Cílem diplomové práce je prostřednictvím dotazníkového šetření zjistit výši nákladů
na studium a ostatních nákladů se studiem související na jednotlivých fakultách UJEPu a v rámci toho zároveň ověřit, zda volba oboru ovlivňuje výši těchto nákladů. Vedlejším cílem bylo zjistit míru finanční soběstačnosti studenta a z jakých zdrojů jsou náklady na studium a ostatní náklady se studiem související kryty. Výsledky diplomové práce jsou porovnány s vybranými obdobnými studiemi, které byly provedeny v České republice, zejména pak se studií Eurostudent VI. provedenou v roce 2016, která mimo jiné otestovala přetížené náklady. V diplomové práci se celkové náklady ukázaly být jako závislé na volbě oboru, resp. fakulty s tím, že nejvyšší náklady na studium i ostatní náklady související se studiem nesou studenti Fakulty umění a designu. Naopak nejnižší celkové náklady studenta mají studenti Fakulty životního prostředí a studenti Filozofické fakulty. Finančně soběstačných studentů, kteří jsou schopni ze svých příjmů pokrýt celkové náklady studenta, je na univerzitě 43 % studentů.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to find out all the study costs and the others at the faculties of the UJEP by providing a questionnaire survey. Also I´ll check, whether the choice of field of study can affect the total amount of all related costs.The secondary aim of this work is to find out the rate of a student´s financial self-sufficiency and from which source the students costs can be covered. The results of my diploma thesis are being compared with the chosen similar studies being effected in the Czech Republic, especially the study Eurostu-dent VI. from 2016 which also tested accommodation cost overburden. In this thesis the total costs have been seen as dependent on the choice of field of study or more precisely the faculty. The students of the Faculty of Art and Design have the highest costs related with studies. On the contrary, the lowest total amount of all related costs on studies have the stu-dents of Faculty of Environment and the students of Faculty of Arts. At the university there are 43% of self-supporting students, who are able to cover the total costs from their icome.
Klíčová slova
Životní náklady, náklady na studium, zdroje financování studia, přetížené náklady na bydlení, finanční stres, míra finanční soběstačnosti studenta
Klíčová slova v angličtině
Costs of living, study costs, sources of study financing, accommodation cost overburden, financial stress, rate of a student´s financial self-sufficiency
Rozsah průvodní práce
96 s. (157 462 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je prostřednictvím dotazníkového šetření zjistit výši nákladů
na studium a ostatních nákladů se studiem související na jednotlivých fakultách UJEPu a v rámci toho zároveň ověřit, zda volba oboru ovlivňuje výši těchto nákladů. Vedlejším cílem bylo zjistit míru finanční soběstačnosti studenta a z jakých zdrojů jsou náklady na studium a ostatní náklady se studiem související kryty. Výsledky diplomové práce jsou porovnány s vybranými obdobnými studiemi, které byly provedeny v České republice, zejména pak se studií Eurostudent VI. provedenou v roce 2016, která mimo jiné otestovala přetížené náklady. V diplomové práci se celkové náklady ukázaly být jako závislé na volbě oboru, resp. fakulty s tím, že nejvyšší náklady na studium i ostatní náklady související se studiem nesou studenti Fakulty umění a designu. Naopak nejnižší celkové náklady studenta mají studenti Fakulty životního prostředí a studenti Filozofické fakulty. Finančně soběstačných studentů, kteří jsou schopni ze svých příjmů pokrýt celkové náklady studenta, je na univerzitě 43 % studentů.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to find out all the study costs and the others at the faculties of the UJEP by providing a questionnaire survey. Also I´ll check, whether the choice of field of study can affect the total amount of all related costs.The secondary aim of this work is to find out the rate of a student´s financial self-sufficiency and from which source the students costs can be covered. The results of my diploma thesis are being compared with the chosen similar studies being effected in the Czech Republic, especially the study Eurostu-dent VI. from 2016 which also tested accommodation cost overburden. In this thesis the total costs have been seen as dependent on the choice of field of study or more precisely the faculty. The students of the Faculty of Art and Design have the highest costs related with studies. On the contrary, the lowest total amount of all related costs on studies have the stu-dents of Faculty of Environment and the students of Faculty of Arts. At the university there are 43% of self-supporting students, who are able to cover the total costs from their icome.
