V bakalářské práci se zabýváme problematikou sociálního klimatu ve 3. a 4. třídách základní školy. Cílem naší práce byla diagnostika a zhodnocení vztahů ve čtyřech vybraných třídách 2. základní školy v Rakovníku. V teoretické části bakalářské práce provádíme 1. nástin teoretických východisek dané problematiky. Zahrnuje: psychický vývoj jedince, kognitivní a sociální vývoj, objasňujeme sociální klima a způsoby jeho zjišťování. Druhá část je věnována výzkumnému šetření. Ke sběru výzkumných dat jsme zvolili dotazníkovou metodu - dotazník MCI - Naše třída v preferované i aktuální formě. Výzkumný soubor zahrnoval celkově 90 žáků, 42 chlapců a 48 dívek. Dotazníkem jsme zjistili 5 faktorů třídního klimatu. Patří k nim: spokojenost, soudržnost, třenice, soutěživost a obtížnost. V závěru práce uvádíme porovnání výsledků tříd a také srovnání našeho výzkumu s výzkumem J. Laška. Dosažené výsledky ukazují rozdílné vnímání třídního klimatu u chlapců i dívek v jednotlivých složkách. Stejně jako diference v percepci sociálního klimatu 3. a 4. ročníků.
Anotace v angličtině
In this thesis we focus on the issues related on the topic of the social climate in the third and the fourth classes of an elementary school. The purpose of the thesis is to diagnose and assess the interpersonal relations in four primary school classes in Rakovník. The first part of the study is dedicated to a theoretical interpretation of the given topic. That includes: individual mental development, cognitive and social development, social climate and the ways to examine it. The next part is dedicated to the search. We decided to gather the data via a survey method - using MCI questionnaire named Preferred and Current forms of our classroom. There were 90 students involved in the survey - 42 boys and 48 girls. With above mentioned survey method we were able to investigate five classroom social climate areas: satisfaction, solidarity, discords, competitiveness and difficulty. In the last part of the thesis we include a comparison of all obtained results and also a comparison of our survey with the survey carried out by J. Lašek. The final outcome demonstrates a different perception of social climate by boys and girls from all examined categories. As well as the difference in perception of social climate at the 3rd ad 4th classes.
Klíčová slova
psychický vývoj, kognitivní a sociální vývoj, mladší školní věk, sociální klima, sociální skupina
Klíčová slova v angličtině
psychic development, cognitive and social development, the younger school age, social climate, social group
Rozsah průvodní práce
48 s. (69 812 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci se zabýváme problematikou sociálního klimatu ve 3. a 4. třídách základní školy. Cílem naší práce byla diagnostika a zhodnocení vztahů ve čtyřech vybraných třídách 2. základní školy v Rakovníku. V teoretické části bakalářské práce provádíme 1. nástin teoretických východisek dané problematiky. Zahrnuje: psychický vývoj jedince, kognitivní a sociální vývoj, objasňujeme sociální klima a způsoby jeho zjišťování. Druhá část je věnována výzkumnému šetření. Ke sběru výzkumných dat jsme zvolili dotazníkovou metodu - dotazník MCI - Naše třída v preferované i aktuální formě. Výzkumný soubor zahrnoval celkově 90 žáků, 42 chlapců a 48 dívek. Dotazníkem jsme zjistili 5 faktorů třídního klimatu. Patří k nim: spokojenost, soudržnost, třenice, soutěživost a obtížnost. V závěru práce uvádíme porovnání výsledků tříd a také srovnání našeho výzkumu s výzkumem J. Laška. Dosažené výsledky ukazují rozdílné vnímání třídního klimatu u chlapců i dívek v jednotlivých složkách. Stejně jako diference v percepci sociálního klimatu 3. a 4. ročníků.
