Bakalářská práce snázvem "Manuální zručnost studentek oboru učitelství pro mateřské školy" se zabývá opakovatelným měřením manuální zručnosti u studentek oboru učitelství pro mateřské školy Univerzity Jana Evangelisty Purkyně. Dále zkoumá možný vztah mezi ročníkem studia na vysoké škole a manuální zručností. Teoretická část vymezuje důležité pojmy související s manuální schopností, vývojem horních končetin a Purdue Pegboard Testem. V praktické časti se zabýváme sběrem informací za použití dotazníkové metody a měření v Purdue Pegboard Testu, statistickým zpracováním dat za použití standardizovaného testu. Třetí část seznamuje s výsledky statistického vyhodnocení.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis on the subject "Manual Dexterity Skills of Preservice Kindergarten Teachers" is dealing with repeatable assessments of manual skills of Students with Nursery School Teaching field of study at Jan Evangelista Purkyně University. This thesis also further investigates a possible relation between grade level and skill level. The theoretical part of the thesis describes important concepts, which relate to manual skills, development of upper limbs, and the Purdue Pegboard Test. The practical part of the thesis deals with the collection of relevant information by using the questionnaire method and measurement by the Purdue Pegboard Test, statistical processing of the entries by using a standardized test. The third part presents results of the statistical evaluation.
Klíčová slova
Jemná motorika, manipulace, úchop, studentky oboru Učitelství pro Mš, Purdue Pedboard Test, párová t-test
Klíčová slova v angličtině
Soft motoric, manipulation, grip, students of field kindergarten teaching, Purdue Pegboard Test, paired t-test
Rozsah průvodní práce
92 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce snázvem "Manuální zručnost studentek oboru učitelství pro mateřské školy" se zabývá opakovatelným měřením manuální zručnosti u studentek oboru učitelství pro mateřské školy Univerzity Jana Evangelisty Purkyně. Dále zkoumá možný vztah mezi ročníkem studia na vysoké škole a manuální zručností. Teoretická část vymezuje důležité pojmy související s manuální schopností, vývojem horních končetin a Purdue Pegboard Testem. V praktické časti se zabýváme sběrem informací za použití dotazníkové metody a měření v Purdue Pegboard Testu, statistickým zpracováním dat za použití standardizovaného testu. Třetí část seznamuje s výsledky statistického vyhodnocení.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis on the subject "Manual Dexterity Skills of Preservice Kindergarten Teachers" is dealing with repeatable assessments of manual skills of Students with Nursery School Teaching field of study at Jan Evangelista Purkyně University. This thesis also further investigates a possible relation between grade level and skill level. The theoretical part of the thesis describes important concepts, which relate to manual skills, development of upper limbs, and the Purdue Pegboard Test. The practical part of the thesis deals with the collection of relevant information by using the questionnaire method and measurement by the Purdue Pegboard Test, statistical processing of the entries by using a standardized test. The third part presents results of the statistical evaluation.
Klíčová slova
Jemná motorika, manipulace, úchop, studentky oboru Učitelství pro Mš, Purdue Pedboard Test, párová t-test
Klíčová slova v angličtině
Soft motoric, manipulation, grip, students of field kindergarten teaching, Purdue Pegboard Test, paired t-test
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se Směrnicí děkana PF UJEP č. 9/2018 Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
2. Stanovení cílů práce zaměřených na oblast manuální zručnosti studentů učitelství MŠ.
3. Studium odborné literatury a dalších relevantních zdrojů.
4. Zpracování získaných informací o dané problematice, návrh metodologie výzkumného šetření, stanovení hypotéz.
5. Realizace testování respondentů zvoleným testem motorických schopností a provedení dotazníkového šetření.
6. Statistické zpracování dat a diskuze získaných výsledků.
7. Vyvození závěrů, zhodnocení dosažení cílů a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se Směrnicí děkana PF UJEP č. 9/2018 Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
2. Stanovení cílů práce zaměřených na oblast manuální zručnosti studentů učitelství MŠ.
3. Studium odborné literatury a dalších relevantních zdrojů.
4. Zpracování získaných informací o dané problematice, návrh metodologie výzkumného šetření, stanovení hypotéz.
5. Realizace testování respondentů zvoleným testem motorických schopností a provedení dotazníkového šetření.
6. Statistické zpracování dat a diskuze získaných výsledků.
7. Vyvození závěrů, zhodnocení dosažení cílů a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
- CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
- Purdue Pegboard Test Users Instructions. Sagamore USA: Lafayette Instrument.
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
- VYSKOTOVÁ, Jana a Kateřina MACHÁČKOVÁ. Jemná motorika: vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4698-2.
- WEDLICHOVÁ, Iva. Vývojová psychologie: (určeno studentům oboru Učitelství pro mateřské školy). Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. Skripta. ISBN 978-80-7414-320-5.
Seznam doporučené literatury
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
- CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
- Purdue Pegboard Test Users Instructions. Sagamore USA: Lafayette Instrument.
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
- VYSKOTOVÁ, Jana a Kateřina MACHÁČKOVÁ. Jemná motorika: vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4698-2.
- WEDLICHOVÁ, Iva. Vývojová psychologie: (určeno studentům oboru Učitelství pro mateřské školy). Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. Skripta. ISBN 978-80-7414-320-5.