Ergoterapie je nepostradatelnou součástí komplexní rehabilitace. Klienti s míšní lézí se s ergoterapií setkávají od samého začátku rehabilitace. Cílem ergoterapie je v tomto případě nejen dosažení maximální soběstačnosti, ale také duševní pohody, srovnání se s postižením, smysluplné náplni každého dne a samozřejmě co nejvyšší kvality života. Tato bakalářská práce se soustředí na problematiku míšní léze a na možnosti rehabilitace se zaměřením na ergoterapii.
Cílem práce je seznámit odbornou i laickou veřejnost s problematikou míšní léze a poukázat na možnosti rehabilitace s konkretizací na ergoterapii. Záměrem hlavní části je vypracování kasuistiky u konkrétního klienta se spastickou kvadruplegií a seznámení čtenáře s možnostmi ergoterapie u konkrétního klienta s míšní lézí.
Na základě strukturovaného i nestrukturovaného rozhovoru, pozorování a testování klienta bylo potřeba určit ergoterapeutické cíle, krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán u klienta se spastickou kvadruplegií, zaměřené, především dle přání klienta, na soběstačnost a poradenství v oblasti kompenzačních pomůcek.
Výsledky byly zhotoveny na základě porovnání vstupního a výstupního ergoterapeutického hodnocení, testů a na základě pozorování klienta. Součástí výsledků je též zhodnocení ergoterapeutické intervence.
Diskuze je zpracována na základě poznatků získaných rešerší a na základě vlastního pozorování a poznání z práce s klientem. Jedná se o zamyšlení nad některými otázkami ve spojitosti s problematikou míšní léze.
Závěrem je zhodnocení cílů a úkolů bakalářské práce, včetně jejího přínosu pro obor ergoterapie.
Anotace v angličtině
Occupational therapy is an indispensable part of a complex rehabilitation practice. Clients with spinal lesion undergo occupational therapy from the very beginning of their rehabilitation process. The aim of occupational therapy is, in this case, not only achieving maximum possible self-sufficiency, but also mental well-being, coping with disability, meaningful day-to-day life and, certainly, achieving the highest possible quality of life. This bachelor thesis focuses on issues related to spinal lesion and on the possibilities of rehabilitation with the focus on occupational therapy.
The aim of this thesis is to acquaint the professional and general public with the issues related to spinal lesion and to show the possibilities of rehabilitation with the focus on occupational therapy. The aim of the main part is to develop a case study of a specific client with spastic quadriplegia and to acquaint readers with possibilities of occupational therapy for a specific client with spinal lesion.
On the basis of structured as well as unstructured interview, observation and examination of the client, it was needed to classify the aims of occupational therapy and short term and long term therapeutic plan for the client with spastic quadriplegia. According to the client's wishes, the aims were focused mainly on self-sufficiency and counseling in the area of compensatory aids.
The results were made on the basis of comparison of initial and final occupational therapy evaluations, tests and observation of the client. The results also include an evaluation of therapeutic intervention.
The discussion is based on findings from researched materials, observation and insight from working with the client. the aim is to reflect on some questions concerning issues of spinal lesion.
The conclusion is an evaluation of the aims and goals of the bachelor thesis including the contribution of the thesis to the field of occupational therapy.
Ergoterapie je nepostradatelnou součástí komplexní rehabilitace. Klienti s míšní lézí se s ergoterapií setkávají od samého začátku rehabilitace. Cílem ergoterapie je v tomto případě nejen dosažení maximální soběstačnosti, ale také duševní pohody, srovnání se s postižením, smysluplné náplni každého dne a samozřejmě co nejvyšší kvality života. Tato bakalářská práce se soustředí na problematiku míšní léze a na možnosti rehabilitace se zaměřením na ergoterapii.
Cílem práce je seznámit odbornou i laickou veřejnost s problematikou míšní léze a poukázat na možnosti rehabilitace s konkretizací na ergoterapii. Záměrem hlavní části je vypracování kasuistiky u konkrétního klienta se spastickou kvadruplegií a seznámení čtenáře s možnostmi ergoterapie u konkrétního klienta s míšní lézí.
Na základě strukturovaného i nestrukturovaného rozhovoru, pozorování a testování klienta bylo potřeba určit ergoterapeutické cíle, krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán u klienta se spastickou kvadruplegií, zaměřené, především dle přání klienta, na soběstačnost a poradenství v oblasti kompenzačních pomůcek.
Výsledky byly zhotoveny na základě porovnání vstupního a výstupního ergoterapeutického hodnocení, testů a na základě pozorování klienta. Součástí výsledků je též zhodnocení ergoterapeutické intervence.
Diskuze je zpracována na základě poznatků získaných rešerší a na základě vlastního pozorování a poznání z práce s klientem. Jedná se o zamyšlení nad některými otázkami ve spojitosti s problematikou míšní léze.