Anotace v angličtině
In this thesis we focus on the issues related on the topic of the social climate in the third and the fourth classes of an elementary school. The purpose of the thesis is to diagnose and assess the interpersonal relations in four primary school classes in Rakovník. The first part of the study is dedicated to a theoretical interpretation of the given topic. That includes: individual mental development, cognitive and social development, social climate and the ways to examine it. The next part is dedicated to the search. We decided to gather the data via a survey method - using MCI questionnaire named Preferred and Current forms of our classroom. There were 90 students involved in the survey - 42 boys and 48 girls. With above mentioned survey method we were able to investigate five classroom social climate areas: satisfaction, solidarity, discords, competitiveness and difficulty. In the last part of the thesis we include a comparison of all obtained results and also a comparison of our survey with the survey carried out by J. Lašek. The final outcome demonstrates a different perception of social climate by boys and girls from all examined categories. As well as the difference in perception of social climate at the 3rd ad 4th classes.
Klíčová slova
psychický vývoj, kognitivní a sociální vývoj, mladší školní věk, sociální klima, sociální skupina
Klíčová slova v angličtině
psychic development, cognitive and social development, the younger school age, social climate, social group
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci se budeme zabývat problematikou sociálního klimatu ve 3. a 4. třídách základní školy. V teoretické části objasníme témata vztahující se ke zvolené problematice. Budeme charakterizovat pojmy psychický vývoj žáků mladšího školního věku, jejich kognitivní vývoj, sociální vývoj, klima školní třídy, sociální skupinu. Praktická část bude věnována vlastnímu výzkumu - zjištění kvalit ve vztahu k sociálnímu klimatu zvolených tříd. K získání výzkumných dat chceme použít metodu dotazování. Námi zkoumaný vzorek bude zahrnovat žáky třetích ročníků a čtvrtých ročníků základní školy v Rakovníku. Pečlivým zpracováním dotazníků se pokusíme najít odpovědi na výzkumné problémy. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení ke zkoumané problematice, které mohou být dále využity ve školské praxi. Při zpracování bakalářské práce budou respektovány pokyny katedry psychologie ke zpracování kvalifikačních prací.
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci se budeme zabývat problematikou sociálního klimatu ve 3. a 4. třídách základní školy. V teoretické části objasníme témata vztahující se ke zvolené problematice. Budeme charakterizovat pojmy psychický vývoj žáků mladšího školního věku, jejich kognitivní vývoj, sociální vývoj, klima školní třídy, sociální skupinu. Praktická část bude věnována vlastnímu výzkumu - zjištění kvalit ve vztahu k sociálnímu klimatu zvolených tříd. K získání výzkumných dat chceme použít metodu dotazování. Námi zkoumaný vzorek bude zahrnovat žáky třetích ročníků a čtvrtých ročníků základní školy v Rakovníku. Pečlivým zpracováním dotazníků se pokusíme najít odpovědi na výzkumné problémy. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení ke zkoumané problematice, které mohou být dále využity ve školské praxi. Při zpracování bakalářské práce budou respektovány pokyny katedry psychologie ke zpracování kvalifikačních prací.
Seznam doporučené literatury
Čapek, R. (2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. Fontana, D. (1997). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. Fürst, M. (1997). Psychologie: včetně vývojové psychologie a teorie výchovy. Olomouc: Votobia. Gillernová, I., & Krejčová, L. (2012). Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada. Langová, M., & Heřmanová, V. (2007). Vybrané problémy utváření sociálního klimatu školy a třídy. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Lašek, J. (2001). Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus. Lašek, Jan a Martina Maněnová. (2009). Základy statistického zpracování pedagogicko-psychologického výzkumu. Hradec Králové: Gaudeamus. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. (2005). Praha: Karolinum. Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání (Vyd. 2., dopl. a přeprac). Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Čapek, R. (2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. Fontana, D. (1997). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. Fürst, M. (1997). Psychologie: včetně vývojové psychologie a teorie výchovy. Olomouc: Votobia. Gillernová, I., & Krejčová, L. (2012). Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada. Langová, M., & Heřmanová, V. (2007). Vybrané problémy utváření sociálního klimatu školy a třídy. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Lašek, J. (2001). Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus. Lašek, Jan a Martina Maněnová. (2009). Základy statistického zpracování pedagogicko-psychologického výzkumu. Hradec Králové: Gaudeamus. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. (2005). Praha: Karolinum. Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání (Vyd. 2., dopl. a přeprac). Praha: Karolinum.