- All mandatory fields for this Thesis are filled in.
Main topic
Vliv kompenzačních cvičení s využitím balančních podložek pro správné držení těla u žáků ve věku 8 až 10 let na základní škole v Děčíně.
Main topic in English
The influence of compensation exercises with the use of balance mats for correct posture on pupils aged between 8 and 10 at the elementary school in Děčín.
Title according to student
Vliv kompenzačních cvičení s využitím balančních podložek pro správné držení těla u žáků ve věku 8 až 10 let na základní škole v Děčíně.
English title as given by the student
The influence of compensation exercises with the use of balance mats for correct posture on pupils aged between 8 and 10 at the elementary school in Děčín.
Cílem diplomové práce je na základě obsahové analýzy zdrojů vytvořit zásobník cvičení na balančních podložkách, který bude využíván pro kompenzaci vadného držení těla u dětí mladšího školního věku. Dílčím cílem práce je v praxi ověřit efekt námi navrženého zá-sobníku cvičení na balančních podložkách. Pro zjištění vadného držení těla u této věkové kategorie jsme využili testy hodnocení dle Jaroše a Lomíčka, Kleina, Thomase a Mayera a posledním využitým testem byl Matthiasův test. Do výzkumu, který probíhal ve třetích a čtvrtých ročnících základní školy, bylo zařazeno sto probandů (padesát dívek a padesát chlapců). Na základě zjištěných hodnot měření bylo vybráno čtyřicet žáků, kteří vykazo-vali špatné držení těla. Tito žáci vytvořili kontrolní a experimentální skupinu. Do kontrolní skupiny, ve které cvičení neprobíhalo, bylo náhodně zařazeno deset žáků (šest dívek a čtyři chlapci). Experimentální skupinu tvořilo třicet žáků (patnáct dívek a patnáct chlapců), kteří po dobu čtyř měsíců, dvakrát týdně, patnáct minut cvičili v hodinách tělesné výchovy podle vytvořené baterie cviků na balančních podložkách. Zjištěné výsledky poukazují na pozitivní zjištění, že toto cvičení přispívá ke zlepšení držení těla u dětí mladšího školní-ho věku a můžeme konstatovat, že je vhodné zařadit cvičení na balančních podložkách do hodin tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ.
Annotation in English
The aim of the diploma thesis is to create a set of exercises on balancing mats based on content analysis of sources, which will be used to compensate for defective posture of children of younger school age. The sub-objective of the thesis is to verify the effect of the set of exercises. We used the tests according to Jaroš and Lomíček, Klein, Thomas and Mayer to determine defective posture in this age category, as the last test used Matthias test. One hundred participants (fifty girls and fifty boys) were included in the research which was conducted in the third and fourth grade of primary school. Forty pupils with poor posture were selected based on the measured values. These pupils formed a control and experimental group. In the control group, in which the exercise did not take place, ten pupils (six girls and four boys) were randomly assigned. The experimental group consist-ed of thirty pupils (fifteen girls and fifteen boys) who for four months twice a week prac-ticed fifteen minutes the set of exercises on balancing mats during physical education les-sons. The results indicate positive findings that this exercise contributes to the improve-ment of posture of children of younger school age and we can say that it is appropriate to include exercising on balance mats in physical education lessons at primary school.
Keywords
mladší školní věk, správné držení těla, balanční podložka, hluboký stabilizační systém páteře
Keywords in English
primary school age, correct posture, balance mat, deep stabilizing system of the spine
Length of the covering note
68 s.
Language
CZ
Annotation
Cílem diplomové práce je na základě obsahové analýzy zdrojů vytvořit zásobník cvičení na balančních podložkách, který bude využíván pro kompenzaci vadného držení těla u dětí mladšího školního věku. Dílčím cílem práce je v praxi ověřit efekt námi navrženého zá-sobníku cvičení na balančních podložkách. Pro zjištění vadného držení těla u této věkové kategorie jsme využili testy hodnocení dle Jaroše a Lomíčka, Kleina, Thomase a Mayera a posledním využitým testem byl Matthiasův test. Do výzkumu, který probíhal ve třetích a čtvrtých ročnících základní školy, bylo zařazeno sto probandů (padesát dívek a padesát chlapců). Na základě zjištěných hodnot měření bylo vybráno čtyřicet žáků, kteří vykazo-vali špatné držení těla. Tito žáci vytvořili kontrolní a experimentální skupinu. Do kontrolní skupiny, ve které cvičení neprobíhalo, bylo náhodně zařazeno deset žáků (šest dívek a čtyři chlapci). Experimentální skupinu tvořilo třicet žáků (patnáct dívek a patnáct chlapců), kteří po dobu čtyř měsíců, dvakrát týdně, patnáct minut cvičili v hodinách tělesné výchovy podle vytvořené baterie cviků na balančních podložkách. Zjištěné výsledky poukazují na pozitivní zjištění, že toto cvičení přispívá ke zlepšení držení těla u dětí mladšího školní-ho věku a můžeme konstatovat, že je vhodné zařadit cvičení na balančních podložkách do hodin tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ.
