Diplomová práce je zaměřena na didaktickou pomůcku lapbook a její využití na prvním stupni základní školy. Práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a praktickou. Praktická část definuje pojem didaktické prostředky, zaměřuje se na prostředky materiální a na jejich klasifikaci. Následně je představena didaktická pomůcka lapbook. Pozornost je věnována využití lapbooku pro podporu rozvoje kvalit žáka a využití lapbooku v různých oblastech vyučování. V praktické části je sestaven manuál s názvem "Jak postupovat při tvorbě
lapbooku s dětmi ve vyučování". Součástí manuálu je ukázkový lapbook vytvořený autorkou. Manuál je sestaven především pro vyučující na prvním stupni základní školy. Průzkumná část vyhodnocuje výsledky dotazníkového šetření, jehož hlavním cílem bylo zjistit, jaké je rozšíření lapbooku mezi vyučujícími. Jsou zde také uvedena doporučení, která z průzkumného šetření vyplývají.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on teaching aid lapbook and its use in elementary school. The thesis is divided into two parts: theoretical and research. The theoretical part defines term teaching aid and its focused on material teaching aids and their classification. Then a didactic aid lapbook is introduced. Attention is paid to the use of lapbook to support pupils qualities
and the use of lapbook in teaching areas. The practical part contains manual "How to proceed with the creation of lapbook with pupils". Part of the manual is lapbook by the author of this thesis. The manual is designed primarily for teachers in elementary school. Research evaluates results of questionnaires. The aim of research was finding out teacher awareness of elementary school about teaching aid lapbook. There are also recommendations of research.
Klíčová slova
Didaktický prostředek, materiální didaktické pomůcky, lapbook, manuál, kvality žáka, oblasti výuky
Klíčová slova v angličtině
Teaching aid, material teaching aids, lapbook, manual, quality of pupils, areas of teaching
Rozsah průvodní práce
101
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na didaktickou pomůcku lapbook a její využití na prvním stupni základní školy. Práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a praktickou. Praktická část definuje pojem didaktické prostředky, zaměřuje se na prostředky materiální a na jejich klasifikaci. Následně je představena didaktická pomůcka lapbook. Pozornost je věnována využití lapbooku pro podporu rozvoje kvalit žáka a využití lapbooku v různých oblastech vyučování. V praktické části je sestaven manuál s názvem "Jak postupovat při tvorbě
lapbooku s dětmi ve vyučování". Součástí manuálu je ukázkový lapbook vytvořený autorkou. Manuál je sestaven především pro vyučující na prvním stupni základní školy. Průzkumná část vyhodnocuje výsledky dotazníkového šetření, jehož hlavním cílem bylo zjistit, jaké je rozšíření lapbooku mezi vyučujícími. Jsou zde také uvedena doporučení, která z průzkumného šetření vyplývají.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on teaching aid lapbook and its use in elementary school. The thesis is divided into two parts: theoretical and research. The theoretical part defines term teaching aid and its focused on material teaching aids and their classification. Then a didactic aid lapbook is introduced. Attention is paid to the use of lapbook to support pupils qualities
and the use of lapbook in teaching areas. The practical part contains manual "How to proceed with the creation of lapbook with pupils". Part of the manual is lapbook by the author of this thesis. The manual is designed primarily for teachers in elementary school. Research evaluates results of questionnaires. The aim of research was finding out teacher awareness of elementary school about teaching aid lapbook. There are also recommendations of research.
Klíčová slova
Didaktický prostředek, materiální didaktické pomůcky, lapbook, manuál, kvality žáka, oblasti výuky
Klíčová slova v angličtině
Teaching aid, material teaching aids, lapbook, manual, quality of pupils, areas of teaching
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit s aktuální směrnicí děkana "Pokyny pro vedení, psaní a odevzdávání diplomových prací na PF UJEP" č. 9/2018 a dbát na její dodržování. Cílem diplomové práce bude seznámit se s lapbookem (informovat o lapbooku) jakožto didaktickou pomůckou vhodnou na první stupeň ZŠ, vytvořit manuál pro vytváření lapbooků s dětmi, rozhovorem zjistit, jak na lapbooky nahlíží žáci a průzkumem zjistit, jaké je povědomí učitelů na prvních stupních ZŠ v Děčíně. Teoretická část se bude orientovat na didaktické pomůcky vhodné na první stupeň ZŠ, zaměří se především na LAPBOOKY a na to, pro jaké oblasti by mohl být lapbook přínosný (spolupráce žáků, práce s informacemi, kritické myšlení atd.). V praktické části bude vytvořen manuál pro výrobu lapbooků s dětmi ve škole. Ve výzkumné části bude proveden průzkum, který se bude zabývat používáním didaktických pomůcek na prvních stupních základních škol v Děčíně a především jejich povědomím o lapboocích.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit s aktuální směrnicí děkana "Pokyny pro vedení, psaní a odevzdávání diplomových prací na PF UJEP" č. 9/2018 a dbát na její dodržování. Cílem diplomové práce bude seznámit se s lapbookem (informovat o lapbooku) jakožto didaktickou pomůckou vhodnou na první stupeň ZŠ, vytvořit manuál pro vytváření lapbooků s dětmi, rozhovorem zjistit, jak na lapbooky nahlíží žáci a průzkumem zjistit, jaké je povědomí učitelů na prvních stupních ZŠ v Děčíně. Teoretická část se bude orientovat na didaktické pomůcky vhodné na první stupeň ZŠ, zaměří se především na LAPBOOKY a na to, pro jaké oblasti by mohl být lapbook přínosný (spolupráce žáků, práce s informacemi, kritické myšlení atd.). V praktické části bude vytvořen manuál pro výrobu lapbooků s dětmi ve škole. Ve výzkumné části bude proveden průzkum, který se bude zabývat používáním didaktických pomůcek na prvních stupních základních škol v Děčíně a především jejich povědomím o lapboocích.
Seznam doporučené literatury
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1821-7.
ZACHOVÁ, Alena. Čtenářství a čtenářská gramotnost. Vlkov: Helena Rezková, 2013. ISBN 978-80-904449-7-3.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4590-9.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4100-0.
ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3341-8.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
Seznam doporučené literatury
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1821-7.
ZACHOVÁ, Alena. Čtenářství a čtenářská gramotnost. Vlkov: Helena Rezková, 2013. ISBN 978-80-904449-7-3.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4590-9.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4100-0.
ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3341-8.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.