Závěrem je zhodnocení cílů a úkolů bakalářské práce, včetně jejího přínosu pro obor ergoterapie.
Anotace v angličtině
Occupational therapy is an indispensable part of a complex rehabilitation practice. Clients with spinal lesion undergo occupational therapy from the very beginning of their rehabilitation process. The aim of occupational therapy is, in this case, not only achieving maximum possible self-sufficiency, but also mental well-being, coping with disability, meaningful day-to-day life and, certainly, achieving the highest possible quality of life. This bachelor thesis focuses on issues related to spinal lesion and on the possibilities of rehabilitation with the focus on occupational therapy.
The aim of this thesis is to acquaint the professional and general public with the issues related to spinal lesion and to show the possibilities of rehabilitation with the focus on occupational therapy. The aim of the main part is to develop a case study of a specific client with spastic quadriplegia and to acquaint readers with possibilities of occupational therapy for a specific client with spinal lesion.
On the basis of structured as well as unstructured interview, observation and examination of the client, it was needed to classify the aims of occupational therapy and short term and long term therapeutic plan for the client with spastic quadriplegia. According to the client's wishes, the aims were focused mainly on self-sufficiency and counseling in the area of compensatory aids.
The results were made on the basis of comparison of initial and final occupational therapy evaluations, tests and observation of the client. The results also include an evaluation of therapeutic intervention.
The discussion is based on findings from researched materials, observation and insight from working with the client. the aim is to reflect on some questions concerning issues of spinal lesion.
The conclusion is an evaluation of the aims and goals of the bachelor thesis including the contribution of the thesis to the field of occupational therapy.
Cílem práce je seznámit veřejnost s problematikou spastické plegie a informovat o přínosu ergoterapie v rehabilitaci.
1. Stanovení obsahu bakalářské práce Ergoterapie u osoby se spastickou kvadruplegií
2. Zpracování odborné literatury a rešerše o ergoterapii u spastické kvadruplegie a její využití pro dospělého klienta se spastickou lézí
3. Výběr klienta s diagnozou spastická kvadruplegie:
a) Provedení vstupních vyšetření: svalový test, vyšetření mobility, vyšetření čití, SCIM test, ADL a Ashwortova škála pro měření spasticity
b) Stanovení krátkodobých ergoterapeutických cílů dle pravidla SMART
c) Ergoterapeutická intervence zaměřená na ovlivnění spasticity a soběstačnosti pacienta
d) Provedení ergoterapeutických výstupních vyšetření a na základě výsledků stanovení dlouhodobých cílů a dlouhodobého ergoterapeutického plánu
4. Analýza výstupních testů (svalový test, vyšetření mobility, vyšetření čití, SCIM test, ADL a Ashwortova škála pro měření spasticity) a realizace ergoterapeutické intervence
5. Porovnání vstupních a výstupních údajů získaných při vstupních a výstupních ergoterapeutických vyšetřeních
Zásady pro vypracování
Cílem práce je seznámit veřejnost s problematikou spastické plegie a informovat o přínosu ergoterapie v rehabilitaci.
1. Stanovení obsahu bakalářské práce Ergoterapie u osoby se spastickou kvadruplegií
2. Zpracování odborné literatury a rešerše o ergoterapii u spastické kvadruplegie a její využití pro dospělého klienta se spastickou lézí
3. Výběr klienta s diagnozou spastická kvadruplegie:
a) Provedení vstupních vyšetření: svalový test, vyšetření mobility, vyšetření čití, SCIM test, ADL a Ashwortova škála pro měření spasticity
b) Stanovení krátkodobých ergoterapeutických cílů dle pravidla SMART
c) Ergoterapeutická intervence zaměřená na ovlivnění spasticity a soběstačnosti pacienta
d) Provedení ergoterapeutických výstupních vyšetření a na základě výsledků stanovení dlouhodobých cílů a dlouhodobého ergoterapeutického plánu
4. Analýza výstupních testů (svalový test, vyšetření mobility, vyšetření čití, SCIM test, ADL a Ashwortova škála pro měření spasticity) a realizace ergoterapeutické intervence
5. Porovnání vstupních a výstupních údajů získaných při vstupních a výstupních ergoterapeutických vyšetřeních
Seznam doporučené literatury
AMBLER, Z. 2011 Základy neurologie. 6., dopl. vyd. Praha: Galén. ISBN 80-246-1258-5.
ČELKO, J. 1997 Hydrokinezioterapia. Bratislava: Liečreh Gúth. ISBN 80-967383-6-4.
FALTÝNKOVÁ, Z., J. KŘÍŽ, A. KÁBRTOVÁ. 2004 Cesta k nezávislosti po poškození míchy. Praha: Svaz paraplegiků - Centrum Paraple. ISBN 80-239-5555-1.