Annotation in English
The aim of the diploma thesis is to create a set of exercises on balancing mats based on content analysis of sources, which will be used to compensate for defective posture of children of younger school age. The sub-objective of the thesis is to verify the effect of the set of exercises. We used the tests according to Jaroš and Lomíček, Klein, Thomas and Mayer to determine defective posture in this age category, as the last test used Matthias test. One hundred participants (fifty girls and fifty boys) were included in the research which was conducted in the third and fourth grade of primary school. Forty pupils with poor posture were selected based on the measured values. These pupils formed a control and experimental group. In the control group, in which the exercise did not take place, ten pupils (six girls and four boys) were randomly assigned. The experimental group consist-ed of thirty pupils (fifteen girls and fifteen boys) who for four months twice a week prac-ticed fifteen minutes the set of exercises on balancing mats during physical education les-sons. The results indicate positive findings that this exercise contributes to the improve-ment of posture of children of younger school age and we can say that it is appropriate to include exercising on balance mats in physical education lessons at primary school.
Keywords
mladší školní věk, správné držení těla, balanční podložka, hluboký stabilizační systém páteře
Keywords in English
primary school age, correct posture, balance mat, deep stabilizing system of the spine
Research Plan
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Research Plan
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Recommended resources
ČERMÁK, Josef a Pavel STRNAD. Tělesná výchova při vadném držení těla. Praha: Avicenum, 1976.
DOSTÁLOVÁ, Iva. Zdravotní tělesná výchova: ve studijních programech Fakulty tělesné kultury. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3952-5.
HANZLOVÁ, Jitka a Jan HEMZA. Základy anatomie pohybového ústrojí. 2., dopl. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4937-6.
HOLIBKOVÁ, Alžběta a Stanislav LAICHMAN. Přehled anatomie člověka. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1996. ISBN 80-7067-665-5.
LARSEN, Christian, Claudia LARSEN a Oliver HARTELT. Držení těla: analýza a způsoby zlepšení : look@yourself - work@yourself. Olomouc: Poznání, 2010. ISBN 978-80-86606-93-4.
MUCHOVÁ, Marta a Karla TOMÁNKOVÁ. Cvičení na balanční plošině. Praha: Grada, 2009. Fitness, síla, kondice. ISBN 978-80-247-2948-0.
VÁGNEROVÁ, Marie a Lidmila VALENTOVÁ. Psychický vývoj dítěte a jeho variabilita. Praha: Univerzita Karlova, 1991.
Recommended resources
ČERMÁK, Josef a Pavel STRNAD. Tělesná výchova při vadném držení těla. Praha: Avicenum, 1976.
DOSTÁLOVÁ, Iva. Zdravotní tělesná výchova: ve studijních programech Fakulty tělesné kultury. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3952-5.
HANZLOVÁ, Jitka a Jan HEMZA. Základy anatomie pohybového ústrojí. 2., dopl. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4937-6.
HOLIBKOVÁ, Alžběta a Stanislav LAICHMAN. Přehled anatomie člověka. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1996. ISBN 80-7067-665-5.
LARSEN, Christian, Claudia LARSEN a Oliver HARTELT. Držení těla: analýza a způsoby zlepšení : look@yourself - work@yourself. Olomouc: Poznání, 2010. ISBN 978-80-86606-93-4.
MUCHOVÁ, Marta a Karla TOMÁNKOVÁ. Cvičení na balanční plošině. Praha: Grada, 2009. Fitness, síla, kondice. ISBN 978-80-247-2948-0.
VÁGNEROVÁ, Marie a Lidmila VALENTOVÁ. Psychický vývoj dítěte a jeho variabilita. Praha: Univerzita Karlova, 1991.