Strukturovaný abstrakt
Úvod
Tato práce se zabývá ergoterapeutickými postupy u osob po difusním axonálním poranění mozku (DAP).
Cíl práce
Hlavním cílem mé bakalářské práce bude seznámení se s danou problematikou
a vyhledat co nejvhodnější postupy, které by mohly vzniklé následky tohoto poranění příznivě ovlivnit.
Metodika
Na základě anamnézy, rozhovorů, pozorování, měření, vyšetření a testování na-vrhnout krátkodobý ergoterapeutický plán pro pacienta s diagnózou DAP. Zrealizovat ergoterapeutickou intervenci a na jejím základě provést výstupní ergoterapeutické vy-šetření u pacienta s diagnózou DAP. Na základě výstupního vyšetření navrhnout dlou-hodobý ergoterapeutický plán pro pacienta s diagnózou DAP. Zhodnotit práci s pacien-tem s diagnózou DAP.
Výsledky
Porovnání výsledků vstupních a výstupních ergoterapeutických vyšetření z roku 2010
a 2018 u pacienta s diagnózou DAP.
Závěr
Zhodnocení práce s pacientem a přínos pro vykonávání další ergoterapeutické praxe.
Anotace v angličtině
Strucured abstract
Background
This thesis is focused on occupational therapy approaches in persons after difuse axonal brain injury.
Aim
The thesis' main purpose is to get familiar with the issue and search the most su-itable approaches which could have beneficial effect on the results of this injury.
Methods
Based on a anamnesis, interviews, observation, measurement, examination and testing, propose a short-term occupational plan for a patient with a diagnosis difuse ax-onal brain injury. To implement occupational intervention and on the basis of it to per-form an occupational examination in the patient with a diagnosis difuse axonal brain injury. On the basis of the final examination suggest a long-term occupational plan for the patient with the diagnosis difuse axonal brain injury. Evaluate work for a patient with a diagnosis difuse axonal brain injury.
Results
Comparing the results of entry and exit occupational examinations in 2010 and 2018 in a patient diagnosed with difuse axonal brain injury.
Conclusion
Evaluation of work with the patient and contribution to further occupational therapy practice.
Klíčová slova
Klíčová slova
Difuzní axonální poranění mozku, ergoterapie, kognitivní funkce.
Klíčová slova v angličtině
Key words
Difuse axonal brain injury, occupational therapy, cognitive function.
Rozsah průvodní práce
113 s.+11s.
Jazyk
CZ
Anotace
Strukturovaný abstrakt
Úvod
Tato práce se zabývá ergoterapeutickými postupy u osob po difusním axonálním poranění mozku (DAP).
Cíl práce
Hlavním cílem mé bakalářské práce bude seznámení se s danou problematikou
a vyhledat co nejvhodnější postupy, které by mohly vzniklé následky tohoto poranění příznivě ovlivnit.
Metodika
Na základě anamnézy, rozhovorů, pozorování, měření, vyšetření a testování na-vrhnout krátkodobý ergoterapeutický plán pro pacienta s diagnózou DAP. Zrealizovat ergoterapeutickou intervenci a na jejím základě provést výstupní ergoterapeutické vy-šetření u pacienta s diagnózou DAP. Na základě výstupního vyšetření navrhnout dlou-hodobý ergoterapeutický plán pro pacienta s diagnózou DAP. Zhodnotit práci s pacien-tem s diagnózou DAP.
Výsledky
Porovnání výsledků vstupních a výstupních ergoterapeutických vyšetření z roku 2010
a 2018 u pacienta s diagnózou DAP.
Závěr
Zhodnocení práce s pacientem a přínos pro vykonávání další ergoterapeutické praxe.
Anotace v angličtině
Strucured abstract
Background
This thesis is focused on occupational therapy approaches in persons after difuse axonal brain injury.
Aim
The thesis' main purpose is to get familiar with the issue and search the most su-itable approaches which could have beneficial effect on the results of this injury.
Methods
Based on a anamnesis, interviews, observation, measurement, examination and testing, propose a short-term occupational plan for a patient with a diagnosis difuse ax-onal brain injury. To implement occupational intervention and on the basis of it to per-form an occupational examination in the patient with a diagnosis difuse axonal brain injury. On the basis of the final examination suggest a long-term occupational plan for the patient with the diagnosis difuse axonal brain injury. Evaluate work for a patient with a diagnosis difuse axonal brain injury.
Results
Comparing the results of entry and exit occupational examinations in 2010 and 2018 in a patient diagnosed with difuse axonal brain injury.
Conclusion
Evaluation of work with the patient and contribution to further occupational therapy practice.
Klíčová slova
Klíčová slova
Difuzní axonální poranění mozku, ergoterapie, kognitivní funkce.
Klíčová slova v angličtině
Key words
Difuse axonal brain injury, occupational therapy, cognitive function.
