Bakalářská práce se zabývá možnostmi mezioborového propojení výtvarné a dramatické výchovy prostřednictvím činností školní družiny a postihuje souvislosti s tímto spojené.
Teoretická část zahrnuje kapitoly přímo související s mezioborově zaměřeným projektem realizovaným ve školní družině základní školy. Vymezuje dané pojmy a zpracovává dostupnou literaturu k tématu. Praktickou část tvoří celoroční mezioborově zaměřený projekt, kde se pohádka stává nevyčerpatelným inspiračním zdrojem žákovské tvorby. Součástí bakalářské práce je realizace tematické řady a autorský cyklus, včetně fotodokumentace.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the possibilities of interdisciplinary interconnection of artistic and dramatic education through the activities of the school company and affects the related links.
The theoretical part includes chapters directly related to an interdisciplinary project carried out in the school retinue of an elementary school. It defines the given concepts and processes available literature on the topic. The practical part consists of a year-round interdisciplinary project, where the fairy tale becomes an inexhaustible source of inspiration for student work. The bachelor's thesis includes the realization of the thematic series and the author's cycle, including photo documentation.
Klíčová slova
Dítě, ilustrace, Josef Čapek, pohádka, umění, vychovatel, výtvarná výchova.
Klíčová slova v angličtině
Art, art education, educator, fairy tale, child, illustration, Josef Čapek.
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá možnostmi mezioborového propojení výtvarné a dramatické výchovy prostřednictvím činností školní družiny a postihuje souvislosti s tímto spojené.
Teoretická část zahrnuje kapitoly přímo související s mezioborově zaměřeným projektem realizovaným ve školní družině základní školy. Vymezuje dané pojmy a zpracovává dostupnou literaturu k tématu. Praktickou část tvoří celoroční mezioborově zaměřený projekt, kde se pohádka stává nevyčerpatelným inspiračním zdrojem žákovské tvorby. Součástí bakalářské práce je realizace tematické řady a autorský cyklus, včetně fotodokumentace.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the possibilities of interdisciplinary interconnection of artistic and dramatic education through the activities of the school company and affects the related links.
The theoretical part includes chapters directly related to an interdisciplinary project carried out in the school retinue of an elementary school. It defines the given concepts and processes available literature on the topic. The practical part consists of a year-round interdisciplinary project, where the fairy tale becomes an inexhaustible source of inspiration for student work. The bachelor's thesis includes the realization of the thematic series and the author's cycle, including photo documentation.
Klíčová slova
Dítě, ilustrace, Josef Čapek, pohádka, umění, vychovatel, výtvarná výchova.
Klíčová slova v angličtině
Art, art education, educator, fairy tale, child, illustration, Josef Čapek.
Zásady pro vypracování
1. Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana č. 9/2018 a bude dbát na její dodržování.
2. Předložení bakalářské práce v hrubé podobě minimálně jeden měsíc před odevzdáním.
3. Realizace práce proběhne v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
4. Na základě prostudované literatury bude vypracována teoretická část se zaměřením interdisciplinární tvorbu jako inspiračního zdroje pro výtvarné činnosti ve školní družině.
5. Dále bude zpracována metodologie výtvarně - dramatického projektu s přesahem do mezioborových vztahů, který vychází z pohádky jako motivačního prostředku tvořivých aktivit.
6. Praktická část bude zaměřena na integraci výtvarné výchovy v interdisciplinárních aktivitách školní družiny. V rámci mezioborových přesahů bude navržen a realizován výtvarně - dramatický projekt zaměřený na propojení výchovy výtvarné, hudební, pohybové a literární. Realizace výtvarně - dramatického projektu bude prezentována rodičům, zdokumentována a následně vyhodnocena pomocí metodických listů.
7. Součástí bakalářské práce bude autorská tvorba, která souvisí s tématem kvalifikační práce a předchází realizaci výtvarně - dramatického projektu v prostředí školní družiny.
8. Hlavním přínosem bakalářské práce bude inovativní přístup ke zprostředkování tvořivých volnočasových aktivit dětem mladšího školního věku ve školní družině.
Zásady pro vypracování
1. Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana č. 9/2018 a bude dbát na její dodržování.
2. Předložení bakalářské práce v hrubé podobě minimálně jeden měsíc před odevzdáním.
3. Realizace práce proběhne v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
4. Na základě prostudované literatury bude vypracována teoretická část se zaměřením interdisciplinární tvorbu jako inspiračního zdroje pro výtvarné činnosti ve školní družině.
5. Dále bude zpracována metodologie výtvarně - dramatického projektu s přesahem do mezioborových vztahů, který vychází z pohádky jako motivačního prostředku tvořivých aktivit.
6. Praktická část bude zaměřena na integraci výtvarné výchovy v interdisciplinárních aktivitách školní družiny. V rámci mezioborových přesahů bude navržen a realizován výtvarně - dramatický projekt zaměřený na propojení výchovy výtvarné, hudební, pohybové a literární. Realizace výtvarně - dramatického projektu bude prezentována rodičům, zdokumentována a následně vyhodnocena pomocí metodických listů.
7. Součástí bakalářské práce bude autorská tvorba, která souvisí s tématem kvalifikační práce a předchází realizaci výtvarně - dramatického projektu v prostředí školní družiny.
8. Hlavním přínosem bakalářské práce bude inovativní přístup ke zprostředkování tvořivých volnočasových aktivit dětem mladšího školního věku ve školní družině.
Seznam doporučené literatury
BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Lidové noviny, 2000. 335 s. ISBN 80-7106-290-1.
