Název práce: Ergoterapie u zrakově postižených.
Cíl práce: Cílem práce je přiblížit odborné i laické veřejnosti možnosti o problematice zrakově postižených osob.
Metodika: Má práce je rozdělena do dvou částí - první část se zaměřuje na teorii daného tématu, druhá část je tvořena kazuistikou u klientky po akutním glaukomovém záchvatu, kdy po operativním zákroku se klientka navrátila do domácího prostředí. Za účelem získání potřebných informací o klientce jsem uskutečnila vstupní vyšetření se zaměřením na ADL, iADL, kognitivní funkce, test barevného vidění (standardizovaný i nestandardizovaný) a vyšetření pomocí aspekce a rozhovoru. V rámci terapie jsem využila nácviku ADL (vaření), iADL (rozpoznání hodnoty mincí), režimových opatření v domácnosti klientky a efektivnímu využívání volného času.
Výsledky: Došlo ke zlepšení v oblasti ADL, iADL. Osvojení nových dovedností (rozpoznání hodnoty mincí) a k samostatné aplikaci očních kapek. Také došlo k lepšímu využití volného času a pořízení nových pomůcek nejen pro zjednodušení všedních denních činností.
Závěr: Vypracování této práce mi pomohlo získat nové obohacující znalosti o problematice zrakově postižených.
Annotation in English
Title of the thesis: Occupational therapy at visually impaired people.
Aim of the thesis: The aim of this thesis is approxiamte professional and non - professional public what are the options for visually impaired people.
Methodology: My thesis is separate into two parts - the first one focus the theory of the selected topic and second on one is create by case study of client after an acute glaucoma attack, when client was back to home after operative surgery. The purpose of obtaining the necessary information about the client was to carry out an initial examination focused on ADL, iADL, cognitive function, color vision test (standardized and non-standardized and examination using observation and interview. As part of the therapy, I used the ADL (cooking), iADL (coin value recognition), regime measures in the household of the client and the effective use of free time.
Results: There has been an improvement in the ADL, iADL. Attainment of ne skills (coin value recognition) and self-application of eye drops. There was also a better use of free time and the acquisition of new aids not only for to simplify aktivity of daily livings.
Conclusion: Elaboration this thesis helped me to obtain new richly knowledge about problems of visually impaired.
Keywords
ergoterapie, glaukom, zrakové postižení
Keywords in English
occupational therapy, glaucoma, visual impairment
Length of the covering note
86 s. + 12 s. příloh
Language
CZ
Annotation
Název práce: Ergoterapie u zrakově postižených.
Cíl práce: Cílem práce je přiblížit odborné i laické veřejnosti možnosti o problematice zrakově postižených osob.
Metodika: Má práce je rozdělena do dvou částí - první část se zaměřuje na teorii daného tématu, druhá část je tvořena kazuistikou u klientky po akutním glaukomovém záchvatu, kdy po operativním zákroku se klientka navrátila do domácího prostředí. Za účelem získání potřebných informací o klientce jsem uskutečnila vstupní vyšetření se zaměřením na ADL, iADL, kognitivní funkce, test barevného vidění (standardizovaný i nestandardizovaný) a vyšetření pomocí aspekce a rozhovoru. V rámci terapie jsem využila nácviku ADL (vaření), iADL (rozpoznání hodnoty mincí), režimových opatření v domácnosti klientky a efektivnímu využívání volného času.
Výsledky: Došlo ke zlepšení v oblasti ADL, iADL. Osvojení nových dovedností (rozpoznání hodnoty mincí) a k samostatné aplikaci očních kapek. Také došlo k lepšímu využití volného času a pořízení nových pomůcek nejen pro zjednodušení všedních denních činností.
Závěr: Vypracování této práce mi pomohlo získat nové obohacující znalosti o problematice zrakově postižených.
Annotation in English
Title of the thesis: Occupational therapy at visually impaired people.
Aim of the thesis: The aim of this thesis is approxiamte professional and non - professional public what are the options for visually impaired people.
Methodology: My thesis is separate into two parts - the first one focus the theory of the selected topic and second on one is create by case study of client after an acute glaucoma attack, when client was back to home after operative surgery. The purpose of obtaining the necessary information about the client was to carry out an initial examination focused on ADL, iADL, cognitive function, color vision test (standardized and non-standardized and examination using observation and interview. As part of the therapy, I used the ADL (cooking), iADL (coin value recognition), regime measures in the household of the client and the effective use of free time.
Results: There has been an improvement in the ADL, iADL. Attainment of ne skills (coin value recognition) and self-application of eye drops. There was also a better use of free time and the acquisition of new aids not only for to simplify aktivity of daily livings.
Conclusion: Elaboration this thesis helped me to obtain new richly knowledge about problems of visually impaired.