Klíčová slova
Životní náklady, náklady na studium, zdroje financování studia, přetížené náklady na bydlení, finanční stres, míra finanční soběstačnosti studenta
Klíčová slova v angličtině
Costs of living, study costs, sources of study financing, accommodation cost overburden, financial stress, rate of a student´s financial self-sufficiency
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se zabývá zjištěním výše nákladů na studium na jednotlivých fakultách UJEPu. Cílem diplomové práce je prostřednictvím dotazníkového šetření zjistit výši nákladů na studium a ostatních nákladů se studiem souvisejících na jednotlivých fakultách UJEPu a v rámci toho zároveň ověřit, zda volba oboru ovlivňuje výši těchto nákladů. Dále zjistím míru finanční soběstačnosti studenta, případně z jakých zdrojů jsou náklady na studium a ostatní náklady související se studiem kryty. Výši těchto nákladů zjistím pomocí dotazníkového šetření, do kterého budou zahrnuti studenti prezenčního studia. Pro vyhodnocení dotazníků použiji statistické metody, v tom zejména test ANOVA. Dosažené výsledky porovnám s výsledky obdobných studií, které byly provedeny v České republice v předchozích deseti letech na ostatních vysokých školách. Diplomová práce tím rozšíří dosavadní celorepublikové výsledky studií o konkrétní univerzitu.
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se zabývá zjištěním výše nákladů na studium na jednotlivých fakultách UJEPu. Cílem diplomové práce je prostřednictvím dotazníkového šetření zjistit výši nákladů na studium a ostatních nákladů se studiem souvisejících na jednotlivých fakultách UJEPu a v rámci toho zároveň ověřit, zda volba oboru ovlivňuje výši těchto nákladů. Dále zjistím míru finanční soběstačnosti studenta, případně z jakých zdrojů jsou náklady na studium a ostatní náklady související se studiem kryty. Výši těchto nákladů zjistím pomocí dotazníkového šetření, do kterého budou zahrnuti studenti prezenčního studia. Pro vyhodnocení dotazníků použiji statistické metody, v tom zejména test ANOVA. Dosažené výsledky porovnám s výsledky obdobných studií, které byly provedeny v České republice v předchozích deseti letech na ostatních vysokých školách. Diplomová práce tím rozšíří dosavadní celorepublikové výsledky studií o konkrétní univerzitu.
Seznam doporučené literatury
Clancy, P., & Kehoe, D. (1999). Financing third-level students in Ireland. European Journal of Education, 34(1), 43-57. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/pdf/1503428.pdf?refreqid=excelsior%3A295718e5589efb78bc006cd7 9d61c65f
Fischer J, Vltavská K & kol. (2010). Eurostudent V: Vybrané výsledky šetření v České republice. Retrieved from http://kredo.reformy-msmt.cz/vybrane-vysledky-eurostudent-soubor
Gregory, K. P., Matthew, S. M., & Baguley, J. A. (2018). Analysis of the costs of veterinary education and factors associated with financial stress among veterinary students in Australia. Australian veterinary journal, 96(1-2), 11-16. Retrieved from https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/avj.12655
Griffiths, J., & University of Queensland. Institute for Social Science Research (ISSR). (2010). Obtaining a better understanding of the student and skilled graduate visa programs. Institute for Social science Research at the University of Queensland. Commissioned by Department of Immigration and Citizenship. Retrieved from https://www.homeaffairs.gov.au/ReportsandPublications/Documents/research/obtaining-betterunderstanding-student-skilled-graduate-visa-programs.pdf
HSCB. (2014). The Value of Education Higher and Higher, Retrieved from https://www.hsbc.com.sg/1/PA_ES_Content_Mgmt/content/singapore/hsbcpremier/pdf/value_of_ education_singapore_report.pdf
