroužku pohybových her. Tyto jednotky pak byly analyzovány a její úspěchy a neúspěchy shrnuty v diskusní sekci této práce.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to address the problem of childhood obesity and design a reservoir of exercises suitable for obese primary school children. At the beginning of the theoretical part, the word obesity is explained and outlined with its historical background and perceptions over different periods of time. Moreover, some ways of identifying obesity in children and the role of family, nutrition and educational institutions in preventing childhood obesity are also described in the theoretical part of this study. Additionally, the definition of the term 'physical activity' is provided and the didactic principles of creating exercise units are discussed in depth. The empirical study of this Master thesis is dedicated to the presentation of proposals of two exercise units, which were implemented during an extracurricular activity focused on sports. The two proposals were then analysed and the achievements and challenges summarized in the discussion section of this thesis.
Klíčová slova
pohybová aktivita, sekundární prevence, dětská obezita, mladší školní věk, cvičební jednotka
Klíčová slova v angličtině
physical activity, secondary prevention, obesity in children, primary school children, exercise unit
Rozsah průvodní práce
90 s. (94 276 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je přiblížit problematiku dětské obezity a navrhnout rezervoár cviků vhodných pro obézní děti mladšího školního věku. Na začátku teoretické části práce je vysvětlen pojem obezita, její historie a vnímání v různých časových obdobích. Jsou zde popsány možné typy zjišťování obezity u dětí, jakou roli v prevenci hraje rodina, strava a vzdělávací instituce a následně je vymezen pojem pohybová aktivita a podrobněji vysvětleny didaktické zásady tvorby cvičebních jednotek. V hlavní části práce je představen návrh dvou cvičebních jednotek, které byly v praxi vyzkoušeny během kroužku pohybových her. Tyto jednotky pak byly analyzovány a její úspěchy a neúspěchy shrnuty v diskusní sekci této práce.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to address the problem of childhood obesity and design a reservoir of exercises suitable for obese primary school children. At the beginning of the theoretical part, the word obesity is explained and outlined with its historical background and perceptions over different periods of time. Moreover, some ways of identifying obesity in children and the role of family, nutrition and educational institutions in preventing childhood obesity are also described in the theoretical part of this study. Additionally, the definition of the term 'physical activity' is provided and the didactic principles of creating exercise units are discussed in depth. The empirical study of this Master thesis is dedicated to the presentation of proposals of two exercise units, which were implemented during an extracurricular activity focused on sports. The two proposals were then analysed and the achievements and challenges summarized in the discussion section of this thesis.
Klíčová slova
pohybová aktivita, sekundární prevence, dětská obezita, mladší školní věk, cvičební jednotka
Klíčová slova v angličtině
physical activity, secondary prevention, obesity in children, primary school children, exercise unit
Zásady pro vypracování
1. Prostudování teoreticko-metodického východiska práce: odborná literatura zaměřená na obezitu, doporučené pohybové aktivity pro mladší školní věk, pohyb jako primární prevence vzniku obezity, literatura s didaktickými zásadami pro tvorbu cvičebních jednotek, soubor literatury se zásobníky vhodných cvičení
2. Obsahová analýza dostupných dokumentů a tvorba didaktických materiálů
3. Vyvození závěru s doporučením pro pedagogickou praxi
Zásady pro vypracování
1. Prostudování teoreticko-metodického východiska práce: odborná literatura zaměřená na obezitu, doporučené pohybové aktivity pro mladší školní věk, pohyb jako primární prevence vzniku obezity, literatura s didaktickými zásadami pro tvorbu cvičebních jednotek, soubor literatury se zásobníky vhodných cvičení
2. Obsahová analýza dostupných dokumentů a tvorba didaktických materiálů
3. Vyvození závěru s doporučením pro pedagogickou praxi
Seznam doporučené literatury
BARČÁKOVÁ, U., Z. MARINOV a M. NESRSTOVÁ. 2012. Konkrétní preventivní opatření podle věku dítěte. In Z. MARINOV a kol. Praktická dětská obezitologie. Praha: Grada. 224 s. ISBN 978-80-247-4210-6.
BLÁHA, P., J. PAŘÍZKOVÁ. 2007. Hlavní morfologické charakteristiky prosté obezity. In J. PAŘÍZKOVÁ, L. LISÁ. a kol. Obezita v dětství a dospívání. Praha: Galén. 239 s. ISBN 978-80-7262-466-9.
FOŘT, P. 2004. Stop dětské obezitě. Praha: Euromedia Group. 206 s. ISBN 80- 249-0418-7. 6. FOŘT, P. 2004. Stop dětské obezitě: co vědět, aby nebylo pozdě. Praha: Ikar. 206 s. ISBN 80-249-0418-7. 7.
FOŘT, P. 2000. Moderní výživa pro děti. 2 vyd. Praha: Matramedia. 229 s. ISBN 80-238-5498-4. 8.
GALLOWAY, J. 2007. Děti v kondici. Praha: Grada Publishing, a.s. 144 s. ISBN 978-80-247-2134-7.
