Hlavním cílem diplomové práce je potvrdit předpoklad, že existuje rozdíl mezi výsledky žáků při výuce vlastivědy s využitím strukturovaného dramatu oproti frontální výuce. Práce je rozdělena na část teoretickou, praktickou a výzkum. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku dramatické výchovy, strukturovaného dramatu, na výuku dramatem a stádium dítěte ve věku 10-11 let z hlediska vývojové psychologie. Praktická část obsahuje zpracované lekce pro výuku vlastivědy na téma Rudolf II., Marie Terezie a Josef II., národní obrození a Mnichov 1938. Výzkumná část se zabývá analýzou výsledků, kterých dosáhli žáci při výuce strukturovaným dramatem v konfrontaci s výsledky dosaženými prostřednictvím frontální výuky.
Anotace v angličtině
The main aim of the diploma thesis is to confirm the premise that there is a difference between the results of pupils in the country local history teaching with the use of a structured drama compared to frontal education. The thesis is divided into theoretical section, practical section and research. The theoretical part is aimed at the characteristics of dramatic education, structured drama, teaching drama and the stage of a child aged 10-11 years in aspect of developmental psychology. The practical part includes processed lessons for the country local history teaching on themes Rudolf II., Marie Theresa and Joseph II., National revival and Munich 1938. The research deals with the analysis of the results achieved by pupils in teaching with a structured drama in confrontation with the results achieved through frontal education.
Klíčová slova
strukturované drama, vlastivěda, dramatická výchova, Rudolf II., Marie Terezie, Josef II., národní obrození, Mnichovská dohoda
Klíčová slova v angličtině
structured drama, country local history, drama education, Rudolf II., Maria Theresa, Joseph II., national revival, Munich agreement
Rozsah průvodní práce
88
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem diplomové práce je potvrdit předpoklad, že existuje rozdíl mezi výsledky žáků při výuce vlastivědy s využitím strukturovaného dramatu oproti frontální výuce. Práce je rozdělena na část teoretickou, praktickou a výzkum. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku dramatické výchovy, strukturovaného dramatu, na výuku dramatem a stádium dítěte ve věku 10-11 let z hlediska vývojové psychologie. Praktická část obsahuje zpracované lekce pro výuku vlastivědy na téma Rudolf II., Marie Terezie a Josef II., národní obrození a Mnichov 1938. Výzkumná část se zabývá analýzou výsledků, kterých dosáhli žáci při výuce strukturovaným dramatem v konfrontaci s výsledky dosaženými prostřednictvím frontální výuky.
Anotace v angličtině
The main aim of the diploma thesis is to confirm the premise that there is a difference between the results of pupils in the country local history teaching with the use of a structured drama compared to frontal education. The thesis is divided into theoretical section, practical section and research. The theoretical part is aimed at the characteristics of dramatic education, structured drama, teaching drama and the stage of a child aged 10-11 years in aspect of developmental psychology. The practical part includes processed lessons for the country local history teaching on themes Rudolf II., Marie Theresa and Joseph II., National revival and Munich 1938. The research deals with the analysis of the results achieved by pupils in teaching with a structured drama in confrontation with the results achieved through frontal education.
Klíčová slova
strukturované drama, vlastivěda, dramatická výchova, Rudolf II., Marie Terezie, Josef II., národní obrození, Mnichovská dohoda
Klíčová slova v angličtině
structured drama, country local history, drama education, Rudolf II., Maria Theresa, Joseph II., national revival, Munich agreement
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 9/2018 - Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP
2. Prostudovat a zpracovat odbornou literaturu vztahující se k tématu dramatické výchovy, strukturovaného dramatu a výuce na 1. stupni základní školy a doplnit ji vlastním komentářem
3. Zpracovat teoretickou část práce: charakteristika pojmů souvisejících s tématem - mladší školní období z hlediska vývojové psychologie, metody a techniky dramatické výchovy, strukturované drama, děti a hra, děti a emoce, výuka dramatem, stručné informace o vlastivědných tématech, která budou zpracovávána v praktické části
4. Připravit a zpracovat praktickou část práce: stanovení hlavních a dílčích cílů, zpracování didaktických bloků s konkrétními aktivitami (seznámení s příběhem, dramatizace příběhu, fotodokumentace). Statisticky zpracovat získaná data prostřednictvím přehledných grafů a tabulek a vyhodnotit výzkum.
5. V pedagogické praxi ověřit navrhované činnosti: reflexe, evaluace realizovaných činností
6. Závěrečné shrnutí, zobecnění a doporučení pro pedagogickou praxi
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 9/2018 - Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP
2. Prostudovat a zpracovat odbornou literaturu vztahující se k tématu dramatické výchovy, strukturovaného dramatu a výuce na 1. stupni základní školy a doplnit ji vlastním komentářem
3. Zpracovat teoretickou část práce: charakteristika pojmů souvisejících s tématem - mladší školní období z hlediska vývojové psychologie, metody a techniky dramatické výchovy, strukturované drama, děti a hra, děti a emoce, výuka dramatem, stručné informace o vlastivědných tématech, která budou zpracovávána v praktické části
4. Připravit a zpracovat praktickou část práce: stanovení hlavních a dílčích cílů, zpracování didaktických bloků s konkrétními aktivitami (seznámení s příběhem, dramatizace příběhu, fotodokumentace). Statisticky zpracovat získaná data prostřednictvím přehledných grafů a tabulek a vyhodnotit výzkum.
5. V pedagogické praxi ověřit navrhované činnosti: reflexe, evaluace realizovaných činností
6. Závěrečné shrnutí, zobecnění a doporučení pro pedagogickou praxi
Seznam doporučené literatury
CISOVSKÁ, Hana. Dramatická výchova a sociální učení v základním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7464-204-3.
NOVOTNÁ, Dana. Tvořivá dramatika v MŠ: vybrané kapitoly. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2010. ISBN 978-80-7414-273-4.
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci: metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. V Praze: Akademie múzických umění, 2010. ISBN 978-80-7331-172-8.
MARUŠÁK, Radek, Olga KRÁLOVÁ a Veronika RODRIGUEZOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-472-4.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1865-1.
ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 2. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Katedra výchovné dramatiky DAMU, 2016. ISBN 978-80-7331-408-8.
Seznam doporučené literatury
CISOVSKÁ, Hana. Dramatická výchova a sociální učení v základním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7464-204-3.
NOVOTNÁ, Dana. Tvořivá dramatika v MŠ: vybrané kapitoly. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2010. ISBN 978-80-7414-273-4.
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci: metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. V Praze: Akademie múzických umění, 2010. ISBN 978-80-7331-172-8.
MARUŠÁK, Radek, Olga KRÁLOVÁ a Veronika RODRIGUEZOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-472-4.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1865-1.
ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 2. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Katedra výchovné dramatiky DAMU, 2016. ISBN 978-80-7331-408-8.