ČAČKA, Otto. Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. 1. vyd. Brno: Doplněk, 1999. 366 s. ISBN 80-7239-034-1.
ČEŇKOVÁ, SIEGLOVÁ, DEJMALOVÁ, Jana, Naděžda, Kateřina. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. první. Praha: Portál, 2006. 171 s. ISBN 80-7367-095-X.
DYTRTOVÁ, K., LUKAVSKÝ, J., SLAVÍK, J. (2009): Vidět, tvořit a vědět, aneb jak se dělá význam ve výtvarné výchově. In: Výtvarná výchova. r. 49, č. 2 -3, 2009, s. 11 - 16. ISSN 1210-3691
FIŠER, Zbyněk, Vladimír HAVLÍK a Radek HORÁČEK. Slovem, akcí, obrazem: příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80- 210-5389-2.
FRANZ, Marie-Louise von. Psychologický výklad pohádek: smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 182 s. ISBN 80-7178-260-2.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha. Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-368-5.
HUBAČOVÁ, V; MERTOVÁ, D. Ilustrátoři - část I. Font - první grafický časopis, 2009, roč. XIX. 1/09, č. 103, s. 10 - 15.
HOLEŠOVSKÝ, F. Glosy k vývoji české ilustrace pro děti. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982. 268 s. - obr.
HUTAŘOVÁ, I. Současní čeští ilustrátoři knih pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Tauris, 2004. 128 s.: il. ISBN 80-211-0485-6.
JASANOVÁ, N., SEVEROVÁ, M. Hudba, pohyb, kresba, slovo. 2. vyd. Praha: Svojtka a Vašut, 1992, 87 s. Psychologie (ISV). ISBN 80-855-2108-3.
KŘIVÁNEK, V; KUPCOVÁ, H. Malý slovník literárních pojmů a autorů. Praha : Scientia, 1994. 88 s. ISBN 80-85827-15-8.
KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000. ISBN 80-7215-128-2.
MATUŠÁK R., KRÁLOVÁ O., RODRIUGEZOVÁ V. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využtí metod a technik. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-472-4
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha 8: Sarah, 1996. ISBN 80-902267-2-8
SMITH, R. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. 2. Vyd. Praha: Slovart, 2006. 352 s. ISBN 80-7209- 758-X.
ŠIMONOVÁ, Anna. Výtvarná dílna. Praha: Portál, s.r.o. 2005. ISBN 80-7178-960-7
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
VANČÁT, J. Tvořivost a obrazotvornost ve školním vzdělávacím programu. Praha: Eduart, 2008. ISBN 978-80-86783-31-4.
ZHOŘ, I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SNP, 1992.
ČAPEK,J. Povídání o pejskovi a kočičce. Praha, Fotuna Libri,2018, ISBN 978-80-7546-121-6.
Seznam doporučené literatury
BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Lidové noviny, 2000. 335 s. ISBN 80-7106-290-1.
ČAČKA, Otto. Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. 1. vyd. Brno: Doplněk, 1999. 366 s. ISBN 80-7239-034-1.
ČEŇKOVÁ, SIEGLOVÁ, DEJMALOVÁ, Jana, Naděžda, Kateřina. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. první. Praha: Portál, 2006. 171 s. ISBN 80-7367-095-X.
DYTRTOVÁ, K., LUKAVSKÝ, J., SLAVÍK, J. (2009): Vidět, tvořit a vědět, aneb jak se dělá význam ve výtvarné výchově. In: Výtvarná výchova. r. 49, č. 2 -3, 2009, s. 11 - 16. ISSN 1210-3691
FIŠER, Zbyněk, Vladimír HAVLÍK a Radek HORÁČEK. Slovem, akcí, obrazem: příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80- 210-5389-2.
FRANZ, Marie-Louise von. Psychologický výklad pohádek: smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 182 s. ISBN 80-7178-260-2.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha. Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-368-5.
HUBAČOVÁ, V; MERTOVÁ, D. Ilustrátoři - část I. Font - první grafický časopis, 2009, roč. XIX. 1/09, č. 103, s. 10 - 15.
HOLEŠOVSKÝ, F. Glosy k vývoji české ilustrace pro děti. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982. 268 s. - obr.
HUTAŘOVÁ, I. Současní čeští ilustrátoři knih pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Tauris, 2004. 128 s.: il. ISBN 80-211-0485-6.
JASANOVÁ, N., SEVEROVÁ, M. Hudba, pohyb, kresba, slovo. 2. vyd. Praha: Svojtka a Vašut, 1992, 87 s. Psychologie (ISV). ISBN 80-855-2108-3.
KŘIVÁNEK, V; KUPCOVÁ, H. Malý slovník literárních pojmů a autorů. Praha : Scientia, 1994. 88 s. ISBN 80-85827-15-8.
KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000. ISBN 80-7215-128-2.
MATUŠÁK R., KRÁLOVÁ O., RODRIUGEZOVÁ V. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využtí metod a technik. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-472-4
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha 8: Sarah, 1996. ISBN 80-902267-2-8
SMITH, R. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. 2. Vyd. Praha: Slovart, 2006. 352 s. ISBN 80-7209- 758-X.
ŠIMONOVÁ, Anna. Výtvarná dílna. Praha: Portál, s.r.o. 2005. ISBN 80-7178-960-7
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
VANČÁT, J. Tvořivost a obrazotvornost ve školním vzdělávacím programu. Praha: Eduart, 2008. ISBN 978-80-86783-31-4.
ZHOŘ, I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SNP, 1992.
ČAPEK,J. Povídání o pejskovi a kočičce. Praha, Fotuna Libri,2018, ISBN 978-80-7546-121-6.