Bakalářská práce se zabývá porovnáním českého a britského hodnocení ţáků na základních školách na prvním stupni. Jelikoţ je tato problematika velmi rozsáhlá, práce se především zaměřuje na vnější motivátory pouţívané při výchovně vzdělávacím procesu ţáků. Teoretická část se zabývá historickým exkurzem vzdělávání v Anglii a v České republice, který vymezuje historicky významné rozdíly mezi vzděláváním v obou zemích. Dále pak kázní, rozdílným hodnocením, vnějšími motivátory a v neposlední řadě specifikací mladšího školního věku. Empirická část bakalářské práce analyzuje výsledky dotazníkového šetření, které bylo provedeno u učitelů prvního stupně na základní škole v Anglii a v Čechách. Práce je zakončena diskusí, závěrem a speciálně pedagogickým doporučením pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the comparison of the Czech and British assessment of pupils at primary schools in the first stage. As this issue is very extensive, the thesis focuses primarily on external motivators used in the educational process of pupils. The theoretical part deals with the historical educational excursion in England and the Czech Republic, which defines historically significant differences between education in both countries. Furthermore, discipline, different evaluation, external motivators and, last but not least, specifications of the younger school age. The empirical part of the bachelor thesis analyzes the results of the questionnaire survey, which was carried out at the first-level teachers at the elementary school in England and the Czech Republic. The thesis ends with discussion, conclusion and special pedagogical recommendation for practice.
Klíčová slova
hodnocení, odměny, tresty, vzdělávání, výchova
Klíčová slova v angličtině
evaluation, rewards, punishment, education
Rozsah průvodní práce
88
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá porovnáním českého a britského hodnocení ţáků na základních školách na prvním stupni. Jelikoţ je tato problematika velmi rozsáhlá, práce se především zaměřuje na vnější motivátory pouţívané při výchovně vzdělávacím procesu ţáků. Teoretická část se zabývá historickým exkurzem vzdělávání v Anglii a v České republice, který vymezuje historicky významné rozdíly mezi vzděláváním v obou zemích. Dále pak kázní, rozdílným hodnocením, vnějšími motivátory a v neposlední řadě specifikací mladšího školního věku. Empirická část bakalářské práce analyzuje výsledky dotazníkového šetření, které bylo provedeno u učitelů prvního stupně na základní škole v Anglii a v Čechách. Práce je zakončena diskusí, závěrem a speciálně pedagogickým doporučením pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the comparison of the Czech and British assessment of pupils at primary schools in the first stage. As this issue is very extensive, the thesis focuses primarily on external motivators used in the educational process of pupils. The theoretical part deals with the historical educational excursion in England and the Czech Republic, which defines historically significant differences between education in both countries. Furthermore, discipline, different evaluation, external motivators and, last but not least, specifications of the younger school age. The empirical part of the bachelor thesis analyzes the results of the questionnaire survey, which was carried out at the first-level teachers at the elementary school in England and the Czech Republic. The thesis ends with discussion, conclusion and special pedagogical recommendation for practice.
Klíčová slova
hodnocení, odměny, tresty, vzdělávání, výchova
Klíčová slova v angličtině
evaluation, rewards, punishment, education
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou systému hodnocení žáků na základní české
a na základní britské škole. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky rizik odměn a trestů, jejich druhy
a samotné hodnocení žáků. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude porovnat metody a celkový systém hodnocení žáků na základní škole v Anglii a v ČR. Pro svůj výzkum použiji dotazník. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 30 respondentů. Cílem výzkumného šetření bude zjistit a nalézt odlišnosti v postojích a efektivitě jednotlivých metod a způsobů hodnocení žáků na základní škole v Anglii a v ČR. Tyto informace analyzovat, vzájemně porovnat a určit z pohledu respondentů ty nejdůležitější. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení, která budou využitelná v praxi speciální pedagogiky a ve školní praxi.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou systému hodnocení žáků na základní české
a na základní britské škole. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky rizik odměn a trestů, jejich druhy
a samotné hodnocení žáků. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude porovnat metody a celkový systém hodnocení žáků na základní škole v Anglii a v ČR. Pro svůj výzkum použiji dotazník. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 30 respondentů. Cílem výzkumného šetření bude zjistit a nalézt odlišnosti v postojích a efektivitě jednotlivých metod a způsobů hodnocení žáků na základní škole v Anglii a v ČR. Tyto informace analyzovat, vzájemně porovnat a určit z pohledu respondentů ty nejdůležitější. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení, která budou využitelná v praxi speciální pedagogiky a ve školní praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1718-0.
JEŽKOVÁ, Věra, Dominik DVOŘÁK a Christopher CHAPMAN. Školní vzdělávání ve Velké Británii. V Praze: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1784-8.
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém?. 6. vyd. Praha: Portál, 2007. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-270-6.
MERTIN, Václav. Výchova bez trestů. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-80-7478-028-8.
MOORE, T.W. PHILOSOPHY OF EDUCATION: An Introduction. Taylor & Francis e-Library. Routledge & Kegan Paul, London, Boston, Melbourne & Henley, 2010. ISBN ISBN 0-203-86110-8.
MORRISH, Ronald G. 12 klíčů k důsledné výchově. Praha: Portál, 2003. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-786-8.
PAYNE, Ruth. Using Rewards and Sanctions in the Classroom: Pupils' Perceptions of Their Own Responses to Current Behaviour Management Strategies. Educational Review, 67(4), 483-504.
VANÍČKOVÁ, Eva. Tělesné tresty dětí: definice, popis, následky. Praha: Grada, 2004. Psyché (Grada). ISBN 80-247-0814-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1718-0.
JEŽKOVÁ, Věra, Dominik DVOŘÁK a Christopher CHAPMAN. Školní vzdělávání ve Velké Británii. V Praze: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1784-8.
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém?. 6. vyd. Praha: Portál, 2007. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-270-6.
MERTIN, Václav. Výchova bez trestů. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-80-7478-028-8.
MOORE, T.W. PHILOSOPHY OF EDUCATION: An Introduction. Taylor & Francis e-Library. Routledge & Kegan Paul, London, Boston, Melbourne & Henley, 2010. ISBN ISBN 0-203-86110-8.
MORRISH, Ronald G. 12 klíčů k důsledné výchově. Praha: Portál, 2003. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-786-8.
PAYNE, Ruth. Using Rewards and Sanctions in the Classroom: Pupils' Perceptions of Their Own Responses to Current Behaviour Management Strategies. Educational Review, 67(4), 483-504.
VANÍČKOVÁ, Eva. Tělesné tresty dětí: definice, popis, následky. Praha: Grada, 2004. Psyché (Grada). ISBN 80-247-0814-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
I. Vysvědčení (Hovingham primary school) II. Year 6 Plan for Positive Discipline III. Týmové listy (Hovingham primary school) IV. Cooperative Learning behaviours we promote (dokument z Hovingham primary school) V. Dotazník - česká verze VI. Dotazník - anglická verze