Diplomová práce se zabývá zkoumáním využitelnosti konceptu integrované tematické výuky geografie na 2. stupni základní školy. V obecné části je vysvětlen pojem integrované výuky, model ITV S. Kovalikové a je charakterizována integrovaná tematická výuka z hlediska jejich rysů. Také jsou zde vytipována vhodná témata geografie pro integrovanou výuku. V empirické části je na základě kvalitativního výzkumu ve školách, které realizují integrovanou tematickou výuku geografie, popsána a analyzována skutečná praxe a zkušenosti s ITV. Pozornost je věnována zejména způsobu integrace předmětu, výběru vhodných témat z učiva geografie pro ITV a také tomu, zda koncept umožňuje zohlednit různé potřeby a schopnosti žáků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with exploring the applicability of the concept of integrated thematic teaching of geography at the 2nd level of primary school. The general part explains the concept of integrated teaching, the ITV model of S. Kovalik and characterizes integrated thematic teaching in terms of their features. There are also selected topics of geography for integrated teaching. In the empirical part, based on qualitative research in schools that implement integrated thematic geography teaching, the actual practice and experience with ITV is described and analyzed. Particular attention is paid to the integration of the subject, the selection of appropriate topics from the geography curriculum for ITV, and whether the concept allows for the different needs and abilities of pupils to be taken into account.
Klíčová slova
: integrovaná tematická výuka, integrované kurikulum, inovativní školy, ScioŠkoly
Diplomová práce se zabývá zkoumáním využitelnosti konceptu integrované tematické výuky geografie na 2. stupni základní školy. V obecné části je vysvětlen pojem integrované výuky, model ITV S. Kovalikové a je charakterizována integrovaná tematická výuka z hlediska jejich rysů. Také jsou zde vytipována vhodná témata geografie pro integrovanou výuku. V empirické části je na základě kvalitativního výzkumu ve školách, které realizují integrovanou tematickou výuku geografie, popsána a analyzována skutečná praxe a zkušenosti s ITV. Pozornost je věnována zejména způsobu integrace předmětu, výběru vhodných témat z učiva geografie pro ITV a také tomu, zda koncept umožňuje zohlednit různé potřeby a schopnosti žáků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with exploring the applicability of the concept of integrated thematic teaching of geography at the 2nd level of primary school. The general part explains the concept of integrated teaching, the ITV model of S. Kovalik and characterizes integrated thematic teaching in terms of their features. There are also selected topics of geography for integrated teaching. In the empirical part, based on qualitative research in schools that implement integrated thematic geography teaching, the actual practice and experience with ITV is described and analyzed. Particular attention is paid to the integration of the subject, the selection of appropriate topics from the geography curriculum for ITV, and whether the concept allows for the different needs and abilities of pupils to be taken into account.
Klíčová slova
: integrovaná tematická výuka, integrované kurikulum, inovativní školy, ScioŠkoly
V současné době je výuka integrující více předmětů považovaná za prospěšný a moderní koncept vzdělávání. Integrovaná výuka bývá nejčastěji realizována jako integrace dvou předmětů (Podroužek, 2002) nebo jako tématický týdenní celek, kterou můžeme využít jak na 1. i 2 stupni (Kühnlová, 1996; Hejnova 2011).
Cílem diplomové práce je zjistit, kdy je nejvíce využitelný koncept integrované výuky geografie, uvážíme-li různé potřeby a schopnosti žáků, možnosti integrace předmětu a tematické části kurikula. Diplomová práce přinese na vybraných příkladech českých základních škol ukázku, jakým způsobem se koncept ve výuce projevuje. S ohledem na daný cíl, bude potřeba najít odpovědi na následující otázky: Jakým způsobem je integrovaná výuka geografie ve vybraných základních školách realizována? Co ovlivňuje využití konceptu integrované výuky ve škole, tj. na jakých faktorech její použití závisí? Jaké existují rozdíly mezi školami, které tento koncept využívají?
Zásady pro vypracování
V současné době je výuka integrující více předmětů považovaná za prospěšný a moderní koncept vzdělávání. Integrovaná výuka bývá nejčastěji realizována jako integrace dvou předmětů (Podroužek, 2002) nebo jako tématický týdenní celek, kterou můžeme využít jak na 1. i 2 stupni (Kühnlová, 1996; Hejnova 2011).
Cílem diplomové práce je zjistit, kdy je nejvíce využitelný koncept integrované výuky geografie, uvážíme-li různé potřeby a schopnosti žáků, možnosti integrace předmětu a tematické části kurikula. Diplomová práce přinese na vybraných příkladech českých základních škol ukázku, jakým způsobem se koncept ve výuce projevuje. S ohledem na daný cíl, bude potřeba najít odpovědi na následující otázky: Jakým způsobem je integrovaná výuka geografie ve vybraných základních školách realizována? Co ovlivňuje využití konceptu integrované výuky ve škole, tj. na jakých faktorech její použití závisí? Jaké existují rozdíly mezi školami, které tento koncept využívají?
Seznam doporučené literatury
HEJNOVÁ, E. Integrovaná výuka přírodovědných předmětů na základních školách v českých zemích: minulost a současnost. Scientia in educatione, 2011, roč. 2, č.2, s.77 - 90. ISSN 1804-7106
HOFMANN, E. Integrované terénní vyučování. Brno: Paido, 2003. 138 s. ISBN 80-7315-054-9
KOVALIKOVÁ, E.et OLSENOVÁ K. Integrovaná tematická výuka: model. Kroměříž: Spirála, 1995. 304 s. ISBN 80-901873-1-5
KUBEŠ, J. Pojetí geografického vzdělávání a společenská role (nika) geografie. Geografické rozhledy, 1995, roč. 4, č. 5, s 150 - 151. ISSN 1210-3004
KÜHNLOVÁ, H. Integrované pojetí výuky zeměpisu. Geografické rozhledy, 1996, roč. 5, č. 4, s 126 - 129. ISSN 1210-3004
PODROUŽEK, L. Integrovaná výuka na základní škole v teorii i praxi.Plzeň:Fraus, 2002. 96 s. ISBN 80-7238-157-1
PRŮCHA, J. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994. 107 s. ISBN 80-7041-972-5
Seznam doporučené literatury
HEJNOVÁ, E. Integrovaná výuka přírodovědných předmětů na základních školách v českých zemích: minulost a současnost. Scientia in educatione, 2011, roč. 2, č.2, s.77 - 90. ISSN 1804-7106
HOFMANN, E. Integrované terénní vyučování. Brno: Paido, 2003. 138 s. ISBN 80-7315-054-9
KOVALIKOVÁ, E.et OLSENOVÁ K. Integrovaná tematická výuka: model. Kroměříž: Spirála, 1995. 304 s. ISBN 80-901873-1-5
KUBEŠ, J. Pojetí geografického vzdělávání a společenská role (nika) geografie. Geografické rozhledy, 1995, roč. 4, č. 5, s 150 - 151. ISSN 1210-3004
KÜHNLOVÁ, H. Integrované pojetí výuky zeměpisu. Geografické rozhledy, 1996, roč. 5, č. 4, s 126 - 129. ISSN 1210-3004
PODROUŽEK, L. Integrovaná výuka na základní škole v teorii i praxi.Plzeň:Fraus, 2002. 96 s. ISBN 80-7238-157-1
PRŮCHA, J. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994. 107 s. ISBN 80-7041-972-5