Keywords
ergoterapie, glaukom, zrakové postižení
Keywords in English
occupational therapy, glaucoma, visual impairment
Research Plan
1.Teoretická analýza odborné literatury zahrnující problematiku zrakových vad včetně zpracování literárních rešerší,
2. provést vstupní ergoterapeutické vyšetření vybraného klienta se zrakovým postižením (ADL-personální a instrumentální,COPM,AMPS (assessment of motor and process skills), FIM, Montreálský kognitivní test,test zrakové percepce),
3. na základě výsledků vstupního vyšetření navrhnout optimální krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán a doporučit vhodná režimová opatření (kompenzační pomůcky),
4. provést kontrolní vyšetření klienta se zrakovým postižením, zaměření na plnění ergoterapeutického plánu (vyhovování nastavených kompenzačních pomůcek, vylepšení ergoterapeutické pomoci,vylepšení dlouhodobého ergoterapeutického plánu)
5. srovnat výsledky při vstupním vyšetření a v průběhu terapie,
6. diskuze o výsledném zlepšení ergoterapeutické intervence.
Research Plan
1.Teoretická analýza odborné literatury zahrnující problematiku zrakových vad včetně zpracování literárních rešerší,
2. provést vstupní ergoterapeutické vyšetření vybraného klienta se zrakovým postižením (ADL-personální a instrumentální,COPM,AMPS (assessment of motor and process skills), FIM, Montreálský kognitivní test,test zrakové percepce),
3. na základě výsledků vstupního vyšetření navrhnout optimální krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán a doporučit vhodná režimová opatření (kompenzační pomůcky),
4. provést kontrolní vyšetření klienta se zrakovým postižením, zaměření na plnění ergoterapeutického plánu (vyhovování nastavených kompenzačních pomůcek, vylepšení ergoterapeutické pomoci,vylepšení dlouhodobého ergoterapeutického plánu)
5. srovnat výsledky při vstupním vyšetření a v průběhu terapie,
6. diskuze o výsledném zlepšení ergoterapeutické intervence.
Recommended resources
JELÍNKOVÁ, J., M., KRIVOŠÍKOVÁ, L., ŠAJTAROVÁ., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 270 s. ISBN 978-807367-583-7.
KLUSOŇOVÁ E., 2011. Ergoterapie v praxi. Praha: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.
KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 368 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
SCHINDLEROVÁ, Olga. Na ruce si nevidím: praktické dovednosti pro život se zrakovým postižením. Praha: Okamžik, 2007. ISBN 978-80-86932-10-1.
KIMPLOVÁ, Tereza a Marta KOLAŘÍKOVÁ. Jak žít s těžkým zrakovým postižením?: souhrn (nejen) psychologické problematiky. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-831-3.
KUCHYNKA, Pavel. Oční lékařství. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5079-8.
Recommended resources
JELÍNKOVÁ, J., M., KRIVOŠÍKOVÁ, L., ŠAJTAROVÁ., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 270 s. ISBN 978-807367-583-7.
KLUSOŇOVÁ E., 2011. Ergoterapie v praxi. Praha: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.
KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 368 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
SCHINDLEROVÁ, Olga. Na ruce si nevidím: praktické dovednosti pro život se zrakovým postižením. Praha: Okamžik, 2007. ISBN 978-80-86932-10-1.
KIMPLOVÁ, Tereza a Marta KOLAŘÍKOVÁ. Jak žít s těžkým zrakovým postižením?: souhrn (nejen) psychologické problematiky. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-831-3.
KUCHYNKA, Pavel. Oční lékařství. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5079-8.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
Yes
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Ergoterapie u zrakově postižených". Cílem studentky bylo přiblížit odborné i laické veřejnosti možnosti o problematice zrakově postižených osob.
Studentka rozdělila práci do dvou částí. V první části se zaměřila na teorii dané problematiky, kde popsala anatomii oka, etiologii zrakových postižení, způsoby léčby a terapeutické postupy. V druhé části studentka zpracovala kazuistiku klientky po akutním glaukomovém záchvatu, kdy se klientka po operativním zákroku navrátila do domácího prostředí. Studentka uskutečnila vstupní vyšetření, ve kterém se zaměřila na vyšetření ADL, iADL, kognitivních funkcí a provedla test barevného vidění. V krátkodobém ergoterapeutickém plánu si stanovila cíle zaměřená na iADL (vaření, rozpoznání hodnoty mincí, zvládnutí samostatné aplikace očních kapek a efektivnímu využití volného času klientky). Výstupní vyšetření prokázalo zlepšení ve všech stanovených cílech krátkodobého ergoterapeutického plánu a kvalita života klientky i její rodiny byla zlepšena.
+ otázky vedoucího práce:
1.Popište, jak na Vaší intervenci reagovala rodina klientky.
+ otázky oponenta:
1.Máte představu o tom, v jaké organizaci se poskytuje terénní ergoterapie u osob se zrakovým postižením?
2.Co Vám neumožnilo získat více informací v průběhu Erasmu k využití pro BP?
Studentka odpověděla na všechny otázky v plném rozsahu. Prokázala erudovanost v dané problematice.
Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou výborně.