Diplomová práce popisuje, jak děti pracují s texty s dětským hrdinou na prvním stupni základních škol. V teoretické části naleznete charakteristiku základních pojmů, jako je četba, čtenář, čtenářská gramotnost a popis žánrů próza s dětským hrdinou a próza s dívčí hrdinkou, na které je kladen důraz. Důležitou součástí je kapitola o autorech současné dětské literatury a výčet ukázek z prvostupňových čítanek.
V praktické části jsou rozebrány celkem čtyři výukové jednotky z literární výchovy, které jsou napsány pro 3. 4. a 5. ročníky základních škol. Všechny byly odučeny jak na státních školách, tak v soukromém subjektu. Pro témata hodin byly zvoleny oblíbené knižní tituly od současných zahraničních, i českých autorů.
Anotace v angličtině
Thesis describes how children work with texts with a child hero at primary education. In the theoretical part you will find the characteristics of basic concepts, such as reading, reader, reading literacy, genre description prose with a child hero and prose with a girl heroine, which is emphasized. An important part is the chapter on the authors of contemporary children's literature and list of excerpts from primary reading-books.
In the practical part, a total of four teaching units of literary education are analyzed, which are written for the 3rd, 4th and 5th grades of primary schools. All were taught both in public schools and in a private entity. Popular book titles from contemporary foreign and Czech authors were chosen for the lesson topics.
Klíčová slova
Český jazyk, literatura, literatura pro děti a mládež, čtenářská gramotnost, práce s textem s dětským hrdinou, próza s dětským hrdinou, próza s dívčí hrdinkou, žánry dětské literatury.
Klíčová slova v angličtině
Czech language, literature, literature for children and youth, reading literacy, work with text with a child hero, prose with a child hero, prose with a girl heroine, genres of children 's literature.
Rozsah průvodní práce
55 s. (99 000)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce popisuje, jak děti pracují s texty s dětským hrdinou na prvním stupni základních škol. V teoretické části naleznete charakteristiku základních pojmů, jako je četba, čtenář, čtenářská gramotnost a popis žánrů próza s dětským hrdinou a próza s dívčí hrdinkou, na které je kladen důraz. Důležitou součástí je kapitola o autorech současné dětské literatury a výčet ukázek z prvostupňových čítanek.
V praktické části jsou rozebrány celkem čtyři výukové jednotky z literární výchovy, které jsou napsány pro 3. 4. a 5. ročníky základních škol. Všechny byly odučeny jak na státních školách, tak v soukromém subjektu. Pro témata hodin byly zvoleny oblíbené knižní tituly od současných zahraničních, i českých autorů.
Anotace v angličtině
Thesis describes how children work with texts with a child hero at primary education. In the theoretical part you will find the characteristics of basic concepts, such as reading, reader, reading literacy, genre description prose with a child hero and prose with a girl heroine, which is emphasized. An important part is the chapter on the authors of contemporary children's literature and list of excerpts from primary reading-books.
In the practical part, a total of four teaching units of literary education are analyzed, which are written for the 3rd, 4th and 5th grades of primary schools. All were taught both in public schools and in a private entity. Popular book titles from contemporary foreign and Czech authors were chosen for the lesson topics.
Klíčová slova
Český jazyk, literatura, literatura pro děti a mládež, čtenářská gramotnost, práce s textem s dětským hrdinou, próza s dětským hrdinou, próza s dívčí hrdinkou, žánry dětské literatury.
Klíčová slova v angličtině
Czech language, literature, literature for children and youth, reading literacy, work with text with a child hero, prose with a child hero, prose with a girl heroine, genres of children 's literature.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s Pokyny pro psaní a odevzdání kvalifikačních prací na PF UJEP v současném znění.
2. Cíl práce: Zjistit, zda literatura s dětským hrdinou stále ještě nachází své čtenáře na 1. stupni ZŠ. Cílem šetření je zachytit divergenci hrdinů, úroveň ztotožnění, atraktivitu osudů, názor na hrdinu.
3. Struktura práce:
Vymezení pojmu čtenář a čtenářská gramotnost. Působení četby na čtenáře prvního stupně základní školy, jaká témata jsou pro žáky aktuální a zajímavá. Definice pojmu literární hrdina, jeho vymezení a vývoj. Čítanky pro první stupeň základní školy obsahující články a úryvky s literárním hrdinou. Aktuální nabídka knih s literárními hrdiny a hrdinkami.
4. Praktická část:
Vymezení metodického uchopení výzkumu, stanovení výzkumného pole a výzkumných otázek, realizace předvýzkumu. Na základě výsledků předvýzkumu stanovení šetření, na jehož základě navrhnutí souboru aktivit vhodných pro práci s textem na 1. stupni ZŠ (3. - 5. třída). Stanovení závěrů a shrnutí práce.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s Pokyny pro psaní a odevzdání kvalifikačních prací na PF UJEP v současném znění.
2. Cíl práce: Zjistit, zda literatura s dětským hrdinou stále ještě nachází své čtenáře na 1. stupni ZŠ. Cílem šetření je zachytit divergenci hrdinů, úroveň ztotožnění, atraktivitu osudů, názor na hrdinu.
3. Struktura práce:
Vymezení pojmu čtenář a čtenářská gramotnost. Působení četby na čtenáře prvního stupně základní školy, jaká témata jsou pro žáky aktuální a zajímavá. Definice pojmu literární hrdina, jeho vymezení a vývoj. Čítanky pro první stupeň základní školy obsahující články a úryvky s literárním hrdinou. Aktuální nabídka knih s literárními hrdiny a hrdinkami.
4. Praktická část:
Vymezení metodického uchopení výzkumu, stanovení výzkumného pole a výzkumných otázek, realizace předvýzkumu. Na základě výsledků předvýzkumu stanovení šetření, na jehož základě navrhnutí souboru aktivit vhodných pro práci s textem na 1. stupni ZŠ (3. - 5. třída). Stanovení závěrů a shrnutí práce.
Seznam doporučené literatury
VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 2., přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3860-8.
CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982.
CHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-41-6.
URBANOVÁ, Svatava. Historický vývoj žánrů literatury pro mládež: vybrané texty. Ostrava: Pedagogická fakulta, 1990. ISBN 80-7042-027-8.
HOLEJŠOVSKÁ-GENČIOVÁ, Miroslava. Literatura pro děti a mládež: ve srovnávacím žánrovém pohledu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
Seznam doporučené literatury
VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 2., přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3860-8.
CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982.
CHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-41-6.
URBANOVÁ, Svatava. Historický vývoj žánrů literatury pro mládež: vybrané texty. Ostrava: Pedagogická fakulta, 1990. ISBN 80-7042-027-8.
HOLEJŠOVSKÁ-GENČIOVÁ, Miroslava. Literatura pro děti a mládež: ve srovnávacím žánrovém pohledu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.