GOLDEMUND, K. Obezita a metabolický syndrom. Pediatrie pro praxi. [online]. Olomouc, Solen, 2003, roč. 1, s. 9-13. [cit. 2013-10-31]. ISSN 1803- 5264. Dostupné z: http://www.pediatriepropraxi.cz/pdfs/ped/2003/01/03.pdf
KUNOVÁ, V. 2011. Zdravá výživa. 2. přepracované vydání. České Budějovice: Grada. 140 s. ISBN 978-80-247-3433-0.
MAZURA, I., E. MAZUROVÁ. 2001. Genetická predispozice k lidské obezitě. In. VIGNEROVÁ, J., P. BLÁHA. Sledování růstu českých dětí a dospívajících. Norma, vyhublost, obezita. Praha: SZU, s. 87-96. ISBN 80-7071-173-6.
PASTUCHA, D. 2011. Limity pro preskripci obézních dětí. In PASTUCHA, D. a kol. Pohyb v terapii a prevenci dětské obezity. Praha: Grada. 65 s. ISBN 978- 80-247-4065-2.
. PASTUCHA, D. 2011 Vyšetření obézního dítěte před započtením pohybové terapie. In PASTUCHA, D. a kol. Pohyb v terapii a prevenci dětské obezity. Praha: Grada. s. 53-55. ISBN 978-80-247-4065-2.
SIGMUND, E., D. SIGMUNDOVÁ. 2011. Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 171 s. ISBN 978-80-244-2811-6.
STEJSKAL, P. 2004. Proč a jak se zdravě hýbat. Břeclav: Presstempus. 125 s. ISBN 80-903350-2-0.
STOŢICKÝ, F. 2005. Prevence vzniku a rozvoje nadváhy a obezity u dětí a adolescentů. Vox pediatrie. roč. 5, č. 9, s. 22-26. ISSN 1213-2241.
Seznam doporučené literatury
BARČÁKOVÁ, U., Z. MARINOV a M. NESRSTOVÁ. 2012. Konkrétní preventivní opatření podle věku dítěte. In Z. MARINOV a kol. Praktická dětská obezitologie. Praha: Grada. 224 s. ISBN 978-80-247-4210-6.
BLÁHA, P., J. PAŘÍZKOVÁ. 2007. Hlavní morfologické charakteristiky prosté obezity. In J. PAŘÍZKOVÁ, L. LISÁ. a kol. Obezita v dětství a dospívání. Praha: Galén. 239 s. ISBN 978-80-7262-466-9.
FOŘT, P. 2004. Stop dětské obezitě. Praha: Euromedia Group. 206 s. ISBN 80- 249-0418-7. 6. FOŘT, P. 2004. Stop dětské obezitě: co vědět, aby nebylo pozdě. Praha: Ikar. 206 s. ISBN 80-249-0418-7. 7.
FOŘT, P. 2000. Moderní výživa pro děti. 2 vyd. Praha: Matramedia. 229 s. ISBN 80-238-5498-4. 8.
GALLOWAY, J. 2007. Děti v kondici. Praha: Grada Publishing, a.s. 144 s. ISBN 978-80-247-2134-7.
GOLDEMUND, K. Obezita a metabolický syndrom. Pediatrie pro praxi. [online]. Olomouc, Solen, 2003, roč. 1, s. 9-13. [cit. 2013-10-31]. ISSN 1803- 5264. Dostupné z: http://www.pediatriepropraxi.cz/pdfs/ped/2003/01/03.pdf
KUNOVÁ, V. 2011. Zdravá výživa. 2. přepracované vydání. České Budějovice: Grada. 140 s. ISBN 978-80-247-3433-0.
MAZURA, I., E. MAZUROVÁ. 2001. Genetická predispozice k lidské obezitě. In. VIGNEROVÁ, J., P. BLÁHA. Sledování růstu českých dětí a dospívajících. Norma, vyhublost, obezita. Praha: SZU, s. 87-96. ISBN 80-7071-173-6.
PASTUCHA, D. 2011. Limity pro preskripci obézních dětí. In PASTUCHA, D. a kol. Pohyb v terapii a prevenci dětské obezity. Praha: Grada. 65 s. ISBN 978- 80-247-4065-2.
. PASTUCHA, D. 2011 Vyšetření obézního dítěte před započtením pohybové terapie. In PASTUCHA, D. a kol. Pohyb v terapii a prevenci dětské obezity. Praha: Grada. s. 53-55. ISBN 978-80-247-4065-2.
SIGMUND, E., D. SIGMUNDOVÁ. 2011. Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 171 s. ISBN 978-80-244-2811-6.
STEJSKAL, P. 2004. Proč a jak se zdravě hýbat. Břeclav: Presstempus. 125 s. ISBN 80-903350-2-0.
STOŢICKÝ, F. 2005. Prevence vzniku a rozvoje nadváhy a obezity u dětí a adolescentů. Vox pediatrie. roč. 5, č. 9, s. 22-26. ISSN 1213-2241.