Zásady pro vypracování
1. Stanovení cílů a úkolů práce.
2. Průběžná konzultace s vedoucím bakalářské práce a ostatními odborníky.
3. Teoretická část - zpracování odborné literatury o difuzním axonálním poranění mozku společně s vypracováním literárních rešerží - definice a rozdělení poranění mozku, následky difuzního axonálního poranění mozku v závislosti na stupni a v průběhu času, poruchy hybnosti a kognitivních funkcí u difuzního axonálního poranění mozku, prognóza, specificky ergoterapeutické přístupy pro ovlivnění těchto poruch.
4. Praktická část - vypracování kazuistiky u pacienta s difuzním axonálním poraněním mozku - kinezilogický rozbor před a po ukončení ergoterapeutické intervence - zpracování anamnéz, vypracování vstupního a výstupního ergoterapeutického vyšetření (hodnocení ADL, kognitivních funkcí, atd.).
5. Stanovení a realizace krátkodobého ergoterapeutického plánu ve spolupráci s klientem.
6. Posouzení výsledků z vstupního a výstupního ergoterapeutického hodnocení, stanovení dlouhodobého ergoterapeutického plánu.
7. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Stanovení cílů a úkolů práce.
2. Průběžná konzultace s vedoucím bakalářské práce a ostatními odborníky.
3. Teoretická část - zpracování odborné literatury o difuzním axonálním poranění mozku společně s vypracováním literárních rešerží - definice a rozdělení poranění mozku, následky difuzního axonálního poranění mozku v závislosti na stupni a v průběhu času, poruchy hybnosti a kognitivních funkcí u difuzního axonálního poranění mozku, prognóza, specificky ergoterapeutické přístupy pro ovlivnění těchto poruch.
4. Praktická část - vypracování kazuistiky u pacienta s difuzním axonálním poraněním mozku - kinezilogický rozbor před a po ukončení ergoterapeutické intervence - zpracování anamnéz, vypracování vstupního a výstupního ergoterapeutického vyšetření (hodnocení ADL, kognitivních funkcí, atd.).
5. Stanovení a realizace krátkodobého ergoterapeutického plánu ve spolupráci s klientem.
6. Posouzení výsledků z vstupního a výstupního ergoterapeutického hodnocení, stanovení dlouhodobého ergoterapeutického plánu.
7. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
AMBLER, Z., 2006. Základy neurologie: /učebnice pro lékařské fakulty/. 6. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-433-4.
JELÍNKOVÁ, J., M., KRIVOŠÍKOVÁ a L., ŠAJTAROVÁ., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-7367-583-7.
KLUSOŇOVÁ, E., 2011. Ergoterapie v praxi. 1. vyd. Brno: NCONZO. ISBN 978-80-7013-535-8.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2699-1.
PFEIFFER, J., 2007. Neurologie v rehabilitaci: pro studium a praxi. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1135-5.
Seznam doporučené literatury
AMBLER, Z., 2006. Základy neurologie: /učebnice pro lékařské fakulty/. 6. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-433-4.
JELÍNKOVÁ, J., M., KRIVOŠÍKOVÁ a L., ŠAJTAROVÁ., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-7367-583-7.
KLUSOŇOVÁ, E., 2011. Ergoterapie v praxi. 1. vyd. Brno: NCONZO. ISBN 978-80-7013-535-8.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2699-1.
PFEIFFER, J., 2007. Neurologie v rehabilitaci: pro studium a praxi. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1135-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Ergoterapeutické postupy u osob do difusním axonálním poranění mozku".
Cílem studentky bylo seznámit s danou problematikou a vyhledat co nejvhodnější rehabilitační postupy, které by mohly vzniklé následky tohoto poranění příznivě ovlivnit.
Studentka na základě anamnézy, rozhovorů, pozorování, měření a vyšetření navrhla krátkodobý ergoterapeutický plán pro pacienta s diagnózou DAP. Studentka zrealizovala ergoterapeutickou intervenci a na jejím základě provedla výstupní ergoterapeutické vyšetření. Na základě tohoto výstupního vyšetření navrhla dlouhodobý ergoterapeutický plán. Na závěr své práce zhodnotila studentka práci s pacientem s diagnózou DAP.
+ otázky vedoucího práce:
1.Upřesněte motorické důsledky úrazu mozku (s. 21), jak se centrální paréza projevuje ve vámi vyjmenovaných svalech a v jiných svalech ne? Jaký typ parézy byl u pacienta v kazuistice?
2.Uvádíte, že jste pracovala s řadou pacientů v akutním stavu po poranění mozku, tedy i s DAP. Jak se lišili od uvedené kasuistiky, např. i vzhledem k diagnóze schisofrenie a korové slepotě?
+ otázky oponenta:
1.Proč je olfaktorická stimulace kontraindikována při tracheostomii?
2.Jak pohlížíte na roli terapeuta/rodinného příslušníka v přínosu pro klienta?