James, R., Bexley, E., Devlin, M., & Marginson, S. (2007). Australian University Student Finances 2006: Final report of a national survey of students in public universities (Doctoral dissertation, Australian Vice-Chancellors' Committee). Retrieved form http://dro.deakin.edu.au/eserv/DU:30006778/devlin-australianuniversity-2006.pdf
Maher, J., Rooney, K., Toomse-Smith, M., Kiss, Z., Pollard, E., & Williams, M. (2018). Student income and expenditure survey 2014 to 2015. English report, March 2018. Retrieved from http://dera.ioe.ac.uk/31363/1/Student_income_and_expenditure_survey_2014_to_2015.pdf
Mazouch P. & Fischer J. (2016). Srovnání nákladů na studium vysoké školy ve vybraných městech. Vysoká škola ekonomická Praha. Retrieved from http://kest.vse.cz/wpcontent/uploads/2016/08/Studie.pdf
Oliveira, T., & Pereira, P. (1999). Who Pays the Bill? Study Costs and Students' Income in Portuguese Higher Education. European Journal of Education, 34(1), 111-121. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/1503434
Usher, A., & Medow, J. (2010). Global higher education rankings 2010. Higher Education Strategy Associates, 30. Retrieved from http://hedbib.iauaiu.net/pdf/HESA_2010_Global_HE_Rankings.pdf
Seznam doporučené literatury
Clancy, P., & Kehoe, D. (1999). Financing third-level students in Ireland. European Journal of Education, 34(1), 43-57. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/pdf/1503428.pdf?refreqid=excelsior%3A295718e5589efb78bc006cd7 9d61c65f
Fischer J, Vltavská K & kol. (2010). Eurostudent V: Vybrané výsledky šetření v České republice. Retrieved from http://kredo.reformy-msmt.cz/vybrane-vysledky-eurostudent-soubor
Gregory, K. P., Matthew, S. M., & Baguley, J. A. (2018). Analysis of the costs of veterinary education and factors associated with financial stress among veterinary students in Australia. Australian veterinary journal, 96(1-2), 11-16. Retrieved from https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/avj.12655
Griffiths, J., & University of Queensland. Institute for Social Science Research (ISSR). (2010). Obtaining a better understanding of the student and skilled graduate visa programs. Institute for Social science Research at the University of Queensland. Commissioned by Department of Immigration and Citizenship. Retrieved from https://www.homeaffairs.gov.au/ReportsandPublications/Documents/research/obtaining-betterunderstanding-student-skilled-graduate-visa-programs.pdf
HSCB. (2014). The Value of Education Higher and Higher, Retrieved from https://www.hsbc.com.sg/1/PA_ES_Content_Mgmt/content/singapore/hsbcpremier/pdf/value_of_ education_singapore_report.pdf
James, R., Bexley, E., Devlin, M., & Marginson, S. (2007). Australian University Student Finances 2006: Final report of a national survey of students in public universities (Doctoral dissertation, Australian Vice-Chancellors' Committee). Retrieved form http://dro.deakin.edu.au/eserv/DU:30006778/devlin-australianuniversity-2006.pdf
Maher, J., Rooney, K., Toomse-Smith, M., Kiss, Z., Pollard, E., & Williams, M. (2018). Student income and expenditure survey 2014 to 2015. English report, March 2018. Retrieved from http://dera.ioe.ac.uk/31363/1/Student_income_and_expenditure_survey_2014_to_2015.pdf
Mazouch P. & Fischer J. (2016). Srovnání nákladů na studium vysoké školy ve vybraných městech. Vysoká škola ekonomická Praha. Retrieved from http://kest.vse.cz/wpcontent/uploads/2016/08/Studie.pdf
Oliveira, T., & Pereira, P. (1999). Who Pays the Bill? Study Costs and Students' Income in Portuguese Higher Education. European Journal of Education, 34(1), 111-121. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/1503434
Usher, A., & Medow, J. (2010). Global higher education rankings 2010. Higher Education Strategy Associates, 30. Retrieved from http://hedbib.iauaiu.net/pdf/HESA_2010_Global_HE_Rankings.pdf