FALTÝNKOVÁ, Z. et al. 1997 Paraplegie, tetraplegie. Praha: Svaz paraplegiků. ISBN 80-239-1455-3.
HERMANNOVÁ, H., D. MUNICHOVÁ a Z. NERANDŽIČ. 2014 Základy hipoterapie. Praha: Profi Press. ISBN 978-80-8672-657-1.
JELÍNKOVÁ, J., M. KRIVOŠÍKOVÁ a L. ŠAJTAROVÁ. 2009 Ergoterapie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-583-7.
ŠTĚTKÁŘOVÁ, I., E. EHLER a R. JECH. 2012 Spasticita a její léčba. Praha: Maxdorf.. ISBN 978-80-7345-302-2.
Seznam doporučené literatury
AMBLER, Z. 2011 Základy neurologie. 6., dopl. vyd. Praha: Galén. ISBN 80-246-1258-5.
ČELKO, J. 1997 Hydrokinezioterapia. Bratislava: Liečreh Gúth. ISBN 80-967383-6-4.
FALTÝNKOVÁ, Z., J. KŘÍŽ, A. KÁBRTOVÁ. 2004 Cesta k nezávislosti po poškození míchy. Praha: Svaz paraplegiků - Centrum Paraple. ISBN 80-239-5555-1.
FALTÝNKOVÁ, Z. et al. 1997 Paraplegie, tetraplegie. Praha: Svaz paraplegiků. ISBN 80-239-1455-3.
HERMANNOVÁ, H., D. MUNICHOVÁ a Z. NERANDŽIČ. 2014 Základy hipoterapie. Praha: Profi Press. ISBN 978-80-8672-657-1.
JELÍNKOVÁ, J., M. KRIVOŠÍKOVÁ a L. ŠAJTAROVÁ. 2009 Ergoterapie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-583-7.
ŠTĚTKÁŘOVÁ, I., E. EHLER a R. JECH. 2012 Spasticita a její léčba. Praha: Maxdorf.. ISBN 978-80-7345-302-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, portréty
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Ergoterapie u osoby se spastickou kvadruplegií".
Cílem studentky bylo seznámit odbornou i laickou veřejnost s problematikou míšní léze a poukázat na možnosti rehabilitace s konkretizací na ergoterapii. V hlavní části popsala studentka kasuistiku u 28 letého klienta se spastickou kvadruplegií a seznámila nás s možnostmi ergoterapie u konkrétního klienta s míšní lézí. Na základě strukturovaného i nestrukturovaného rozhovoru, pozorování a testování klienta určila ergoterapeutické cíle, krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán u klienta se spastickou kvadruplegií, zaměřené, především dle přání klienta, na soběstačnost a poradenství v oblasti kompenzačních pomůcek. Na závěr zhodnotila studentka výsledky na základě porovnání vstupního a výstupního ergoterapeutického hodnocení. Součástí výsledků bylo také zhodnocení ergoterapeutické intervence. V práci se objevují formální nedostatky - zarovnání textu do bloku, nedostatečný záznam obsahu, v obsahu chybí uvedení stran jednotlivých kapitol. Struktura práce částečně odpovídá požadavkům v Pokynech pro závěrečné práce na FZS UJEP. V obsahu chybí kapitola Výsledky, v textu práce ji nalezneme na s. 61. Obsah neodpovídá číslování kapitol. Jedná se o závažnou formální chybu, která snižuje celkové hodnocení práce. Další oblastí, která snižuje celkové hodnocení práce je nekvalitní zpracování přehledu poznatků z informačních zdrojů souvisejících s problematikou Ergoterapie u osoby se spastickou kvadruplegií a výrazné nedostatky v citaci jednotlivých zdrojů.
+ otázky vedoucího práce:
1.Shrňte klientovi nejdůležitější patologie a navrhněte ergoterapii na jejich ovlivnění.
2.Vysvětlete, k čemu se využívá Kanadský model výkonu zaměstnávání.
3.Jak byste postupovala u vašeho klienta pro stanovení cílů v zaměstnávání a zjištění pracovního potenciálu (viz s. 59).
+ otázky oponenta:
1.Zkuste znovu popsat spinální řetězec i s příklady institucí a organizací, které do něho řadíme. Vysvětlete na daných příkladech rozdíl mezi primární, sekundární a terciální péčí o pacienta/klienta s míšním poškozením. Také uveďte, za jakých okolností používáme slovo klient a pacient. Jak se tento rozdíl může projevit v ergoterapeutické intervenci?
2.Ve své práci zmiňujete autonomní dysreflexii (AD). Je možné, že se AD objeví během ergoterapeutických intervencí? Z jakých příčin může AD nastat v kontextu s ergoterapeutickou intervencí?
Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce a oponenta dobře. Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou dobře.